Gå til innhold

Ny High end HTPC, må kunne spille+hdlyd+ultra stille


Anbefalte innlegg

Skal bygge meg ny HTPC for å ha i hjemmekinoen min!

Har lest meg grønn og blå men sitter igjen med eindel spm, så eg er nødt til å oppsøke proffisjonel hjelp :D:D

 

Har eindel krav til pc`en som lyder: Den skal kjøre alt av hd filmer, kunne spilles på, ha hd lyd og må være nesten lydløs.

 

Noen som er opp for utfordringen ? :D

Hehe, ikkje lett dette men er komt frem til dette: Handlevogn

 

Det mangler 5 ting på den listen: Skjermkort, harddisk, HD lydkort, nye kabinett vifter og kjølepasta.

 

Har bestemt meg for skjermkort (fekk ikkje lagd dem til i handevognen) det skal være 2stk

"GIGABYTE VGA-Card nVidia 9800GT 1024MB SILENT CELL" i sli. Dem er passive og vil ikkje lage ein lyd!,oh the technology:D.

 

På hardisken har eg bestemt meg for å gå for SSD siden dem er totalt stille. Har aldri kjøpt SSD før, noen som har noen råd?

 

Noen forslag til meget stille kabinett vifter + kjølepasta?

 

Håpet mitt er å la viftene bli styrt av temperaturen, slik at når eg spiller så kjører dei opp. Mens i idle og når eg ser film så kjører dem seg ned/skrur seg av..

 

Har lest meg grøn og blå på div forum ang levering av ukomprimert HD lyd bitstream fra htcp til reciver.

 

Asus xonar har allerede komt med ein løsning men leser at det er så mange som har problem med det kortet.

 

Lurer på om eg skal vente på auzentech sitt, selv om det er uvist når den kommer. Veit dei har satt realease i midt august, men auzentech liker og utsette

 

Hva er fordelene / ulempene med dei kortene? Veit at det er vanskeligt å si siden auzentech sitt ikkje er komt, har komt frem til dette:

 

Auzentech

-Har EAX 5

-Dyrere

-Har ikkje komt ut

 

Asus

-Billigere

-Masse bugs

-Er komt ut

 

 

Lydkortet trenger eg ikkje med ein gang siden eg har det på HK inntil videre. Men eg SKAL ha bitstream hd lyd! :D

 

PC`en skal brukes ilag med:

DIY Nas server som kjører på FreeBSD

Sony HW10

Denon 3808

Usher 5,1 system.

DIY DDDAC for 2kanal stereo

 

Blei langt innlegg dette:D

 

Tar imot all respons med stort takk! Vist dere har noe å si på det eg har satt opp så langt så si ifra!

 

Håper på svar,

 

mvh

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende prosjekt, skal sette meg skikkelig inn i det om noen dager, om jeg ikke har for mye å gjøre på jobb ;)

 

Umiddelbart kan jeg si;

Bytt ut Chill Innovation med Corsair HX520

Noctua NH-U12P vil mest sannsynlig bli aaalt for høy for et HTPC-kabinett.

Intel i7 er overkill, kjør et AMD-basert system med Phenom II.

Du trenger ikke to skjermkort. '

Vifter: Noctua "ett eller annet" FLX.

Kjølepasta: Noctua.

 

Om du ikke er fornøyd med kabinettet du har valgt/ ønsker andre alternativ bør du ta en titt på Silverstone.

 

 

SSD: Du trenger overhodet ikke en dyr SSD. Billigst per GB er denne. Billigst om du skal ha mer lagring det er å kjøpe to/flere av samme disk.

 

 

 

Ivar

Lenke til kommentar
Spennende prosjekt, skal sette meg skikkelig inn i det om noen dager, om jeg ikke har for mye å gjøre på jobb ;)

 

Umiddelbart kan jeg si;

Bytt ut Chill Innovation med Corsair HX520

Noctua NH-U12P vil mest sannsynlig bli aaalt for høy for et HTPC-kabinett.

Intel i7 er overkill, kjør et AMD-basert system med Phenom II.

Du trenger ikke to skjermkort. '

Vifter: Noctua "ett eller annet" FLX.

