Gå til innhold

Usikkerhet ang. store lyskryss


SvennAndre

Anbefalte innlegg

Hei, har nå drevet og kjørt i trondheim i et par mnd'er, og har merket meg et par tilfeller hvor verken jeg eller mine medpassasjerer vet helt 100% hva som er korrekt.

 

Det gjelder lyskryss av denne typen:

     RØDT
    GULT
 <- GRØNT

 

vanskelig å beskrive med bare tekst, men pila til venstre (i dette tilfellet) er uavhengig fra det vanlige grønne.

 

I et slikt kryss er det som regel 3 felt i samme retning, og venstrefila er for å kjøre til venstre.

 

Sett at det vanlige grønne lyset lyser, og det er klar sikt i motgående felt, kjøring da er helt trygt. Er det lov selv om den grønne pila ikke lyser?

 

I det siste har jeg blitt usikker ettersom jeg har tenkt mer og mer over saken, og valgt å vente til pila lyser. Den lyser som regel når det lyser rødt rett fram, og dukker "plutselig" opp uten noe form for "advarsel" ifm. av et gult lys (slik som vanlig).

 

Men da kommer illsinte kjerringer og stressa gubber å begynne å tute når det er helt klart i motgående felt, mens det bare lyser vanlig grønt, pila viser ingenting.

 

 

Hvis jeg skriver helt tullete, be meg forklare. Er lei av å kjøre rundt å lure på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ligger i venstrefila i et lyskryss skal du _Alltid_ vente til riktig lykt lyser grønt. I dette tilfelle skal pile mot venstre lyse grønt. Selvom det er klart i den andre kjøreretningen kan det komme bilder i stor fart som ikke har tenkt til å bremse siden de faktisk har grønt lys og forkjørsrett.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg har trodd selv men blitt meget usikker når folk bak tuter, blinker med lys, kjører forbi i midtre felt for å så kjøre til venstre forran meg igjen.

 

Når det er klart i motgående kjøreretning kan det ikke komme biler i stor fart ;) Ikke her, hvor disse lyskryssene har MEGET god sikt.

 

Men det var ikke det som var poenget med tråden!

 

 

Da er jeg med 100% og skal vente på grønnpila neste gang, så får de andre stressfolka gjøre hva de vil.

 

Edit: Elleeeer? Ref tråd under:

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Du kan kjøre hvilken vei du vil i et kryss der lyssignalet er en grønn sirkel, med mindre det er en rød pil i retningen du skal. Den grønne pilen kalles en "hjelpepil" og betyr at kryssende kjørefelter har rødt*. Den garantien har du ikke når det kun er en grønn sirkel.

 

Tenker du på Valøyvegen x E6? Der er det et slikt lys som du beskriver, og det oppfører seg helt klønete.

 

Er det lov selv om den grønne pila ikke lyser? Ja.

 

*) Det finnes noen sære unntak, som egentlig ikke er unntak, for eksempel hvis du skal til venstre - med hjelpepil, og motgående kjørefelt kan kjøre til høyre. Slike lyskryss skal være merket med eget vp-skilt. Er de ikke merket gjelder høyreregelen.

Lenke til kommentar

Hehe, regner med det er en stor opplevelse å få med seg 180 trafikklærerstudenter som roter rundt i skolebilene sine på Stjørdal :whistle:

 

En av prøvene vi har, en praktisk prøve rett før jul i første klasse, er en kjøretur med vår trafikklærer på skolen. Da kjører vi blant annet gjennom Valøyvegen x E6, og det er nettopp fordi lystidene er så klønete konstruert. Å oppholde trafikken bak seg når det er en grønn sirkel hvis man kan kjøre, er strykgrunn på en slik prøve.

 

To spørsmål i retur:

 

1) Det er ingen grønn pil til høyre i krysset - når skal de kjøre?

2) Det er ingen rød pil til venstre - hvorfor ikke?

 

Du trenger ikke svare, men det kan antagelig gi en indikasjon på fasit :)

Lenke til kommentar

I get your drift :) Men da er den saken avklar, og både jeg og Poor Leno har lært noe nytt.

 

Joda, Stjørdal er en livlig plass på formiddagene med gråe peugeots(de gamle hvertfall) med HiNT på siden :)

 

Var faktisk en av de dummy elevene som fikk kjøre de nye litt store "stasjonsvognene". Hadde gått 60km før jeg satte meg i den. Jævlig kvass clutch på de i forhold til de gamle ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...