Gå til innhold

Trenger jobb. hvor? hva?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tvilsomt at du finner noe lager som har bruk for en på 14. Alt for mange ting du ikke kan gjøre. Avhengig av hvor du bor, kan jeg foreslå å enten gå med NorPost eventuelt selge Dagbladet på søndager. Er forholdsvis kjipe jobber, men det er iallfall noe. Vær realistisk når du er på utkikk etter noe.

Lenke til kommentar
Tvilsomt at du finner noe lager som har bruk for en på 14. Alt for mange ting du ikke kan gjøre. Avhengig av hvor du bor, kan jeg foreslå å enten gå med NorPost eventuelt selge Dagbladet på søndager. Er forholdsvis kjipe jobber, men det er iallfall noe. Vær realistisk når du er på utkikk etter noe.

Hva er det jeg ikke kan gjøre på et lager?

Lenke til kommentar
Tvilsomt at du finner noe lager som har bruk for en på 14. Alt for mange ting du ikke kan gjøre. Avhengig av hvor du bor, kan jeg foreslå å enten gå med NorPost eventuelt selge Dagbladet på søndager. Er forholdsvis kjipe jobber, men det er iallfall noe. Vær realistisk når du er på utkikk etter noe.

Hva er det jeg ikke kan gjøre på et lager?

 

Du kan, men her er noen grunner til at de som eier lageret ikke vil ha deg:

 

- Du er 14 år, og på hverdager kan du bare jobbe 2 timer om dagen.

- Du har ikke bil, er pliktig til å gå på skole, og er generelt sett mye mindre selvstendig/fleksibel enn det en 18-åring er.

- I og med at det ikke er vanskelig å skaffe arbeidskraft, vil du nok i 9 av 10 tilfeller blir forbigått av andre.

- Du har ikke lov til å jobbe etter klokken 20.00.

- Du har ikke lov til å jobbe overtid, og mange arbeidsgivere synes det er greit å ha mulighet til å ringe ansatte om de skulle mangle noen til ett skift eller to.

 

Alle disse restriksjonene gjør at du er lite attraktiv for en evt. arbeidsgiver, fordi det er deres ansvar å passe på at de ikke blir brutt. Dette vil si at de kan få problemer dersom du flytter bokser på lageret til klokken er 21.00. Det du i realiteten kan gjøre på nevte lager, er å rydde, vaske, lettere flyttearbeid og andre oppgaver som ikke kan være noe særlig helsefarlig.

 

Sier som karen ovenfor her; avisbud eller reklamedistribusjon er nok de eneste realistiske jobbene du kan søke på, med mindre noen du kjenner godt har arbeid å tilby.

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar
Tvilsomt at du finner noe lager som har bruk for en på 14. Alt for mange ting du ikke kan gjøre. Avhengig av hvor du bor, kan jeg foreslå å enten gå med NorPost eventuelt selge Dagbladet på søndager. Er forholdsvis kjipe jobber, men det er iallfall noe. Vær realistisk når du er på utkikk etter noe.

Hva er det jeg ikke kan gjøre på et lager?

 

Du kan, men her er noen grunner til at de som eier lageret ikke vil ha deg:

 

- Du er 14 år, og på hverdager kan du bare jobbe 2 timer om dagen.

- Du har ikke bil, er pliktig til å gå på skole, og er generelt sett mye mindre selvstendig/fleksibel enn det en 18-åring er.

- I og med at det ikke er vanskelig å skaffe arbeidskraft, vil du nok i 9 av 10 tilfeller blir forbigått av andre.

- Du har ikke lov til å jobbe etter klokken 20.00.

- Du har ikke lov til å jobbe overtid, og mange arbeidsgivere synes det er greit å ha mulighet til å ringe ansatte om de skulle mangle noen til ett skift eller to.

 

Alle disse restriksjonene gjør at du er lite attraktiv for en evt. arbeidsgiver, fordi det er deres ansvar å passe på at de ikke blir brutt. Dette vil si at de kan få problemer dersom du flytter bokser på lageret til klokken er 21.00. Det du i realiteten kan gjøre på nevte lager, er å rydde, vaske, lettere flyttearbeid og andre oppgaver som ikke kan være noe særlig helsefarlig.

