Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen på T1 R1 osv. ?


Anbefalte innlegg

Går i 9. klasse men er nysgjerrig på de forskjellige matte nivåene på vidergående.

 

Kan jeg få et bra svar på hva er forskjellen egentlig er :hmm: ? hvor stor forskjellen er, og om du må være geni får å ta High level math, som jeg tror er det vanskeligste.

 

Jeg trenger å vite litt om de forskjellige Nivåene også.

På forhånd takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kunne du strengt talt funnet ut på internett men jeg får vell være kar og svare deg.

 

Når man begynner på vidergående kommer bøkene man får helt ann på linjen man tar.

 

Det vanligste er at elever som tar yrkesfaglig utdanning tar en eller annen form for P matte (tidligere kalt MY) og personer som går Studiespesialiserende / almenn tar 1t matte første året.

 

1P står for praktisk matte og er enklere enn 1T matten som står for teoretisk matte.

 

Andre året på vidergående for elever på allmenn en del mer godsaker og velge mellom, her kan man somoftest velge mellom fagene nedenfor.

2P 2T R1 S1 og Standards

2P er selvfølgelig fortsettelsen på P matte samme med 2T

 

R matte er kort for Realfag matte, intereserer du deg for realfag eller vil utdanne deg så er dette et krav

Mange ser på R1 og R2 som de tøffeste mattefagene ( dog dette er ikke helt riktig ).

 

S1 Står for Samfunnsfaglig matte og er mer praktisk enn R matten. Om man tar S1 og S2 utgjør dette

pensum for R1. Det vil si at om en linje på høyskole eller universitet krever R1 så vil du også komme inn

med S1 og S2.

 

Internasjonal matte på VG2 er kalt "Standards" mange tror t dette er kalt High Level mathematics men det er altså feil. Jeg vet dessverre lite om "Standards" og jeg har hørt diverse. Men dette skal være den tøffeste mannen, har du hår på brystet er dette matten du tar. En venn som tar denne matten sier at de skal bli ferdig med R1 + R2 pensumet innen februar, rimelig heftig altså.

 

High level math begynner man med på tredjeåret, og man må ha hatt "standards" for å ta dette.

 

En ting å nevne er at de vanlige mattefagene er 5 timer i uken mens "Standards" og HL matten er 7 timer i uken.

Det er ikke alle skoler som har alle mattelinjene så om du er usikker er det bare å høre med skolen, snakke med noen som går der eller så på hjemmeskolen til siden.

 

Så vidt jeg vet er det kunn et knippe med skoler som har High level matten 2 - 3 skoler.

 

 

 

Videregående skoler

  • Arendal Videregående Skole, Aust-Agder
  • Berg videregående skole, Oslo
  • Bergen katedralskole, Bergen
  • Bjørnholt videregående skole, Oslo (skal få IB neste skoleår)
  • Finnfjordbotn vidaregåande skole, Finnsnes, Troms
  • Frederik II videregående skole, Fredrikstad
  • Gjøvik videregående skole, Oppland
  • International School of Stavanger, Hafrsfjord
  • Kongsberg videregående skole, Kongsberg
  • Lillestrøm videregående skole, Lillestrøm
  • Nesbru videregående skole, Nesbru
  • Oslo International School, Bekkestua
  • Sandefjord videregående skole, Sandefjord
  • Skagerak International School, Sandefjord
  • St. Olav videregående skole, Stavanger
  • Trondheim katedralskole, Trondheim
  • United World College/Red Cross Nordic, Flekke
  • Vardafjell videregående skole, Haugesund
  • Ås videregående skole, Ås

Ungdomsskoler

  • International School of Bergen, Bergen
  • Kongsberg International school, Kongsberg
  • Trondheim International school, Trondheim
  • International School Telemark, Porsgrunn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...