Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre scooter på vinteren?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ei jente på 22 som har tenkt å kjøpe meg en scooter nå. Jeg ønsker å bruke den en del nå på høsten, og grunnet min jobbsituasjon hadde det vært fantastisk om jeg også kunne kjøre den på vinteren. Er det for vanskelig for en som ikke har kjørt så mye før??

 

 

Kan man sette større dekk enn 13" på en scooter hvor det er 13" dekk? Jeg har sett litt på en tgb Jetfighter 50. Jeg har prøvd å lete etter litt info om dette, og det skrives at jo større dekk jo bedre, forutsatt at det er vinterdekk med pigg da, men er det mulig å forandre tommerstørrelsen på dekkene?

 

Hva bør jeg gjøre for å kunne gjennomføre scooterkjøring på vinteren i Trondheim? Hva trenger jeg av utstyr, og er det noen scootermerker som anbefales fremfor andre?

 

Setter stor pris på svar! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du kjører i byen er det vel ikke mye snø/is?

Går helt fint å kjøre om vinteren, ekstremt kaldt om du ikke har på mye klær da.

 

Du bør vel velge en scooter av kjent merke, f.eks en honda sfx. Helt utrolig hvor mye som skal til for å få den til å gå under.

 

 

Det blir en del slaps her i Trondheim. Men jeg håper at gode dekk kan fikse det:-) Det er ikke snakk om mye bruk, og jeg har god tid når jeg skal bruke den. Ville du anbefalt en som Peugeot speedfighter, aerox og honda fremfor TGB jetfighter?

Lenke til kommentar

Enig med golemm.

Kjøp heller en mer kjent sykkel, så er det lettere å få tak i deler, pluss at det er flere folk som kjenner til den.(om du skulle spørre på nett).

 

Ang kjøring på snø/slaps vil jeg anbefale et breit dekk, med store knaster istedenfor pigger.

Du kan som regel ha et dekk som er breiere enn orginalt, men det må fortsatt være 13".

Jeg ville hatt noe lignende Dette

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

Kom meg nå hjem i fjord vinter på SFX'n min gjennom 6-7cm nysnø med is under. Var på besøk hos en og merket ikke at det snødde halve dagen... Og som tidligere sagt her så tar du bare ikke knekken på en SFX, det skulle jeg iaffal likt å sett. Jeg kjørte cross med den en sesong og den fungerte like fint etterpå. Har solgt den pga bil, men ville ikke hatt noen annen scooter enn den. Det var den ultimate bakhjulsmaskinen, selv original.

Lenke til kommentar

Har hatt sfx selv, og ja de er nesten umulige å ødelegge :p

 

Kjørte mange km med HELT ødelagte variatorrullet, endte med toppfart på 60(hadde trimsylinder og hele pakka), men etter jeg bytta rullene var den god som ny.

 

Herja flere ganger til dagen rundt på snøen med min også, uten deksel eller noe som helst. Kjørte faktisk veldig lenge uten deksel pga prosjekt, null problem. Selv med snø, grus, salt som kom over hele ramma, elnettet osv :p

 

Men den kan være litt ustabil om du har den trimma bra, kjenner den vingler litt i høyere fart :p Men kan ha litt med at jeg er litt stor, og scooteren er veldig liten :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har vinter-relaterte spørsmål om scooter, så tenker jeg spør dem her.

 

Går det bra å oppbevare en scooter utendørs om vinteren, med presenning over? Jeg kommer mest sannsynlig til å bruke den en del på vinteren, men spesielt i forbindelse med juleferien kan den bli stående en del ubrukt.

 

Jeg blir antagelig å kjøre en del på saltede veier. Dessverre har jeg ikke vannslange hvor jeg bor, finnes det andre måter å rense scooteren for salt?

 

Og, hvor kan jeg få piggdekk av god kvalitet til scooteren?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg har vinter-relaterte spørsmål om scooter, så tenker jeg spør dem her.

 

Går det bra å oppbevare en scooter utendørs om vinteren, med presenning over? Jeg kommer mest sannsynlig til å bruke den en del på vinteren, men spesielt i forbindelse med juleferien kan den bli stående en del ubrukt.

 

Jeg blir antagelig å kjøre en del på saltede veier. Dessverre har jeg ikke vannslange hvor jeg bor, finnes det andre måter å rense scooteren for salt?

