Gå til innhold

Enkel trådløs hjemmenettverk i enebolig - duger WRT54GL ?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg tenkte å sette opp trådløst nett i kåken her, og lurte på om noen hadde noen gode erfaringer med Linksys wrt54gl? Den er jo en "standard" trådløs router, men hvordan er rekkevidden? Vi snakker et hus på 2 etasjer som skal brukes til det trådløse, og det er hovedsaklig treverk i veggene.

 

Som et tilleggsspørsmål lurte jeg på om avstanden kanskje kunne rukket til et hus vi har bare en ~50 meter unna? Det er helt åpent landskap mellom, bortimot. Det huset er også hovedsaklig i treverk.

 

Ville dette fungere? Om ikke, vil det eventuelt vært mulig og bestilt wrt54gl, og byttet ut antennene med noe kraftigere fra f.eks. DealExtreme?

 

Dette skal gjøres billig og greit som man sier, men ikke alltid man kan få i pose og sekk.. ;)

 

Takk for svar!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare gode ting å si om wrt54gl i forbindelse med hjemmenettverks bruk :) Har en slik stående som "Switch" her hjemme. Selv valgte jeg å instalere "Tomato" firmwaren på denne da den er mer stabil enn frabrikk oppsettet som kommer med :)

 

Hvordan den er på 50m avstand aner jeg ikke noe om da jeg selv ikke har testet dette.

Lenke til kommentar
Ah, takk for svar! :)

 

Jeg tenkte å installere enten Tomato eller DD-WRT når jeg fikk den i hus, men jeg er enda usikker på om den vil takle avstanden til det andre huset.

 

Bare ekstra tips, jeg er ganske ny på oppsett, men etter uttallige artikler og sammenlikninger er det Tomato som kommer best ut og er mest oppdatert :)

 

Lykke til videre på svar :)

Lenke til kommentar

jeg og vurderer å kjøpe denne.. også i tillegg kjøpe en gigabit switch utenom for å få gigabit nettverk.

 

hører den skal være veldig stabil, og er derfor jeg vurderer den.. stemmer dette?

 

Har per i dag 1 stk Dlink 655 og 1stk Dlink 635, dårlig erfaring med begge, nedetid på wlan og nedetid på vanlig ethernet-oppkobling skjer ukentlig noe som er helt uakseptabelt, spesiellt på ethernet. Laster mye (30mbit) og streamer veldig mye 1080p internt på nettverket.

 

Litt nedetid på wlan kan jeg leve med..

 

Noen andre routere dere evt mener er enda bedre enn linksysen mtp stabilitet? betaler gjerne mer, det viktigste er 100% oppetid opp mot Lyse.

 

Trådstarter: routeren selges billig på komplett.no i disse dager

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Vil bare bemerke at du har ikke noe hast med å kjøpe den hos komplett da den har vært på tilbud i godt og vel 2 mnd nå :)

 

Men Fenixen;

 

Stabiliteten på fabrikkoppsettet er ikke noe å skryte av mht linksys, derfor kjører jeg Tomato på denne. Gir bedre oversikt og er 99,9% stabilt.

 

Hvis du kjører 1080p og da har tenkt å holde denne type streaming internt trenger du ikke tenke på annet enn stabiliteten til GB-switchen du har tenkt til å kjøpe :)

 

Men kan jeg spørre deg om en ting? Streamer du til TV av en eller annen sort? Pga i de fleste tilfellene hvor du overfører bilde med HDMI via en PC får du som regel ikke bedre enn 720p etter hva jeg har erfart og hørt. Korriger meg gjerne om jeg tenker feil :)

Lenke til kommentar

ja det var litt av baktanken med switchen at da gikk hvertfall aldri det interne nettverket ned selv om routeren låser seg..

 

Er det stress å legge inn tomato?

 

Jeg streamer fra en ganske kraftig pc som kjører ps3mediaserver og inn på ps3en min. Streamer da blu-ray rips eller tilnærmet rene blu-ray filer om jeg får det for meg å bruke mye harddiskplass :) Mulig du har rett i det du sier, men jeg streamer ikke via hdmi, jeg går via ethernet, signalet som kommer til ps3en er full pupp oppløsning.

 

streamer altså ikke fra nettet eller noe slikt fjas.. da hadde ikke 30mbit linja mi holdt.. :)

 

Spørsmål: hvordan er den sammenlignet med den nye versjonen? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360029

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Tredjeparts firmware er like enkelt å legge inn som det skulle ha vært Linksys egen firmware. Du laster opp firmwaren via webgrensesnittet, venter noen minutter, så skal tomato være oppe å gå :) Har bare gode erfaringer med denne firmwaren. Kjempelett og stabil!

 

WRT54G2 har jeg ikke prøvd, men har lest at den ikke er like bra som WRT54GL. Dette gjelder bla. støtte for tredjepartsfirmware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...