Gå til innhold

Forbrytelse og Straff, hva nå?


Anbefalte innlegg

Har nu lest Dostojevskij`s mesterverk, etter å ha lest hans Idioten og Brødrene Karamasov.

Alle fantastiske bøker, men F&S i en klasse for seg. Trodde virkelig ikke sånne bøker fantes!

Ble sugd inn med demonisk kraft fra første stund og kjente at boka brant inni meg hele tiden på en måte og gjør det fortsatt.

 

Men hva nå?? Vil ikke alt bli annenrangs etter dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nu lest Dostojevskij`s mesterverk, etter å ha lest hans Idioten og Brødrene Karamasov.

Alle fantastiske bøker, men F&S i en klasse for seg. Trodde virkelig ikke sånne bøker fantes!

Ble sugd inn med demonisk kraft fra første stund og kjente at boka brant inni meg hele tiden på en måte og gjør det fortsatt.

 

Men hva nå?? Vil ikke alt bli annenrangs etter dette?

 

Tja... er vel på tide å bryne seg på James Joyce's Ulysses da tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er på tide at du begynner å smake på Hamsun. Han var i høyeste grad inspirert av Dostojevskij, i hvert fall i sine 1890-talls romaner - og da spesielt Sult og Mysterier. Raskolnikov-karakteren går på mange måter igjen i disse, som jeg-personen i førstnevnte og Johan Nagel i sistnevnte: De er alle sårbare og emosjonelle, men fremfor alt overmåte stolte. I alle tre romaner får man dessuten en slags innestengt, febrilsk feberfølelse, eller for å sitere Nils Kjær og hans omtale av Forbrytelse og Straff:

 

"... man leser og leser uten avlatelse, blendet, overveldet, i en rus og en feber av spent forundring og i et utydelig villrede mellom glede og gru, en tilstand av svimmelhet som over en avgrunn".

 

Det samme kan absolutt sies om Sult og Mysterier. I Hamsuns to andre - og kanskje mer publikumsvennlige - romaner fra 90-tallet, Pan og Victoria, er ikke feberrusen like tilstedeværende, men den blir i høyeste grad erstattet med kjærlighetsrus. Jeg tør påstå at ingen skildrer dette med vakrere og mer levende ord enn Hamsun.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter. Crime and punishment er et mesterverk og har en tendens til å virkelig sette sitt preg på leseren.

 

Kan absolutt anbefale Nietchze (orker ikke skjekke stavelser). Du vil se likheter mellom de to forfatterne. Du burde starte med Zarathustra.

 

Ulysses er også ett solid valg :)

Lenke til kommentar
Hva med Notes from Underground (husker ikke norsk tittel)? Synes selv den var fantastisk. Spesielt første halvdel.

 

Opptegnelser far et kjellerdyp heter den, den har jeg lest. Dostomania :love:

 

Takker for gode tips, tenker det blir Nietzsche eller Hamsun neste. Vet ikke om jeg er helt "klar" for Ulysses enda.

Lenke til kommentar
Har nu lest Dostojevskij`s mesterverk, etter å ha lest hans Idioten og Brødrene Karamasov.

Alle fantastiske bøker, men F&S i en klasse for seg. Trodde virkelig ikke sånne bøker fantes!

Ble sugd inn med demonisk kraft fra første stund og kjente at boka brant inni meg hele tiden på en måte og gjør det fortsatt.

 

Men hva nå?? Vil ikke alt bli annenrangs etter dette?

 

 

Well, if you like Dostoyevsky, continue until you finish reading all his work. Crime and Punishment is a good book indeed, you can sense in it the very roots of the existentialism, but The Brothers Karamazov is absolutely fantastic with strong characters and with serious questions about life in general. I recommend to read The Possessed , I’m sure you’ll find in Stavroghin a demonical character. First 300-350 pages of the book are pretty much without any action at all, but the last 300-400 will reveal such an evil man with such a diabolical plan. Worth reading! Also try to read Notes from the House of Deaths, it’ quite short (around 200 pages) and it’s about Dostoyevsky’s detention in Siberia. It has a black humor. Also read his short novels, I can assure you it wont be a waste of time.

Also read other Russians, like Lermontov. His book, A Hero of our Time is quite tragically and it has a diabolical central character too. Then is Turgenev with the saddest novels, and Pushkin and so many others. Believe me, you won’t get enough of Russian literature.

You may step then to Kafka, Fowls (The Collector, this book must be read!), Camus, Sartre, etc.

One other book that I must recommend is The Tower by William Goldwing, absolutely brilliant.

Then there is Faulkner with his entire universe of dramatic and misunderstood characters.

And so on man, the idea is there are plenty of good book worth to be read.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...