Kjølepasta: Noctua.

 

Om du ikke er fornøyd med kabinettet du har valgt/ ønsker andre alternativ bør du ta en titt på Silverstone.

 

 

SSD: Du trenger overhodet ikke en dyr SSD. Billigst per GB er denne. Billigst om du skal ha mer lagring det er å kjøpe to/flere av samme disk.

 

 

 

Ivar

 

 

Hei Ivar!

Tusen takk for raskt og informativt svar! :D

 

Har lest så masse rundt prosjektet den siste veka at eg har såvidt gjort noe på min jobb. :D

 

Satt selv med samme tanken om å gå over til amd, men har tideligere ikkje vore noe imponert over dem. Men ting endrer seg jo :)

 

Grunn eg velgte intel i7 var for å ha ein fremtidsrettet pc.

Eg veit at flaskehalsen vil være grafikkortet og ville kansje oppdatere dem om 1-2års tid.

Men dette var bra ein tanke, og eg ser det blei i det dyreste i lage (hk+CPU=5000kr).

Vist amd er godt nokk så kjører eg på med det siden det blir nesten halv pris :p.

 

Corsair HX520 it is! Den er stille?

 

HTPC kabinettet er 18cm høyt, men har ikkje heilt bestemt meg for det enda (er ingen nettbutikker som har det inne)..

 

Skal sjekke ut Silverstone kabinettene.

 

Eg trur eg fortsatt vil gå for 2 skjermkort i SLI p.g.a dem var så billige 1100kr pr stk.

 

Skal sette opp ein handle kurv som er amd basert iløpet av dagen.

 

mvh

Frode :)

Lenke til kommentar

Asus P6T SE er et like godt HK til ditt bruk. Dog, selv om kabinettet støtter ATX blir det pokker så fullt, og da er MSI X58M egentlig ert bedre alternativ.

 

RAM'en du har valgt ut er Dual-channel (to brikker), i7 støtter tripple-channel. Feks disse.

 

Jeg tror nok det kabinettet kommer til å slite kraftig med 2*passivt kjølt GPU i SLI.

Om du ikke skal spille er ett mer en nokk ;) 1080p er 1080p om 5 år også, og kortet klarer å spile av film i godt over 3000p.

 

 

EDIT: Svarte før jeg så siste svar. Vent 2 min

 

 

 

-------------

 

Huk av for "la andre se denne handlevognen" ;)

 

 

Du trenger ikke mer en 3gb ram om du ikke skal redigere.

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar
Asus P6T SE er et like godt HK til ditt bruk. Dog, selv om kabinettet støtter ATX blir det pokker så fullt, og da er MSI X58M egentlig ert bedre alternativ.

 

RAM'en du har valgt ut er Dual-channel (to brikker), i7 støtter tripple-channel. Feks disse.

 

Jeg tror nok det kabinettet kommer til å slite kraftig med 2*passivt kjølt GPU i SLI.

Om du ikke skal spille er ett mer en nokk ;) 1080p er 1080p om 5 år også, og kortet klarer å spile av film i godt over 3000p.

 

 

EDIT: Svarte før jeg så siste svar. Vent 2 min

 

 

 

-------------

 

Huk av for "la andre se denne handlevognen" ;)

 

 

Du trenger ikke mer en 3gb ram om du ikke skal redigere.

 

 

Hei igjen :)

 

Har nå huket av "lesbar for alle" glemt det i farten..

 

Grunnen til at eg har 2 skjermkort er for å kunne spille, vist dem blir for varme monterer eg ein vifte som suger fra dem. Evt klokker dem ned.. Vist det blir for gale sender eg dem bare tilbake :)

 

Trur eg har sagt fra meg intel sine, dem blir for dyre iforhold til hva eg trenger..

 

Men nå er det middag!

 

mvh

Frode

Lenke til kommentar

Noen innspill - i og med at jeg akkurat har oppgradert min HTPC

 

PSU - Corsair HX 520 er et meget godt valg, selv har jeg en Seasonic S12-II 550 Watt (fikk den til 395 kr på tilbud hos komplett). Støymessig blir det hipp som happ - og disse er av den stille typen. Ser HX 520 har liten tilgjengelighet, da velger du HX 620 i steden.

