Gå til innhold

Sjansen for å bli tatt i tollen fra eBay/utlandet?


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å bestille Canon 5D Mark II fra eBay for å få det litt billigere. Kommer på rundt 16500 norske kroner ekslusiv, og nærmere 20k inklusiv, men det er HVIS den blir tatt i tollen.

 

Som de som selger sier, merker de pakka som gave og prissetter den til $25 som et forsøk til å slippe toll.

 

Mitt spørsmål er da:

Er det ofte at slikt ikke funker, eller har jeg en relativ grei sjanse for å få kameraet hjem uten å måtte betale toll? Antar de scanner en del pakker, men ikke alle? Og kanskje i mindretall av de som er merket som gave?

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat DEN sjansen kan jeg fint ta. :p Skal mye til at et solid speilreflekskamera skal bli totalmost. Har heller aldri hørt eller lest om lignende som har skjedd ved bestilling fra utlandet.

 

Aiki: Jeg får uansett kameraet til 500-1000kr billigere selv om jeg må betale 25% moms. Forsikringa til kameraet er i Taiwan, og de sier selv:

 

The Item is brand new in original packaging and comes with 1 year manufacturer's warranty. Please note that the item does not have international warranty, only Taiwan warranty.

How to do the warranty : The warranty will be covered by natural faulty not including man-made damaged. Please send back to Taiwan for warranty, then we will send back to you. All the shipping fee will be our responsibility. We will ask our carrier to pick up the item for return or you can send back to us then we will refund the shipping cost to you.

If you receive a defective item or any item needs to be repaired under the warranty period. We replace or fix the item for you free of charge. buyers have to report to us within 3 days and take a picture to show us the damage part and outside of package after received the item. We will replace another brand new and tested OK ones to buyers. Buyers are responsible for sending it back to us safely and we will pay for the postage of sending the replacement to buyer.

Endret av Fakeor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Akkurat når det gjelder kamerautstyr har jeg funnet ut at det ikke er verd sjangsen. Kamera er såpass billig i norge sammenlignet med utlandet, at du sparer minimalt. Ihvertfall om pakken blir fortollet, så er du oppe i samme pris.

Det du da ikke har er norsk garanti. Og kommer ikke pakken frem i det hele tatt så sliter du, men det er en sjangs man alltid må ta om man vil snike unna fortollingen.

 

Er selv på jakt etter et D700, men kom frem til at å gå ned på nermeste foto-sjappe antakeligvis er det lureste.

 

Sjangsene er alltids der for at det går greitt, men tenk over konsekvensene hvis det ikke går greitt.

 

edit: det med forsikring gjelder ikke bare hvis ting blir ødelagt i posten, men hvis pakken ikke kommer frem/blir mistet også

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg startet emnet for å finne ut om det er flere som har bestilt fra steder som eBay og prøvd å snike seg unna tollen, og klart det. Om noen har det, så øker det sannsynligheten for at jeg bestiller derifra. Det at jeg ikke sparer mye er feil. Feilopplyste prisene i førsteposten litt også. Regnet nettopp ut at det vil koste 15 602,- å kjøpe den, INKLUSIV frakt. Må dy til norsk frakt i norge ettersom nærbutikker selger bare kit.

 

Komplett er der jeg ville bestilt fra om jeg bestiller fra Norge, og da kommer den på 20 649,- + frakt, altså 20 750~ totalt.

 

Klarer jeg å snike meg unna tollen, sparer jeg i overkant av 5 000 og kan heller bruke det på et bedre objektiv.

 

Blir pakken tatt i tollen og jeg må ut med 25% mva., må jeg fortsatt bare betale 19 502,- inklusiv frakt. Da sparer jeg fremdeles i overkant av 1 000,-.

 

 

Det er et selskap som selger kameraet på eBay, en Power Seller med 1700 salg og bare positive tilbakemeldinger.

Import duties, taxes and charges are not included in the item price or shipping charges. These charges are the buyer's responsibility. Please check with your country's customs office to determine what these additional costs will be prior to bidding / buying. Sometime customs will inspect the parcel and sometime will not. We will send the product as gift or sample and put lower value on invoice to help customer avoid the import duty. Most of our customers don't be charged any duty or extra charge. If you have any special request, please kindly advise us once place order.

All goods will be shipped out from Taiwan with good carton and good packaging condition.

Will ship goods by EMS, taking about 4 ~ 5 delivery days to worldwide.

Will advise tracking number for your reference after send out the shipment.

 

Jeg får altså et sporingsnummer. Blir den borte i posten er det de som dekker det av forsikringa jeg har i Taiwan. Og dekker ikke de det, er jeg beskyttet av PayPal som fikser det så lenge jeg har et sporingsnummer.

 

 

Virker jo ganske trygt spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...