Gå til innhold

Pc-høytalere av høy kvalitet


Anbefalte innlegg

Hei, idag har jeg I-trigue 2.1 system som jeg er sånn passe fornøyd med. Jeg vet ikke helt hva det er med lyden som gjør at jeg ikke er fornøyd, men når jeg bruker anlegget nede gir det meg en helt annen opplevelse. Anlegget skal brukes mest til musikk. Viss musikksjangeren har noe å si for valget kan jeg si at jeg hører på: Pink Floyd, The rolling stones, elton john, The doors og kanskje en liten TI Bongo band i ny og ne.

 

Jeg kan tenke meg å bruke opp til 3000 kr på pc-anlegget. Lyd kvalitet er viktig for meg, ikke kvantitet!

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med å kjøpe deg noe ikke trenger en subb for å ha dybde? jeg har brukt normale annlegg til pc høytalere i ca 6-7 år og ville aldrig gått tilbake til "normale" pc høytalere

 

Det er akkurat det jeg har lyst på, men jeg trenger litt hjelp til å finne rett forsterker og høytalere for mitt stramme budsjett.

Lenke til kommentar

hvor stramt budget er du på?

 

edit så det i første post nå :p

 

edit2: det er vansklig å finne billige nok komponenter om du skal ha noe som spiller litt ordentlig også. hifiklubben har en argon forsterker som er helt forferdlig å bruke som forsterker til pc. siden den suser og kutter lyden om inngangslyden er forlav.

og de småhøytalerne som er å få tak i nytt som koster under 1500kr virker "litt" skralt om du skal oppgradere lyden.

 

mitt tips blir derfor å være på vakt på bruktmarkeder og hifi forumer for å finne deg en god forsterker og noen gode høytalere til en billig penge.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hvor stramt budget er du på?

 

edit så det i første post nå :p

 

edit2: det er vansklig å finne billige nok komponenter om du skal ha noe som spiller litt ordentlig også. hifiklubben har en argon forsterker som er helt forferdlig å bruke som forsterker til pc. siden den suser og kutter lyden om inngangslyden er forlav.

og de småhøytalerne som er å få tak i nytt som koster under 1500kr virker "litt" skralt om du skal oppgradere lyden.

 

mitt tips blir derfor å være på vakt på bruktmarkeder og hifi forumer for å finne deg det ben god forsterker og noen gode høytalere til en billig penge.

 

 

Kan annbefale Edifier 530 for en mega bra 2.1 lyd opplevelse. Det er det beste PC mente anlegget som finnes i min og andres meninger.

Lenke til kommentar
Den logikken forsto jeg ikke:S Høytalerene blir får forlite effekt(energi) og derfor blir de ødelagt:S

Ja det blir de :S:S

 

Det er som regel for svak forsterker som tar knekken på høyttalerelementer. Strider kanskje litt imot logikken da en skulle tro at for sterk forsterker tar knekken på elementer også, det stemmer delvis.

 

Du trenger mye krefter for å gjengi dynamikken, og om du ikke har disse kreftene så vil lyden bli vrengt, dette liker ikke elementene noe særlig godt hele tiden.

En kraftig forsterker vil derfor kjøre høyttalerene glatt og rent om den har kreftene som trengs til det, men den kan også ødelegge den óg, om du skrur lyden opp alt for mye, for da vil forsterkeren dytte elementene lengre enn de er laget for, og da vil spole stå stille i et øyeblikk og overopphetes.

Lenke til kommentar

så du mener heftige gitarriff kan sammenlignes med å vrenge en forsterker. hører mye rart på en fredagskveld =) .

mange forsterkere peeker med svært høye spenninger, selv om forsterkern ikke spiller høyt. som veldig lett kan ødlege elementene.

det er som asbjørn sier. dorlige forsterkere ødleger flere høytalere en gode forsterkere.

Lenke til kommentar

Hei O:M:A!

 

Har du funnet noe ennå?

 

Det er mye å velge mellom, men når budsjettet ligger på 3000,- tror jeg også at bruktmarkedet blir løsningen.

 

Hvis du allerede har et bra lydkort tror jeg dette kan bli veldig bra:

Trends T-amp TA-10.1 og Tekton Design - Fostex fulltone - bokhyllehøyttalere

 

Jeg kjøpte nytt. En Nuforce Icon (Kombinert USB DAC (lydkort) og forsterker m/hodetelefonutgang) og JohnBlue JB3 høytalere. Det ble vel nærmere 7000,- totalt.

Lenke til kommentar

Jeg må være flink til å spare det jeg kan nå, tjente 25000 i sommer, men 1000 har gått til 4870 1GB og 1000 har gått til fjas. Og når jeg får den siste delen av lønningen kjøper jeg meg macbook pro 13,3" til 11000, da har jeg 12 igjen. Noe må spares og noe må brukes i russetiden. SÅ nå må det spares.

 

Så bruktmarkedet er nok det beste. Jeg har bare tenkt til å bruke integrert lydkort.

 

Hva skal jeg se etter da? En normal forsterker og høytalere?

Lenke til kommentar
Jeg må være flink til å spare det jeg kan nå, tjente 25000 i sommer, men 1000 har gått til 4870 1GB og 1000 har gått til fjas. Og når jeg får den siste delen av lønningen kjøper jeg meg macbook pro 13,3" til 11000, da har jeg 12 igjen. Noe må spares og noe må brukes i russetiden. SÅ nå må det spares.

 

Så bruktmarkedet er nok det beste. Jeg har bare tenkt til å bruke integrert lydkort.

 

Hva skal jeg se etter da? En normal forsterker og høytalere?

 

: D Aha, jeg har nesten glemt hvordan det er å gå på videregående. Det er lurt å spare. Det har mamma sagt.

 

Integrert lydkort funker. Det er bare å bruke en jack -> RCA-kabel. (jack->phono)

 

Normal forsterker funker, men jeg synes det er greit med sånne t-amp'er fordi de er så små, billige og ikke har masse innganger du ikke trenger.

 

De bruktannonsene jeg posta over her ser ut til å være en ganske bra kombo. For de høytalerne har en følsomhet på 90dB/W og tåler maks 15W forsterker. T-ampen har en effekt på 15W og er av god kvalitet, så vidt jeg har lest. Derfor får du ikke bare god lyd, men kan få ganske grei lydstyrke også. Dette er ting jeg vil anta, jeg er ingen guru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...