 

Kabinett - Antec Fusion Remote Max er også et godt valg. Et av de få HTPC kabinettene med 12/14 cm vifter, de fleste har bare 8. Selv har jeg Silverstone LC-20, og her har jeg måttet slite litt med viftebytte for å få ned støy. Noctua-vifter gjorde susen.

 

CPU - spillmessig er X3 720 BE hakket bedre en X4 810. Begge håndterer full HD uten antydning til problem. Har selv X3 720 BE.

 

Hovedkort/skjermkort - som andre har nevnt, SLI kan bli i varmeste laget for en HTPC - ikke minst når de er passivt kjølt. Personlig er jeg svært fornøyd med komboen Asus M4N78 Pro og nVidia GST 250 (er egentlig et 9800 GTX+). Spiller Fallout, STALKER og Half-Life 2 på min 40'' Full HD TV. Både GTS 250 (yter bedre enn 9800 GT, og bruker mindre strøm) og GTX 260 spinner vifta ned på meget lav hastighet når man ikke spiller. Så GTS 250 ville for meg være det beste alternativet om man skal ha SLI. Dersom du kan sikre deg at hovedkortet har nye nok bios eller har en AMD AM2 CPU tilgjengelig er Asus M3N-HD HDMI et mulig valg. Her kan du kjøre Hybrid SLI og vanlig SLI. Både mitt valg (ASUS M4N78 Pro) og det siste bruker DDR2 minne. Men det er ingen ytelsesmessig gevinst på å bruke DDR3. Asus M4N78 Pro håndterer X4 810 og X3 720 BE uten noen form for biosoppgradering.

 

CPU-kjøler. De fleste gode kjølere kan du bare glemme gunnet manglende høyde. Jeg vil vurdere følgende tre, Scythe Ninja Mini, Noctua NH-U9B, Thermalright Ultima-90. Alle er bra kjølere som passer godt i HTPC kabinett. Har selv Scythe Ninja Mini, men her bør vifta eventuelt skiftes ut. Jeg regner ikke med at det skal klokkes, og da holder disse bra.

 

Resten har jeg ikke særlige kommentarer til.

Lenke til kommentar
Noen innspill - i og med at jeg akkurat har oppgradert min HTPC

 

PSU - Corsair HX 520 er et meget godt valg, selv har jeg en Seasonic S12-II 550 Watt (fikk den til 395 kr på tilbud hos komplett). Støymessig blir det hipp som happ - og disse er av den stille typen. Ser HX 520 har liten tilgjengelighet, da velger du HX 620 i steden.

 

Kabinett - Antec Fusion Remote Max er også et godt valg. Et av de få HTPC kabinettene med 12/14 cm vifter, de fleste har bare 8. Selv har jeg Silverstone LC-20, og her har jeg måttet slite litt med viftebytte for å få ned støy. Noctua-vifter gjorde susen.

 

CPU - spillmessig er X3 720 BE hakket bedre en X4 810. Begge håndterer full HD uten antydning til problem. Har selv X3 720 BE.

 

Hovedkort/skjermkort - som andre har nevnt, SLI kan bli i varmeste laget for en HTPC - ikke minst når de er passivt kjølt. Personlig er jeg svært fornøyd med komboen Asus M4N78 Pro og nVidia GST 250 (er egentlig et 9800 GTX+). Spiller Fallout, STALKER og Half-Life 2 på min 40'' Full HD TV. Både GTS 250 (yter bedre enn 9800 GT, og bruker mindre strøm) og GTX 260 spinner vifta ned på meget lav hastighet når man ikke spiller. Så GTS 250 ville for meg være det beste alternativet om man skal ha SLI. Dersom du kan sikre deg at hovedkortet har nye nok bios eller har en AMD AM2 CPU tilgjengelig er Asus M3N-HD HDMI et mulig valg. Her kan du kjøre Hybrid SLI og vanlig SLI. Både mitt valg (ASUS M4N78 Pro) og det siste bruker DDR2 minne. Men det er ingen ytelsesmessig gevinst på å bruke DDR3. Asus M4N78 Pro håndterer X4 810 og X3 720 BE uten noen form for biosoppgradering.

