vebjors Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Kjæresten min har en Nokia E66 som jobbmobil. Forrige fredag prøvde jeg så vidt å utforske GPS-funksjonen litt. Jeg forsøkte først å koble meg opp til det trådløse internettet via Wlan, uten at jeg fikk det til å fungere. Så satte jeg innstillingene til å "koble opp via wap", og prøvde dette. Det fungerte, og jeg forsøkte å søke på noen stedsnavn. Jeg søkte opp Oslo sentralbanestasjon, og lastet ned et kart over dette området. Etter dette gikk jeg tilbake og satte innstillingene til "alltid søke etter wlan", eller noe i den dur, før jeg tror jeg avsluttet programmet. I dag la kjæresten min merke til at det stor E-GPRS - Pakkedatatilkopling er aktiv, og hun ble bekymret for at jeg ikke hadde skrudd av GPS-programmet korrekt, og at hun har blitt belastet for store summer i løpet av de tre dagene siden jeg utforsket GPS-funksjonen. Hva betyr det at pakkedatatilkopling er aktiv? Har det kostet henne (arbeidsgiveren) penger? Hadde jeg ikke avsluttet programmet riktig? Kan noen gi meg en kort innføring i dette?
qwert Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 (endret) Det er vel en pakkedatateller i loggapplikasjonen på E66 som i de fleste andre S60-telefoner hvor du kan sjekke forbruket nøyaktig. Sannsynligvis er det nok bare A-GPS funksjonaliteten som bruker noen kilobyte ved oppstart av maps (denne funksjonen kan ikke bruke Wi-Fi) og ikke kartene hvis du spesifiserte at den skulle bruke trådløst. Det er uansett ikke mye data som har gått med hvis du bare kikket litt på Oslo (så lenge du ikke brukte satellittbildemodus). Edit: Og hvis hun oppdaget dette utenfor Maps kan det kanskje hende at du ikke lukket programmet men bare la det i bakgrunnen? Ellers er det også et valg i S60-menyene hvorvidt pakkedata skal være "alltid på" eller bare når det er nødvendig (gir raskere datatilgang i bytte mot høyere strømforbruk), og i så fall vil man ha et aktivt GPRS-ikon konstant (men betaler selvsagt bare når man faktisk bruker datatrafikk). Endret 30. august 2009 av qwert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå