Gå til innhold

Klienter/brukere i Domene


Adam_Li

Anbefalte innlegg

Hvis en pc er medlem av et domene, så spiller det vel ingen rolle om man logger på pc'en i domenet eller på "this computer"?

For i "System properties/ Computer name" så står jo det at maskinen er medlem av domenet selv om man ikke logger fysisk inn i domenet.

 

Jeg lurer fordi en bruker logger seg på "This computer" og har sitt skrivebord, innstillinger osv, men skulle egentlig logget på domenet.

Det blir endel jobb hvis bruker skal begynne på scratch med blankt skrivebord etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om bruker logger på lokalt på maskinen, eller på domenet, har mye å si.

 

- Får ikke kjørt evt logonscript som er definert i domenet.

- Får ikke kjørt group policies som er definert i domenet.

 

For å kunne logger på lokale ("This computer"), så må bruker ha en lokal konto på maskinen, noe jeg regner med at bruker har, i og med at bruker har en lokal profil.

 

Det jeg ville gjørt, var å kopiere evt ting som ligger under gammel profil til ny profil. (Ligger under C:\Documents And Settings\<brukernavn>).

Ting som bruker å være viktigst under profilen:

 

- Skrivebord (Desktop)

- Favoritter (Favorites)

- Mine Dokumenter (My Documents)

 

EDIT: Dette er noe bruker bør kunen klare selv, med en liten brukerveiledning. Lag en snarvei på det nye skrivebordet til den gamle profilen, så kan bruker kopiere over det som er viktig selv. :-)

Endret av kakkle
Lenke til kommentar

Det er dette man har migwiz for (start -> kjør -> migwiz -> OK). Den tar en full kopi av aktiv profil og legger tilbake essensielle data i ny profil. Min erfaring er at det fungerer aller best på samme PC, men det skal også fungere greit mellom PC-er.

 

Å la brukeren kopiere data selv fordrer at brukeren er lokal administrator, noe som ikke nødvendigvis er ønsket. Dessuten er det mye mer i profilen enn bare skrivebord, favoritter og dokumenter. Hva med maler, e-post, kontakter, plugins og innstillinger i netteser for å nevne en liten brøkdel?

 

Når det er sagt er jeg personlig litt fan av å la brukerne starte med blanke ark når de skal inn i et nytt domene (eller meldes inn i domene for første gang). Ofte introduserern man mye ny funksjonalitet samtidig, og da finner brukerne det enklere å ta i bruk denne når de uansett må starte på nytt. Man tar selvfølgelig med seg de nevnte tingene, men disse flyttes naturligvis over på server. Brukerdata har ingenting på en klient å gjøre!

 

Når det gjelder å bruke lokale brukere med samme brukernavn og passord som en domenebruker så vil dette stort fungere "greit" med basic autentisering, me det er som Kakkle en god del ting som ikke fungerer. Hvis du mener du ikke har behov for disse tjenstene høres det ut som om brukerne kunne klart seg med en NAS fremfor en server :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Tusen takk for givende svar.

 

Men uansett så har ikke brukere som disponerer flere maskiner de samme innstillingene på flere av klientene de logger seg på.

 

Skulle gjerne vært slik at når man logger seg på en annen maskin så følger de samme innstillingene med.

Men dette er kanskje noen innstilllinger i AD som må konfigureres.

 

Har hvertfall lagt merke til at når bruker logger seg på en annen maskin så starter man med blanke ark selv om bruker har hatt konto i lang tid.

Endret av nettmester
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...