Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe min første bil? (golf)


Fix92

Anbefalte innlegg

Heisan, folks.

 

Utpå nyåret en gang så kommer jeg forhåpentlig vis til å kjøpe meg min første bil, men det er et par greier jeg gjerne vil ha svar på først.

Bil er noe jeg egentlig ikke kan i det hele tatt, men det jeg i alle fall er sikker på er at jeg vil ha en golf. For den er fiin.

 

Anyways. Som du sikkert har skjønt så vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter. På finn.no ligger det jo over tusen golfer.

Hvor langt er "langt" f.eks? Er det en slags "magisk" km.stand. bilen ikke bør ha oversteget?

 

Når jeg sitter her og skriver så ser jeg jo det at det med km.stand. var det eneste spørsmålet jeg kom på, men jeg vil gjerne ha råd og tips og erfaringer om det å kjøpe sin første bil. Det er jo tross alt et av høydepunktet med å bli myndig for mange.

Budsjettet er ikke helt klart enda, men jeg bør i alle fall kunne klare å gi 30 000 for en bil. Håper jeg...

 

Tusen takk for svar :)

Endret av Fix92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner du en Golf som er nylig eu-godkjent, har km.stand under 200k og ikke er "rånet opp" så har du nok bil noen år fremover. Se også at rusten er holdt under kontroll.

Dette blir veldig generalisert, men om du ikke kan så veldig mye om bil vil det være tryggest å gjøre som jeg sa over. Da ender du nok opp med en fin Golf.

Kan også være greit å sjekke når reg. reim ble skiftet og om clutchen er fin evt når den ble byttet sist, da dette er relativt dyre reparasjoner hos et verksted

Endret av rublings
Lenke til kommentar

ahh. golf :D det hadde jeg som første bil. og det var god bil altså :D var super fornøyd med den :D den jeg hadde var en golf 2 1986 mod da. ikke en ny bil da. men de er jo tøff som ungdomsbil da :) og billig å kjøre med og lett å få tak i deler. men jeg hadde ingen feil med den jeg hadde da. så er det jo sånn at golf er jo ikke de som ligger høyt på lista med feil/mangler.

 

 

hvordan moddel er det du sikter på?

Lenke til kommentar

kjøpte nettopp selv en GOLF IV [første bil]

 

er en 99 mod som har gått 120k km. Topp stand betalte 55 lapper :D :D :D :D :D

Ett røverkjøp, er litt småriper og slikt på den men men, CARE

 

Her er hva jeg gjorde:

bilen lå på finn til 75'000

avtalte prøvekjøring av bil hvor jeg sjekket for synlig rust o.l kjørte den en tur og hørte etter ulyder og at det ikke var dødgang i ratt/hjul og at gass clutch funket bra.

 

så sa jeg til selger jeg ønsket bilen men ville ta en NAF-test før kjøp[beste avgjørelsen i mitt liv, nesten]

så møtte han dagen etter på NAF i sandvika hvor testen ble tatt, og Naf mannen snakket med meg alene rett etter han hadda startet testen og sa denne bilen er slett ikke verdt 75 og han viste meg en liste som hadde info om hva en bil av dette slaget var verdt. ende på ca 65k men pga litt småriper sa han 50k jeg sa da dette til selger som først tenkte seg litt om før vi ble enige om og fortsette testen og jeg skulle kjøpe bilen for 55k om den kom ut ok på alt annet.

 

Den kom ut i topp stand så det ble kjøp :)

 

sparte altå 20 tusen KR på og ta en naf test!!!!!!!!!!!!

pluss om det er en liten feil på den informerer de deg om hvor alvorlig det er og hva det koster samt om bilen er verdt hva selger vil ha for den.

 

Lykke til med kjøp! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...