Fredrik. Skrevet 10. august 2009 Skrevet 10. august 2009 (endret) Hei! Jeg har generell studiekompetanse, men ønsker å forbedre karakterene mine i Norsk. Tenkte derfor å ta den skriftlige delen på nytt som privatist. Var hos en rådgiver på sonans som sa at dersom jeg skulle ta norsk som privatist må jeg både ha en bokmål eksamen og en nynorsk eksamen, noe som forsåvidt er greit. Når jeg googler litt rundt nå så leser jeg flere steder at man også må ta muntlig. Dette sa ikke rådgiveren noe om. Gjelder den muntlige delen kun de som ikke har generell studiekompetanse, evt ikke har avlagt eksamen i bokmål muntlig før? Endret 11. august 2009 av Fredrik.
Newklear Skrevet 11. august 2009 Skrevet 11. august 2009 Kan godt hende det har vært sånn før og at det har endret seg med alle de nye reglene i år. Uansett tror jeg ikke du trenger det, høres hvertfall ulogisk ut - dessuten tror jeg da rådgiveren skal ha oversikt over sånt? : )
dymoletratag Skrevet 12. august 2009 Skrevet 12. august 2009 Norsk som privatist = bokmål og nynorsk skriftlig + en muntlig. Dette gjelder selv om du skal ta faget eller forbedre det. Min subjektive erfaring er at skolerådgivere ikke kan en j*vla døyt om yrket sitt. To ganger - på to forskjellige skoler - har jeg mottatt feilaktig informasjon av en rådgiver, som igjen har slått ut på utdannelsen min i negativ favør.
Newklear Skrevet 12. august 2009 Skrevet 12. august 2009 Norsk som privatist = bokmål og nynorsk skriftlig + en muntlig. Dette gjelder selv om du skal ta faget eller forbedre det. Min subjektive erfaring er at skolerådgivere ikke kan en j*vla døyt om yrket sitt. To ganger - på to forskjellige skoler - har jeg mottatt feilaktig informasjon av en rådgiver, som igjen har slått ut på utdannelsen min i negativ favør. SAKSØK!!! : p Uflaks? Eller kanskje bare jeg har hatt flaks? Rådgiverene ved min skole har hvertfall gitt meg gode råd.. hehe ; ) Men lønner seg jo alltid å sjekke med andre kilder, da de er mennesker og nødvendigvis gjør drøssevis med feil som alle andre! : ) Hva slags informasjon var d snakk om og hva ble konsekvensene?
dymoletratag Skrevet 12. august 2009 Skrevet 12. august 2009 Som sagt - min subjektive mening basert på erfaringer. Første gangen ble konsekvensen den at jeg ikke fikk søkt på førstevalget mitt til VGS - da rådgiver sa at oppføring av ønsket skole/linje var overflødig. Andre gangen resulterte i at jeg må ha ett år med ekstra skole etter endt VGS for å ta opp fag - noe rådgiver sa jeg ikke trengte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå