Gå til innhold

Vannkjøling av i7-920 og 2 x hd4890 - ønsker tips/anbefalinger


Anbefalte innlegg

Skal bygge en ny og (forhåpentligvis) stillegående spill-pc som skal stå i stuen og har derfor tenkt å gå for vannkjøling. Har bygget mange pc'er tidligere men aldri forsøkt vannkjøling.

 

Har lest en del tester og guider om dette og har kommet frem til handlelisten under hos Microplex/NetShop.

 

Skulle gjerne hatt litt kommentarer og tips fra noen som har erfaring med dette.

Har skrevet noen spørsmål nederst som jeg håper å få gode svar på.

 

komponenter:

 

Cpu: intel i7-920

gpu: 2 x HD4890 (er ikke sikker på hvilket merke enda, tar gjerne imot anbefalinger)

kabinett: Lian-Li maxi-tower. Husker ikke modellnavn, har hatt dette siden 2003.

Er tilsvarende størrelse som PC-B70B: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=120322

 

 

Her er handlelisten min så langt:

 

1 stk. 32936 MIST radiator, 3x120, u/nipler dim: 1/4" BSP

evt. 2 stk. 32935 MIST radiator, 2x120, u/nipler

1 stk. 32791 Swiftech CPU-vannblokk APOGEE GTZ

1 stk. 35691 Swiftech montasje sett for Apogee GTZ

2 stk. 38232 AC vannblokk, aquagratiX for HD 4890 (RV790) / HD 4870 (RV770 XT)dim: 1/4" BSP

1 stk. 22060 Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe

eller

1 stk. 31990 AC "aquastream XT", 12V, Ultra

1 stk. 29142 Swiftech vanntank MCRESMICRO

3 stk. 33487 MIST vifte, MISTKMF120H1VR, sort

120x120x25mm, 60 m³/time, 15.5 dB(A)

evt, 4 stk. ved 2 radiatorer

6 stk. 32763 Slangenippel, 1/4"BSPx1/2"ID forniklet messing

evt. 2 ekstra ved bruk av 2 radioatorer

evt. erstattes 2 av disse med 1/8"x1/2" og 3/8"x1/2" ved bruk av aquastream pumpen

1 stk. 23842 AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid"

2 stk. 34041 Strips, 10cm, Sort, 10 stk.

4 stk. 29281 Durelene, slange 1/2"ID -11/16"OD, 1 meter, Transparent

 

Har ikke lagt inn vann i listen, men dette er jo en selvfølge :-)

(Kjøper batterivann/destillert vann på apotek eller bensinstasjon)

 

Har en Sunbeam Rheobus som skal brukes for styring av viftene.

 

Kommer til å overklokke cpu og gpu'er, men lavt støynivå er viktigere for meg

enn å kunne overklokke maksimalt. 3-4 grader høyere temp pga. svakere ytelse på radioator/pumpe eller lavere gjennomstrømming e.l. i systemet er derfor av mindre betydning.

 

Ser for meg loopen slik:

vanntank->pumpe->radiator->cpu->gpu1->gpu2->vanntank....

 

Mine spørsmål:

 

1. Vil det fungere ok å kjøre alt gjennom 1 loop slik som skrevet ovenfor, eller bør jeg f.eks. splitte rett etter radiator

slik at en del av gjennomstrømmingen ledes mot gpu'er og resten mot cpu før de forenes igjen?

2. Er pumpen(e) kraftig nok for dette oppsettet, og samtidig noenlunde støysvak?

3. Holder det med 1 stk. 3*120 radiator eller må jeg gå for 2 stk 2x120?

(hvordan skal disse i så fall plasseres, hvordan blir loopen?)

4. Har tenkt å kutte hull i toppen av kab. og feste radiator mot topplokket,, med vifter

som blåser gjennom fra innsiden av kab. og ut. Noen med erfaringer med en slik løsning?

5. Må jeg ha albuekoblinger ved inntak/uttak på skjermkortene? (de vil jo stå ganske

tett sammen og det kan muligens bli problem med å bøye slangene?)

 

Ble litt langt og med mange spørsmål dette her. Håper noen har lest gjennom og kan komme med gode tips og anbefalinger.

 

PS. Vet at det finnes større utvalg av komponenter i utlandet og at man muligens kan spare litt penger også. Men jeg kommer til å handle fra norsk webshop for å slippe mulig tull med frakt, fortolling, support i ettertid osv. fremfor å spare noen hundrelapper.

Endret av Nemidar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg skal påberope meg erfaring vil jeg tro at det kan lønne seg å enten splitte i to mellom cpu og gpu, slik at du kjører parallell over gpu, eller splitte i tre så du får alle på hver sin krets. Hva du bør ha først av cpu og gpu om du kjører de i serie, skal jeg ikke uttale meg om.

 

Hvor mye blir det der til sammen?

Lenke til kommentar

Takk for kommentar. Ja, mulig det vil lønne seg å splitte cpu/gpu, er usikker. Har lest mange steder at temperaturstigning i hver blokk vil være ganske lav, typisk bare 1-2 grader over cpu - blokken og at det derfor sjelden lønner seg å splitte loopen.