 

Og, hvor kan jeg få piggdekk av god kvalitet til scooteren?

bør skylle mopeden etter du har kjørt med den på vinteren. om du ikke har slange så ya en bøtte med vann eller noe. ellers kommer den til å ruste og bli fæl :(

 

husk at dekk uten pigger fungerer somregel bedre på snø og asfalt. men pigger er best på is. vet ikke hvor ofte det er is der du bor.

Lenke til kommentar
bør skylle mopeden etter du har kjørt med den på vinteren. om du ikke har slange så ya en bøtte med vann eller noe. ellers kommer den til å ruste og bli fæl :(

Går det bra å skylle den når den står ute? Tenker på at isen kan fryse til.

 

husk at dekk uten pigger fungerer somregel bedre på snø og asfalt. men pigger er best på is. vet ikke hvor ofte det er is der du bor.

Trondheim. Det er mye isføre her om vinteren så pigger må til.

Lenke til kommentar
bør skylle mopeden etter du har kjørt med den på vinteren. om du ikke har slange så ya en bøtte med vann eller noe. ellers kommer den til å ruste og bli fæl :(

Går det bra å skylle den når den står ute? Tenker på at isen kan fryse til.

 

husk at dekk uten pigger fungerer somregel bedre på snø og asfalt. men pigger er best på is. vet ikke hvor ofte det er is der du bor.

Trondheim. Det er mye isføre her om vinteren så pigger må til.

bedre en at salt legger seg slik at den runster noe jævlig? mopeder ruster nokk fra før av :p

Lenke til kommentar

Du bør helst ha slike dekkspaker for å gjøre det, skrujern blir for skarpt :p

Husk at det er snakk om jævlig stiv gummi, prøvde selv med et ødelagt skrujern(slipte ned slik at det ikke var kvasst) og det knakk lett som bare det.

 

Koster vel rundt 200kr å få det gjort på bensin stasjon, om du har dekka selv såklart.

 

 

jeg ville anbefalt grovt dekk bak, og grovt med pigger i forran.

Piggene bak ville mest sannsynlig forsvunnet fort, uansett så funker knastete dekk best på snø imo.

Det at framdekket sklir er det jeg bekymrer meg mest for, ikke bak. Mye lettere å rette opp igjen, kontra forran der du mest sannsynlig vil skli over på siden med en gang.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå fikk jeg et stort problem med vinterkjøring. Scooteren hadde stått ute i minusgrader ganske lenge, og da jeg skulle starte den igjen hadde gassen frosset fast så den var umulig å få i gang. Blinklyset var også frosset fast og hadde låst seg i en evig høyresving. Endte med at jeg måtte bruke den som sparkesykkel på vei hjem (heldigvis var det nedoverbakke hjem).

 

Nå har jeg prøvd å plassere den på et litt varmere sted, men jeg har ikke noe sted som er garantert over 0 grader hele vinteren. Hvis ikke jeg finner en løsning på dette problemet må jeg kanskje bare sette den i vinterdvale til det blir tøvær igjen. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Min scooter har stått ute ( i Bergen) sammenhengende i 3-4 måneder uten start.

 

Tror dere den kommer til å starte igjen? (Har ikke nøkkel for øyeblikket, så kan ikke akkurat gå ut og prøve å starte den)

 

Hva kan skje med scootere dersom de står for lenge ute i kaldt vær? :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min scooter har stått ute ( i Bergen) sammenhengende i 3-4 måneder uten start.

 

Tror dere den kommer til å starte igjen? (Har ikke nøkkel for øyeblikket, så kan ikke akkurat gå ut og prøve å starte den)

 

Hva kan skje med scootere dersom de står for lenge ute i kaldt vær? :/

 

Er vell ikke så mye som vil skje. viss det er kaldt så er det typisk at gasshåndtak og gjerne lysbrytere fryser fast. viss du har garasje tilgjengelig kan det være smart å sette den inn å tine den litt. ellers er det vell muligheten for kondens i bensin/olje. batteriet er sannsynligvis dødt, men det er bare å levere inn hos forhandler så lader di det opp uten å ta for mye. vil ikke tro det er så mye annet å tenke på. hmm, blei langt det, jaja :p

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...