 

Sier som karen ovenfor her; avisbud eller reklamedistribusjon er nok de eneste realistiske jobbene du kan søke på, med mindre noen du kjenner godt har arbeid å tilby.

Det er det jeg minst ønsker meg ;P er ikke noe annet en AVISBUD? Det suger jo :p

Lenke til kommentar
Ja, kan være enig med deg der, men av og til så er det slik at man må bite tennene sammen og ta det som en kvinne/mann.

 

Er du desperat nok, så er det jo greit. Hvis ikke, bruk kontaktnettet ditt. Foreldre, besteforeldre og deres venner har gjerne noen jobber de skulle hatt utført?

Njaa. tror ikke det.

Lenke til kommentar

+ du kan ikke kjøre truck. Det er ganske strenge regler for arbeidskraft under 18 år. Det er en del år siden jeg hadde samfunnsfag på skolen, så nøyaktig hva du har og ikke har lov til å gjøre må du søke opp selv.

 

Er du heldig kan du få deg jobb på nærbutikken. Kanskje du kan få sette inn varer i hyllene og ta hånd om tomflaskene som kommer inn. Dette er dog også noe problematisk, da du ikke kan sitte i kassen (tror jeg iallfall, du har uansett ikke lov til å selge øl/røyk/snus)

 

Må bare finne deg i at det er dårlig utvalg for ungdommer/barn når det kommer til jobb. Kan trøste deg med at det blir lettere med årene :)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg bare si hva jeg trenger. ^^

Om ca 2 år, har jeg lyst på en Yamaha Virago (lett mc) koster ca 20 lapper for en som går bra å ser fin ut. Så er det lett mc - lappen, aner ikke hvor mye den koster, hørt noe rundt 10 lapper for den. det er da ca 30k tilsammen! 30k på 2 år`? hvordan? Forsikring å årsavgift, det ornder jeg med bursdags penger. osv! Noen som noen forslag til å få 30k på 2 år? :pP

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hva et avisbud tjener, men mellom 1000,- og 2000,- kroner i måneden skulle vel ikke være uoverkommelig om du er motivert og gjør en innsats.

 

Ville beregnet rundt 15.000,- på lettsykkellappen, for å være sikker. Noen klarer å bruke rundt 10.000, noen 15.000,-, mens noen gjør det så dårlig at de må punge ut over 20.000,-.

Lenke til kommentar

blir litt små dårlige av slike som trådstartern.

du vil ha deg jobb siden du skal kjøpe deg lett mc om to år. Fint mål som du vil nyte godt av hvis du gidder og jobbe for det.

 

Nå er det slik at en liten gutt / jente på 14 år ikke har lov og gjøre mye av de jobbene som vil være mulig å få uten utdanning. Så med det er utvalget lite.

 

Avisbud suger? Hallo det er en fin måte og bygge opp arbeidserfaring samt få penger!

Det er også mulig og få jobb som avisbud der du går vær morgen og slenger aviser i postkassen til folk. Jeg hadde selv en slik jobb og tjene meget godt når jeg var på din alder.

 

Her har du fast times lønn. Du går som regelt ruten fortere en det de har beregnet og du vil bli tidligere ferdig for samme lønn.

Du vil da jobbe før kl 07.00 ergo får du tillegg i lønnen. Så det er kun på lørdager du tjener litt dårlig.

Så hvis du faktisk ser at du ikke har alle mulighetene som folk som er gammlere og gjærne mer erfaring også, så er det jo bare og drite i ltt mc og ikke gjøre en dritt?

Lenke til kommentar

Man bruker en halaèn time på å gå med f.eks. aftenposten etter skole tid. En grunn jeg ikke kan gå med aftenposten er at jeg slutter for sendt å vil ikke rekke det. Det starter rundt 14.30 .13.00 så det er noe jeg ikke rekker. Det jeg har hatt lyst til er å gå med avisen før jeg går på skolen, men dette er da ikke lov tror jeg får 14 - åringer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...