Gå til innhold

Spørsmål anngående Proteiner :)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bestemte meg nylig for å begynne å drikke proteinshake, ettersom at vennene mine gjør dette, og at det fungerer bra for dem.

 

Jeg har noen spørsmål anngående dette, og lurer på om noen kan være så snille å svare meg:

 

1. Hvor mye protein trenger jeg?

 

2. Skal jeg drikke proteinshake/bar før eller etter trening?

 

3. Har dette noen bivirkninger på kroppen min?

 

4. Er det slik at hvis jeg begynner å ta proteiner, vil jeg ikke gå ned i vekt lenger? (Har hørt det)

 

Jeg trener forresten kondisjon 4 ganger i uka (ca. 45 min), og styrke 3 ganger i uka (ca. 30 min)

 

Alder: 16 år

Høyde: 175 cm

Vekt: 83 kg

 

Seriøse svar takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvor mye protein trenger jeg?

 

2. Skal jeg drikke proteinshake/bar før eller etter trening?

 

3. Har dette noen bivirkninger på kroppen min?

 

4. Er det slik at hvis jeg begynner å ta proteiner, vil jeg ikke gå ned i vekt lenger? (Har hørt det)

 

1. Fettfri kroppsvekt x2, rundt regnet. 140-150g per dag.

 

2. Du skal drikke shaker når du ikke har fått i deg nok proteiner fra vanlig kosthold. Om du gafler i deg kopiøse mengder egg og tunfisk til frokost, lunsj, middag, etter trening og før du legger deg, trenger du ikke en shake den dagen. Spiser du brødskiver med sjokoladepålegg hele dagen, trenger du gjerne en stor shake til hvert måltid.

 

Proteinpulver er ikke noe magisk og fantastisk som bare har noe for seg rett før eller etter trening. Det er noe du bruker for å kompensere for manglende proteininnhold i kostholdet. Du kan like gjerne ta med deg et par-tre hardkokte egg og spise etter trening, du får i deg like mye protein som en vanlig shake.

 

3. Stort sett ikke.

 

4. Like mye som å spise et egg eller en biff vil gjøre det. Er total energi inn > eller = total energi forbrukt, vil du enten gå opp i vekt eller ligge på stedet hvil. Er total energi inn < total energi forbrukt, går du ned i vekt.

Lenke til kommentar

Ok tusen takk for svar.

 

Psilocybe, jeg henger med helt til det fjerde punktet ditt. Kan du være så snill å forklare det bedre?

 

har et til spørsmål.

 

Enkelte steder på kroppen min har jeg "mye" fett.

Dersom jeg drikker proteinshake, vil jeg da kunne fjerne det ekstra "magefettet" jeg har da, eller vil jeg fortsette å se lubben ut?

 

Takk :D

Endret av MelonSmasher
Lenke til kommentar

Kroppen din bruker energi i løpet av dagen. Om kroppen din, for å bruke et rundt tall, krever 2000 kalorier per dag for å fungere, og du spiser mat (inkludert proteinshake) som totalt inneholder 2000 kalorier, vil du ligge på stedet vil. Om du får i deg 2500 kalorier, blir overskuddet brukt til å bygge muskler eller lagret som fett. Da går du opp i vekt. 1500 kalorier, og du går ned i vekt. Da tærer kroppen på energireservene.

 

Ikke se på en proteinshake som noe annet enn mat. Proteiner fra rent kjøtt/fjærkre/fisk er dyrt og tar tid å tilberede, en shake er billig og lett å helle i seg.

 

Om du vil fjerne magefettet, fokuserer du på et kaloriunderskudd, kardiotrening samt styrketrening uten progresjon (for å vedlikeholde musklene du allerede har). Mye proteiner og frukt/grønnsaker i kosten, lite fett og stivelse (potet, ris, brød, pasta).