Dersom loop splittes vil jo gjennomstrømmingen av vann også deles opp og bli lavere i hver av sub-loopene og mye av vinningen går opp i spinningen (Eller du tenkte muligens på å kjøre cpu/gpu - løpene uavhengige av hverande med egne pumper/radiatorer for hver?)

 

Jeg ønsker å kjøre kun med 1 pumpe, både pga. plass i kab. og mulig støy.

Kommer antagelig til å gå for 1x360mm rad + 1x120mm rad i en slik loop:

 

tank->pumpe->gpu1->gpu2->120 rad->cpu->360 rad->tank...osv.

 

Regner med dette vil gi god nok kjøling selv med stillegående vifter som bare flytter rundt 50-60 m3 pr.min.

 

Totalt vil nok alt utstyr for denne vannkjølingsløsningen komme på godt over 4 000, muligens over 5 000 også. Kunne sikkert gått for billigere deler, men bruker gjerne en tuenlapp ekstra for å bruke bedre komponenter/flere radiatorer slik at jeg ikke må kjøre vifter på 'full guffe' for å kjøle alt.

 

Er fortsatt usikker på mange ting, (egentlig usikker på det meste :-) men kommer nok antagelig til å bare bestille komponenter snart og satse på at jeg får det til å funke.

Lenke til kommentar
tank->pumpe->gpu1->gpu2->120 rad->cpu->360 rad->tank...osv.

 

Som sagt har jeg ikke peiling, har aldri prøvd meg på noe slikt selv, men det der ser ikke så helt ille ut. Tror fortsatt jeg hadde kjørt gpu'ene parallell om det var min egen rigg, men det er vel bare fordi jeg liker å være sikker. Ser for meg at om du skal klokke så kan det være dumt å ha mer å gå på på det ene kortet enn på det andre.

 

Regner med dette vil gi god nok kjøling selv med stillegående vifter som bare flytter rundt 50-60 m3 pr.min.

 

Håper du mener kubikkfot og ikke kubikkmeter? Kubikkmeter i sekundet er passe heavy.

 

Totalt vil nok alt utstyr for denne vannkjølingsløsningen komme på godt over 4 000, muligens over 5 000 også. Kunne sikkert gått for billigere deler, men bruker gjerne en tuenlapp ekstra for å bruke bedre komponenter/flere radiatorer slik at jeg ikke må kjøre vifter på 'full guffe' for å kjøle alt.

 

Såpass dyrt ja... Kona må nok forvise meg til sofaen en del ganger før jeg svir av så mye for å få ned lyden.

Pass inderlig på å sjekke at alt er tett før du setter fast ting. Bruker du hodet litt skal det meste gå bra, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Må nok teste meg frem angående loopen ja, godt mulig det vil bli for mye forskjell mellom de to gpu'ene og at jeg bør ha en rad mellom dem.

Får bare sette i gang og prøve meg frem. Satser på å få kjørt hele systemet et døgns tid før det settes inn i kab. og på komponenter, for å sikre at det er tett og for å få ut all luft.

 

1 m3 luft i sekundet var litt voldsomt ja, du har rett i det. Det skulle være 50-60 m3 i timen, ikke minuttet.

 

PS. maskinen jeg har i stuen nå bråker ganske heftig, så samboeren er bare fornøyd med at jeg planlegger å gjøre noe med dette. Men jeg er ikke helt sikker på at det blir så stillegående som jeg ønsker, fordi det er vanskelig å finne kraftige nok psu'er som samtidig er relativt stillegående. Alternativene mine så langt er corsair hx 1000 eller Thermaltake Toughpower 1000/1200, men de ulike testene jeg har lest av disse sier litt ulike ting om støyen. Noen mener de knapt høres før lasten ligger på 80-90%, mens andre mener de lager for mye støy og blir for varme allerede ved 50% last.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres mer logisk ut å ha gpu-ene i parallell, du får mindre flyt men vil tro du får overført like mye varme til vannet per tid likevel. Om jeg skulle satt opp for meg selv med de komponentene du har, ville jeg nok gjort slik:

 

pumpe - 360rad - cpu - 120rad - splitt - gpu i parallell - begge to inn på tank - pumpe

 

Kanskje ta en tank som har tre hull i stedet for den du har nå? Eller fire, så du kan ha en fillport i tillegg?

 

Hva PSU angår, får du jo vannkjølte saker i USA, gode for 1700 watt eller så, men de er ikke så snille med lommeboka. Ellers så er det vel smak og behag, men det stilleste er uansett å lage hull i veggen til kablene, og sette maskinen i naborommet...

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg tror du har rett i at det blir bedre med splitt. Tror jeg går for en slik loop som du foreslår. Da vil det ihvertfall være samme temp på vannet til hver av gpu'ene. Blir nok noen uker før jeg får prøvd å sette opp dette, men skal skrive i tråden om hvordan det har gått. Har ikke bestilt selve pc-komponentene enda.

 

(Skal sjekke ut vannkjølt psu, men tipper det blir for drøy pris ja :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...