 

CPU-kjøler. De fleste gode kjølere kan du bare glemme gunnet manglende høyde. Jeg vil vurdere følgende tre, Scythe Ninja Mini, Noctua NH-U9B, Thermalright Ultima-90. Alle er bra kjølere som passer godt i HTPC kabinett. Har selv Scythe Ninja Mini, men her bør vifta eventuelt skiftes ut. Jeg regner ikke med at det skal klokkes, og da holder disse bra.

 

Resten har jeg ikke særlige kommentarer til.

 

Hei,

 

Takk for informasjonen ang cpu, denne er skiftet! :)

 

Ang kabinettvifte så blei eg frarådet ein annen plass for å gå for noctua, nexus var vist enda bedre..

 

Asus M3N-HD/HDMI er am2+ plattform, men cpu`en er jo am3? Støtter kortet begge?

 

Eg vil fortsatt prøve meg på 2 grafikkort i sli, vist det ikkje fungerer så sender eg dem bare tilbake.

 

Er det slik at du kan bruke kjølere for am2 til am3? Isåfall lurer eg på denne kjøleren: Thermalright ULTRA120 Extreme

 

mvh

Frode :)

Lenke til kommentar

AM2+ og AM3 er pinkompatible, slik at en AM3 CPU alltid vil kunne installeres i et AM2+ hovedkort. Men ikke motsatt. Ellers så er egentlig M4N82 et AM2+ hovedkort, selv om det markedføres som AM3. I og med at kortet bruker DDR2 minne har det så vidt jeg har forstått samme pinlayout som et AM2+ hovedkort. Det ser man på at det også kan bruke AM CPU-er. Et rent AM3 hovedkort kan kun bruke AM3 CPU-er.

 

Om et AM2+ kort kan bruke en AM3 CPU avhenger således bare av biosstøtte. Alle kortene jeg nevnte har full biosstøtte for AM3, eneste usikkhet er om kortet fra fabrikk er utstyrt med ny nok bios eller denne må oppgraderes. A4N78 Pro har ny nok bios, M3N-HD HDMI har nok ikke det. Så i realiteten er AM3 støtte bare en indikasjon på at bios er ny nok (om hovedkortet da ikke bruker DDR3 minne, da er det en ren AM3).

 

Jeg har både Nexus og Noctua, for meg er ikke Nexus et alternativ lengre. La oss ta de tørre tall:

12 cm Nexus flytter ca 63 kubikkmeter luft pr time og er oppgitt til 22 dB(A)

12 cm Noctua flytter ca 100 kubikkmeter luft pr time og er oppgitt til 17 dB(A)

 

På 900 RPM flytter faktisk Noctua mer luft en Nexus og dasnakker vi om lydløs vifte.

 

Noctua sine vanlige vifter har kun et problem, og det er mottrykk, noe som gjør de litt mindre egna som CPU-vifter. Derfor har Noctua egen vifte til denne bruken. Eneste ulempen med Noctua er prisen.

 

AM2, AM2+ og AM3 har identiske fester for kjølere. TRUE kan du uansett ikke bruke, den er for høy. Alle kjølere med høyde over 15 cm kan du i realiteten glemme, og TRUE er 16,8 cm. Og om man ikke skal klokke vil ikke en av de kjølerene jeg har listet opp gi støy.

 

Dersom du med SLI, fremdeles tenker på passivt kjølte 9800 GT, vil jeg fraråde det sterkt. Og finnes det i det hele tatt passivt kjølte 9800 GT tilgjengelig. Passivt kjølte kort øker fort temperaturen inne i kabinettet med såpass mange grader at støyen som forsvinner her tas igjen av høyere støy fra de andre viftene.

 

GTS 250 yter ca 20 % bedre enn 9800 GT, GTX 260 ca 40 - 45 %. Men det varierer klart fra spill til spill. Selv om 9800 GT er et forholdsvis snilt kort når det gjelder strømbruk. så bruker fatisk 2 stk av disse i SLI ca 60 % mer Watt en et GTX 260. Og mer Watt betyr mer varme som skal vekk og således mer støy. Og uten å ha sett virkelige sammenligninger, vil jeg tro at på 1920 x 1080 er det ikke betydelige forskjeller mellom 9800 GT i SLI og GTX 260.

