Gå til innhold

Server for ASP (Application Service Provider)


Mez

Anbefalte innlegg

Hei,

 

kort fortalt så lurer jeg på hva man trenger av software for å kunne sette opp dette? Hardwarebiten har jeg kontroll på, men hva av programvare, lisenser osv trenger man?

 

Ser for meg at brukerne kan logge inn remote på servern og gjøre sine ting, kjøre sine programmer osv. Systemet må støtte flere brukere som kan bruke serveren samtidig uten at de ser hverandre - altså de må ha private områder osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Vet ikke om er jeg helt enig med xcomiiis karakteristikk av "hinsides lisensregler". Selvsagt er dette noe man må sette seg inn i, men en SPLA avtale med Microsoft gjør lisenskostnadene forutsigbar og lett skalerbar. Benytter du Crayon som leverandør av SPLA-avtalen, har du samtidig lisenskonsulenter som kan hjelpe deg. Stiller meg derimot enig til at leveranse av ASP tjenester må planlegges nøye. Det er alfa-omega å bygge en infrastruktur i bunn som er robust, men samtidig tilpasningsdyktig. Vil anbefale deg på det sterkeste å benytte Citrix, samt virtualisering. Ved hjelp av virtualisering får du "skjermet" mellomstore (rundt 10-20 brukere) kunder, på egen server. Mens større kunder gjerne bør ha egne jern for seg selv. Hardware allokering er like viktig som infrastrukturplanlegging!

 

Vil også anbefale å være beinhard på hvilke programvare du slipper til. Tilby gjerne bare Office, Adobe Reader og en opensource PDF printer som standard, og ta godt betalt for eventuelle tredjepartsprogramvare som skal med i leveransen. Slipper du til tredjepartsprogramvare så sørg for å teste, teste, teste, teste før du godkjenner en slik implementering.

 

Vil også nevne at leveranse av ASP-løsning ikke er noe billig affære. ASP tjeneste er kanskje et av de mest kritiske IT produktene man kan levere. For å lykkes må man for all del ikke ta noen snarveier som går på bekostning av oppetid og kvalitet. Infrastrukturen kommer fort på 3-500.000, før man i det hele tatt har en eneste kunde!

 

For å gå litt tilbake til ditt spørsmål om hvilke software man trenger, så vil dette i stor grad være avhengig av hvilke type leveranse og infrastuktur du ønsker å levere. Første jeg tenker er et par domenekontrollere, Exchange, backupsoftware, vmware, o.l. Dette er kun for infrastrukturen "rundt" leveransen. Så kommer selvsagt software som Citrix XenApp, MS Server, MS Office, etc.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...