Gå til innhold

Migrering av printere til ny printserver


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal i gang med å flytte printere fra en Windows 2000 server til en ny virtuell Windows 2003 Server.

 

Har funnet Microsoft sin Printer Migrator 3.1 som tar backup av alle innstillinger og drivere.

Noen som har erfaring med dette programmet eller migrering av printere generelt?

 

Det jeg i bunn og grunn lurer på er om én printer kan være innstallert på to printservere samtidig, eller printerne må fjernes fra den gamle serveren før de tas i bruk på den nye?

 

Det ideelle hadde vært å laget en kopi av alle printere på den nye serveren, og teste denne først med et utvalg brukere, slik at vi er 100% sikker på at ting fungerer før vi fjerner den gamle serveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke brukt dette verktøyet før, men det går fint an å ha 2 printservere mot samme printer, så lenge det er snakk om nettverksprintere.

 

Installerer du Win2003 R2 får du også et kjekt verktøy for å distribuere printere via Group Policy og GPO'er, så jeg ville helle begynt fra scratch og så rullet ut via GP, mens den gamle serveren fremdeles er i live.

Lenke til kommentar

Dersom du har en 2008 server med GPMC installert, og installerer et lite tillegg på klientene (Group Policy Preferences Client Side Extension (google)), så får du en veldig fleksibel og grei måte å distubuere skrivere på.

 

Da kan du koble opp skrivere etter en masse kriterier. Her er noen:

 

- Gruppe tilhørighet

- Ip adresse (eller ip range)

- OU i AD på brukeren (eller klienten)

- WMI spørring

- En miljøvariabel som er på klienten.

+ + + masse mer

 

Men dette krever som sagt GPMC (Group Policy Management Console) installert på en domene maskin (enten Vista eller Win SRV 2008. Anbefaler 2008 SRV)

 

Krever også at klientene har Group Policy Preferences Client Extension. (Kan fås via Windows Update som en Optional Update)

Lenke til kommentar

Publisering av skrivere via print management console på windows 2003 funerer fint på XP SP2

 

Jeg tenkte på å publisere de med Group Policy Preferences... Dette vil ikke fungere på XP SP2 uten GP Preferences CSE...

 

Kan gjøre utrolig mye mer ed prefernces.. f.eks. publisere til alle klienter innenfor et ip scope. Dette går ikke såvidt jeg vet vha Published Printers i Print Management.

 

Men høres greit ut at XP SP3 og Vista SP2 ikke trenger noen tillegg... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...