Lenke til kommentar

Har selv et Lian Li PC-C32. Det er et ganske stort kabinett, har plass til CPU-kjøler med 92mm vifte, 2 stk 120mm kabinettvifter og ganske lange skjermkort. Stort sett ganske fornøyd med det.

 

I tillegg har jeg et HD4870 med en T-rad2 + 2 92mm vifter og en AMD 4850e med en Xigmatek XP-S964 og en viftekontroller. Med dette får jeg spilt alle spillene jeg har prøvd (CoD 5 WaW, L4D, Team Fortress 2, Fallout 3, Red Alert 3, osv) i 1920*1080 på en TV.

 

Støynivået er greit, men jeg har dessverre en litt for bråkete PSU.

Lenke til kommentar

Ok, da blir der noctua for meg :)

 

Man da kommer det store spm, hvor stille kan eg få GTX 260 ?

 

Det er viktigere med ein stille pc en kor kraftig den er, men vil ha muligheten og spille på den. Vist det blir for varmt med 2 stk 9800 gt kort såsender eg bare den eine inn. Men i antec kabinettet så er det jo eit passivt innsug over skjermkortene + eg kan montere ein 120 vifte som blåser rett på dem.

 

Håpet er å få alt dette temperatur styrt slik at viftene kjører opp når eg spiller.

 

Men vist gtx 260 er såpass stille som for eksempel strømforsyningen så er det jo ingenting å tenke over.

 

Ein på eit anna forum sa at thermalright 120 passer i antec max kabinettet, så satser på det.

 

brukernavnerkjipt: hva er ein t-rad2 ? :)

 

mvh

Frode

Endret av Frodehf
Lenke til kommentar

Dersom angjeldene person ikke har prøvd installert TRUE i kabinettet selv, er det liten grunn til å tro på det utsagnet. Antec Fusion Remote Max er 190 mm høyt utvendig. Da har du 29 mm å gå på. Uten føtter er det 177 mm. Så må du trekke fra et par mm på godset, 7 mm på avstandsstykker, 2 mm på hovedkort, 4 mm på avstand mellom ytre god og hovedkortbrett og 5 - 7 mm på CPU. Det ble 22 mm, noe som sier at man har igjen 157 mm fra toppen av CPU.

 

Jeg har faktisk målt innvendig/utvendig på en del kabinett, og jeg har konsekvent fått plass fra CPU til kabinett til å være 25 - 28 mm mindre enn utvendig mål.

 

Så glem det, TRUE med sine 161 mm skal ikke være mulig å plassere i det kabinettet. Og TRUE har heller ingen hensikt, da det langt fra er en optimal kjøler når det gjelder støy. Dvs om man tenker å bruke den passiv så støyer den ikke, men den er heller ikke da optimal. TRUE er faktisk ikke en stjernekjøler lengre, det er mange rimeligere kjølere som er like stille og som kjøler nesten like bra på stock. Cooler Master Hyper 212 Plus, Xigmatek S1284 Achilles er to stk.

 

Problemet er at alle tårnkjølere som bruker 12 cm vifte er normalt 155 - 160 mm høye. Du må enten ned på lavere tårnkjølere, eller velge annen konstruksjon. I tillegg til det som alt er nevnt har Xigmatek en del mulige.

 

Å sette i flere vifter skaper mer støy, og den varme lufta skal ut, ikke bare å blåse inn luft.

 

Min erfaring med GTS 250 er at den høres ikke utover PSU og vifter på idle og video. Det jeg ser av tester er at lydkarakteristikken på GTX 260 er omtrent den samme. Mener å huske at vifta på GTS 250 går på ca 700 RPM på idle (35 %) og lav bruk. Disse kortene flytter også lufta ut av kabinettet. nVidia har blitt bedre og bedre på strøm- og viftestyring. SilentPCReview har testet GTX 260. Min GTS 250 har en lignende kjøleløsning.

