Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Filsystemkorrupsjon i Ubuntu på bærbar Compal


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en bærbar (Compal IFL90+) som fungerte fint i nærmere ett år, før det begynte å oppstå feil i filsystemet, både ext3 og ext4. "Fikser" det med fsck, men flere feil oppstår kort tid etter.

Har installert Ubuntu utallige ganger men det samme skjer hver gang,

Har testet en annen harddisk, og samme feil oppstår ganske kjapt. Minnet er også testet uten at noen feil blir funnet.

 

Feilene i filsystemet oppstår mens maskinen kjører, og har ikke noe med at OSet avsluttes plutselig.

Antar at det er en hardware feil et sted, men vet ikke helt hvordan jeg skal finne årsaken.

 

Hvis jeg sender inn maskinen til Multicom, frykter jeg å få den tilbake med beskjeden "Ingen feil funnet" og en regning for testingen.

 

Noen forslag til hva jeg kan teste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte det med minnet + at Oset avsluttes plutselig.

 

Siden memtest er OK, (vi sier at det er), så må du litt videre.

Her kommer feks, det med hva dsck rapporterer. Jeg vet ikke helt hvor korreksjoner blir, finner sted, slik at man kan rette focus på det.

 

Men at OSer plutselig avslutter, må være noe å se nærmare på og.

Er det noe logfiler rung det?

 

Blir maskinen for varm?, er det i forbindelse med når maskinen er på nett? er det noe nedlsatninger, er det bare noe type filer? er

 

Du må nok finne et sted noe nyttig, og her vil logfiler hjelpe deg.

Et det helt randon at maskinen , OSet som du sier, avsluttes?

 

Forumet hos produsenten, er det andre som rapporterer noe slike opplevelser? Allt er nyttig i slike sammenheng.

Lenke til kommentar

Var litt diffus i forklaringen.

Filsystemkorrupsjon skjer som kjent ofte hvis OSet avsluttes plutselig, og poenget mitt er at det ikke er grunnen, fordi OSet ikke avsluttes plutselig.

Jeg oppdager problemene ved at f.eks. Opera og Firefox begynner å slite, og at de ikke starter på nytt. Noen ganger har jeg også fått feilmelding om "write error" i terminalen.

 

Jeg har sjekket minnet flere ganger etter at feilene begynte å oppstå, uten å finne feil.

 

Testet harddisken med et program som ikke fant noen feil. Når samme feil også skjer med en helt ny disk, rett etter at Ubuntu er installert så tipper jeg det ikke er diskene det er noe galt med.

 

Jeg tror ikke det er fordi maskinen blir for varm, men hvordan utelukke det 100%?

Har ikke akkurat prøvd å bruke maskinen uten å være på nettet, så det er ikke så lett å si det heller.

Feilene på filsystemet skjer med alle typer filer, men i hovedsak på hjemmeområdet. Typiske filer som går igjen er filer i Opera cache.

 

Har hatt hjemmeområdet på en egen partisjon, og noen ganger har hele partisjonen blitt "ugjenkjennelig", dvs. gparted ikke kjenner igjen filsystemet.

 

Når jeg kjører fsck havner en mengde filer i lost+found-katalogen.

En gang ble home-katalogen byttet med en eller annen bildefil, altså at en fil på roten med navn "home" ble en bildefil, og home-katalogen ble hetende lang.png (eller noe lignende) og befant seg der bildefilen opprinnelig befant seg.

 

Compals nettsider er elendige (og et forum der finnes det neppe), men har ikke sett noe sted at folk har hatt problemer med Compal-maskiner og filsystemforrupsjon.

 

Å se gjennom log-filene er jo en god idé, men hva ser jeg etter?

Det er jo ganske mange log-filer som skrives...

Lenke til kommentar

Takk for den god forklaringen.

 

Noe som tenker rett som det er. (jeg kjenner ikke så godt alt det) er:

 

-hvordan er det med swap partitionen hos deg?

-hvordan er det med drivere til chipsetet, dvs, er det noe muligheter for deg å kontrollere om du har alternativer på det der?

-hvordan er det med Bios? er det noe ny versjon, som du burde se nærmare på?

 

(helt uprovosert spørsmål: har du mulighet i tillegg å kontrollere (hvis mulig pinnene som går inn til disken, og elles om det er noe som kan oppfates som mulig feilkilde mellom disken og kontrolleren?)

 

Logfilene, er jeg like "bananas som deg nå". Jeg-du må se på dokumentasjon for umbutu, om hvor feil, vedrørende, system, nettverk, blir loggført. :)

Lenke til kommentar

Har prøvd både med og uten swap, men har ikke pleid å bruke det. Opplevde samme feil med swap.

Når det gjelder drivere og firmware er Compal svært dårlige. Akkurat nå er det faktisk ikke mulig å laste ned driverne til maskinen fra Compals sider i det hele tatt.

 

Teoretisk sett kan det være disk-kontrolleren som er problemet, men det som er så rart er at det tilsynelatende kan fungere bra en god stund.

Jeg har heller ikke opplevd problemer med filsystemet i Windows, noe som tyder på at problemet enten er Ubuntu, eller drivere til Ubuntu.

 

Jeg har begynt å mistenke at det kan være problemer i forhold til suspend-funksjonen som jeg har brukt hyppig. En annen mulighet er at det kan noe med batteriet (rent gjetning).

 

Har nå installert på nytt uten batteri, og uten å bruke suspend og har til nå ikke opplevd problemer.

 

Jeg tenker at det kan være en oppdatering av kjernen som lagde problemer med suspend, men jeg har rett og slett ikke peiling.

Skal i alle fall være obs på hva som skjer i loggen og se om det kan stå noe relevant der.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter kort tid ble filsystemet korrupt igjen, men jeg er nå ganske sikker på at jeg har funnet problemet, nemlig 64-bit versjon av Ubuntu.

Da maskinen fungerte med Ubuntu det første året brukte jeg 32-bit versjon av Ubuntu 8.04 og 8.10. Da jeg installerte 8.10 på nytt, og senere installerte 9.04, brukte jeg 64-bit versjonen og det er først da problemene oppsto.

Har nå installert 32-bit versjonen av 9.04 og har ennå ikke opplevd problemer.

 

Vurderer å installere 64-bit versjon igjen på en annen partisjon og teste reiserfs for å se om det bare er ext3/4 som er problemet.

 

Edit:

Ser av bug-rapporten på launchpad at andre har opplevd det samme, også på reiserfs.

 

Skikkelig stygg bug i Ubuntu/Linux-kjernen dette her. Virkelig ikke bra.

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...