Gå til innhold

Oppgradering av pc frem mot Windows 7


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, Windows 7 nærmer seg, og i den anledning skal PC-en min få seg en skikkelig oppgradering. Nå kommer høsten og vinteren og jeg håper på å tilbringe mer tid foran PC-en en om sommeren (da jeg stort sett er bortreist).

 

Før var jeg ganske oppdatert på hardware siden, men siste 3 årene har jeg falt av lasset og trenger deres hjelp.

 

Dette er maskinen som skal oppgraderes:

 

Hovedkort:

Asus P5K Deluxe, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, eSATA, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16

 

Ram:

2 x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P (4gb med andre ord)

 

CPU:

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz, Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

 

Skjermkort:

Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

Asus GeForce 7300GS 256MB

 

Generelt om maskinen og bruksområder:

Maskinen blir brukt mye, både som underholdssentral og som et sted og jobbe. En av tankene bak maskinen når jeg kjøpte den var at den skulle være kostnadseffektiv og stille. Alt av vifter er byttet (Noctura NH12-p cpu kjøler blant annet). Kabinettet har god luft strøm og lave fine temperaturer på alle delene. Jeg er ikke noe støy freak, og tåler deler som støyer litt, men skal ikke ha et lite jettfly borte i hjørnet. Det som bråker mest per dags dato er diskene (4x500gb) fra diverse fabrikanter.

 

Grunnen til at jeg kjører 2 skjermkort er fordi jeg kjører 3 skjermer. 3x24 tommer i 1920x1200, skjermplass er ganske viktig for meg, selv om jeg kunne klart meg med 2x24 tommer. Den ene skjermen er mye av tiden koblet til MacBook Pro maskinen min, da jeg trenger å bruke Final Cut Pro en del.

 

På jobben kjører vi bare Mac maskiner og eneste grunnen til at jeg ikke bare kjøper meg en Mac Pro maskin er fordi det er for dyrt. Personlig liker jeg både pc og Mac, men er lei av at maskinen min er tregere en selv eldre mac pro maskiner på jobben(for ikke å snakke om alle laptopene mine). Kan også nevne at jeg har 3 Mac laptoper, 2 fra jobben og 1 privat.

 

Maskinen burde løse disse oppgave perfekt:

 

Kjører selve Windows 7 i 800km i timen. Dritt lei av og vente på vanlig opperasjoner.

Bilde redigering (25mb raw filer blir tunge etter vært)

Noe spilling (sitter og venter ivrig på Starcraft 2, men er på ingen måte noen super gamer)

1080p filmer uten å nøkke.

 

Så nå gutter og jenter på dere hjelpe meg og få en maskin som er så rask at jeg ikke sitter og griner fordi jeg ikke eier en MacPro maskin.

 

Selv tenker jeg:

 

1 eller 2 nye disker (2 x SSD i raid høres tøft ut)

1 nytt skjermkort (gå over til kun og kjøre 2 skjermer,tror det og kjøre 2 skjermkort stjeler en del resurser av en eller annen merkelig grunn).

8+ gb med ram.

 

Hva vil gi mest ytelse for pengene? Budsjett er et sted mellom 5 og 10 tusen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145

 

Litt i det dyreste laget, men takler alt skulle jeg tro...

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344159

 

Ville heller ha kjøpt det løst og byttet ut hovedkortet med et som støtter crossfire...

 

Er faktisk litt usikker på om du faktisk har lest posten min, men poenget er ikke og kjøpe en ny maskin. Det er og oppgradere den jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...