Gå til innhold

Problem med gir på Scott Sportster


Shazame15

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ikke sikker på om dette er rette stedet å poste dette, men jeg har altså et girproblem på min Scott Sportster. Jeg har liten til ingen peiling på slikt, men jeg lurte bare på om noen har hatt et lignende problem. Jeg - smart som jeg er - satt på sykkelen uten å bevege meg og giret opp fra 1 til 8, og deretter prøvde jeg å gå tilbake til 1. Dette resulterte i at den lille dingsen om retter på kjeden satt seg fast på en eller annen måte på gir 2, mens det hjulet på styret sier at giret er 3. Jeg kan gire opp til 4 og 5, men ikke videre. Hvis jeg prøver å gire videre fra 5 går gir"hjulet" litt tilbake til 4 men ikke helt, og ikke videre. Har allerede vært til reperasjon en gang for det, og jeg ville likt det hvis jeg slapp å gjøre det igjen.

 

Si ifra hvis dere trenger annen informasjon/bedre forklaring, giret er typisk Scott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger bedre info..

Hvilket gir er det du har(produsent,type),bilde av problemet kanskje?.

Er girøret rett,er wirene smurt opp,er det kanskje andre skader på gir,eller slitt kassett?

Det kan jo holde med en liten gir justering,men jeg forstår ikke problemet ditt 100% :blush:

Videoer som tar deg gjennom steg for steg finner du på youtube (rear derailleur adjustment)

Lenke til kommentar
Trenger bedre info..

Hvilket gir er det du har(produsent,type),bilde av problemet kanskje?.

Er girøret rett,er wirene smurt opp,er det kanskje andre skader på gir,eller slitt kassett?

Det kan jo holde med en liten gir justering,men jeg forstår ikke problemet ditt 100% :blush:

Videoer som tar deg gjennom steg for steg finner du på youtube (rear derailleur adjustment)

 

Det står "Shimano Alivio" på den lille greia som bestemmer hvilket gir den er i, så jeg regner med det er type. Girøret har jeg ingen anelse hva er.. Det samme om wirene. Jeg ser ingen skader.

 

Jeg kan prøve å forklare problemet mitt bedre: Det som forårsaket problemet var at jeg giret opp fra 1 til 8 uten at jeg syklet, altså jeg stod i ro. Det som skjedde var at da jeg kom til gir 3 satt den "pinnen" jeg girte meg fast, slik at jeg ikke kom videre (dette skjer ellers kun når jeg er på gir 1). Jeg la merke til at selv om det sto at det var i gir 3, var han egentlig i gir 2. Da jeg da girte opp (mens jeg syklet) kom jeg meg opp til gir 5 før den stoppet, som om jeg var på gir 8 (maks).

 

Har desverre ingen muligheter til å få noen bilder, og den videoen sa meg egentlig ingenting.

 

EDIT: fikk en venn av meg til å se på den, viste seg at wiren var løs inni det girehjulet på styret eller noe slikt. Fikset nå :)

Endret av Cellon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...