Lenke til kommentar

Stort sett veldig enig i det som står i tråden her, bortsett fra punktet om at du bør fokusere på kardiotrening og styrketrening uten progresjon når du er på diett. Kardio er stort sett unødvendig uansett hvilken målsetning du har, og det er like greit å bare ta underskuddet fra kosten. Som nybegynner er det fint mulig å øke i styrke selv om du går på diett, så tren tungt og prøv å slå gamle rekorder så ofte som mulig. :)

 

En annen ting er at proteininntaket som er anbefalt her i tråden er litt konservativt. Hvis du leser denne artikkelen http://www.bodyrecomposition.com/muscle-ga...r-athletes.html ser du at Lyle McDonald anbefaler et proteininntak på 3.3kg/kroppsvekt for aktive utøvere. Dette er kanskje ikke så relevant for deg, man skader ikke å få i seg 200 gram protein om dagen. Og det skaper uansett metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Stort sett veldig enig i det som står i tråden her, bortsett fra punktet om at du bør fokusere på kardiotrening og styrketrening uten progresjon når du er på diett. Kardio er stort sett unødvendig uansett hvilken målsetning du har, og det er like greit å bare ta underskuddet fra kosten.

 

Kardio er unødvendig? Jeg vet at dette er en urgammel tråd, men dette kan ikke få stå uimotsagt. Skal gi deg et par dager til å utdype hva du mener med dette før jeg plukker uttalelsen din i fillebiter.

Lenke til kommentar
Stort sett veldig enig i det som står i tråden her, bortsett fra punktet om at du bør fokusere på kardiotrening og styrketrening uten progresjon når du er på diett. Kardio er stort sett unødvendig uansett hvilken målsetning du har, og det er like greit å bare ta underskuddet fra kosten.

 

Kardio er unødvendig? Jeg vet at dette er en urgammel tråd, men dette kan ikke få stå uimotsagt. Skal gi deg et par dager til å utdype hva du mener med dette før jeg plukker uttalelsen din i fillebiter.

Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man. Medicine & Science in Sports & Exercise. 38(11):1965-1970, November 2006

 

"Strength and endurance training produce widely diversified adaptations, with little overlap between them. Strength training typically results in increases in muscle mass and muscle strength. In contrast, endurance training induces increases in maximal oxygen uptake and metabolic adaptations that lead to an increased exercise capacity. In many sports, a combination of strength and endurance training is required to improve performance, but in some situations when strength and endurance training are performed simultaneously, a potential interference in strength development takes place, making such a combination seemingly incompatible. The phenomenon of concurrent training, or simultaneously training for strength and endurance, was first described in the scientific literature in 1980 by Robert C. Hickson, and although work that followed provided evidence for and against it, the interference effect seems to hold true in specific situations. At the molecular level, there seems to be an explanation for the interference of strength development during concurrent training; it is now clear that different forms of exercise induce antagonistic intracellular signaling mechanisms that, in turn, could have a negative impact on the muscle's adaptive response to this particular form of training. That is, activation of AMPK by endurance exercise may inhibit signaling to the protein-synthesis machinery by inhibiting the activity of mTOR and its downstream targets. The purpose of this review is to briefly describe the problem of concurrent strength and endurance training and to examine new data highlighting potential molecular mechanisms that may help explain the inhibition of strength development when strength and endurance training are performed simultaneously."

 

"Acute endurance exercise bouts have generally been found to reduce total protein-synthesis rates of mixed skeletal muscles during the exercise. This depression is transient and can lead to a temporary decrease in protein synthesis within several hours after exercise (5,12,29). Overlapping endurance exercise bouts with resistance exercise may result in impaired adaptive responses in protein synthesis and, therefore, a decrease in strength-related performance, in part, due to the suboptimal or lack of increase in muscle-fiber cross-sectional areas (22). When performed several times a week, such combination training may be sufficient to disrupt the protein-synthesis mechanisms involved with the normal adaptation to the individual bouts of strength exercise, thus altering the long-term adaptations to training and resulting in impaired muscle-dependent strength gains. Another possibility, although hypothetical, is that the adaptive protein synthesis resulting from either form of exercise may create some sort of cellular incompatibility in which the muscle cell needs to decide whether to grow or manage the synthesis of its metabolic machinery."

Lenke til kommentar

Vil skyte inn i denne gamle tråden at mageproblemer ved proteintilskudd kan komme av 2 ting.

1) Man tåler ikke råvaren, melk / erter osv.

2) ( 99% går under denne) Man kjøper et drittprodukt som har mye laktose (mer en det som den falske etiketten viser) og derfor blir man dårlig i magen .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...