 

Om du er ekstremt opptatt av å skulle ha CF/SLI kan det godt være at et CF oppsett med to stk HD 4770 er vel så bra.

Lenke til kommentar
Sorry, en T-rad2 er en kjøler til skjermkort fra Thermalright: lenke og i prisguiden.

 

Den er ganske lavprofil, noe som var viktig slik at jeg fikk plass til skjermkort med kjøler og to vifter samt et lydkort.

 

Denne T-rad2, bråker den noe? Finst det tilsvarende løsning til ein nvidia 275 gtx?

 

Dersom angjeldene person ikke har prøvd installert TRUE i kabinettet selv, er det liten grunn til å tro på det utsagnet. Antec Fusion Remote Max er 190 mm høyt utvendig. Da har du 29 mm å gå på. Uten føtter er det 177 mm. Så må du trekke fra et par mm på godset, 7 mm på avstandsstykker, 2 mm på hovedkort, 4 mm på avstand mellom ytre god og hovedkortbrett og 5 - 7 mm på CPU. Det ble 22 mm, noe som sier at man har igjen 157 mm fra toppen av CPU.

 

Jeg har faktisk målt innvendig/utvendig på en del kabinett, og jeg har konsekvent fått plass fra CPU til kabinett til å være 25 - 28 mm mindre enn utvendig mål.

 

Så glem det, TRUE med sine 161 mm skal ikke være mulig å plassere i det kabinettet. Og TRUE har heller ingen hensikt, da det langt fra er en optimal kjøler når det gjelder støy. Dvs om man tenker å bruke den passiv så støyer den ikke, men den er heller ikke da optimal. TRUE er faktisk ikke en stjernekjøler lengre, det er mange rimeligere kjølere som er like stille og som kjøler nesten like bra på stock. Cooler Master Hyper 212 Plus, Xigmatek S1284 Achilles er to stk.

 

Problemet er at alle tårnkjølere som bruker 12 cm vifte er normalt 155 - 160 mm høye. Du må enten ned på lavere tårnkjølere, eller velge annen konstruksjon. I tillegg til det som alt er nevnt har Xigmatek en del mulige.

 

Å sette i flere vifter skaper mer støy, og den varme lufta skal ut, ikke bare å blåse inn luft.

 

Min erfaring med GTS 250 er at den høres ikke utover PSU og vifter på idle og video. Det jeg ser av tester er at lydkarakteristikken på GTX 260 er omtrent den samme. Mener å huske at vifta på GTS 250 går på ca 700 RPM på idle (35 %) og lav bruk. Disse kortene flytter også lufta ut av kabinettet. nVidia har blitt bedre og bedre på strøm- og viftestyring. SilentPCReview har testet GTX 260. Min GTS 250 har en lignende kjøleløsning.

 

Om du er ekstremt opptatt av å skulle ha CF/SLI kan det godt være at et CF oppsett med to stk HD 4770 er vel så bra.

 

Ang thermalright kjøleren så var det ein som hadde kabinettet og fekk plass, men vist den ikkje er den beste kjøleren så går eg for ein annen. Problemet er at eg får masse motstridende råd og veit ikkje heilt hva eg skal tro.

 

Eg trur dere har greid å overtale meg til å droppe SLI og heller gå for ein gtx skjermkort. Må da finne ein løsning for å få den så stille som muligt :).

 

Antec fusion max bruker perforerte porter under kabinettet og over skjermkortet, så når viftene suger ut blåser det kald luft inn der. Denne kjøleløsningen skal vist fungere veldig bra ifølge silentpcreview.com.

 

Den Asus ENGTX260 såg veldig spennende ut, fins den i 275 versjon? At den blåser varmluften ut er jo perfekt :)

 

Somsagt så trenger den bare å være veldig stille under film/serier, når eg spiller så kan den bråke.

 

Men dette betyr vel at eg må finne meg nytt hovedkort siden eg ikkje trenger SLI lenger, noen forslag?

 

 

Unskyld at eg maser slikt, sitter heile dagen og leser.. Selv på jobb :whistle: Håper dere har tolmodighet med meg :)

 

mvh

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...