Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

maskinen henger og lager en irriterende hakke lyd


Anbefalte innlegg

jeg har da et problem med at maskinen henger seg  helt random. da dette skjer kommer det en irriterende hakke lyd nesten som et maskingevær. dette er da somsagt helt random, men da jeg overklokka prosessoren merka jeg at det skjedde mye jevnligere. jeg overklokka da en intel core2duo 2,8 GHz til 3.0 GHz. jeg har også merka at dette skjer når det er ganske varmt i rommet (rommet er på den enorme størrelsen av 6m2. maskinen står også inne i et eget "rom" under pulten den har fritt innsug av luft forran og fritt utblås bak) 

 

 

 

 

jeg kjører akkurat nå win 7 32-bit har 4Gb ram og har et gainward 9800 gt 1Gb ram skjermkort. prosessoren er somsagt en intel core2duo 2,8 GHz med stock kjøler. 

 

 

 

 

det som er litt rart er at jeg hadde samme problemet med vista men har ikke hatt det med ubuntu men siden det er så dårlig med spill har jeg liksom lagt ubuntu på hylla. så jeg lurer jo da på om det er noen som har peil på hva som er feil.

 

er det noen flere opplysninger dere trenger så bare si det så skal jeg se om jeg får fiksa det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første tanken som slo meg var Harddisk feil. Dog når jeg leser beskrivelsen, så tror jeg mer det dreier seg om en vifte som ikke er helt i 100% form. Mest sansynlig CPU kjøleren som er ødelagt eller ikke kraftig nok til å kjøle prosessoren. Det kan også være for dårlig kjøling i kabinettet, og/eller en kombinasjon av dårlig luftflyt i babinett og defekt CPU kjøler.

 

Det jeg ville gjort var å først se til at CPU og GPU kjøleren var fri fra støv, og sjekket at viftene får spinne fritt rundt uten å skrape borti noe. Jeg ville også ha montert en ekstra vifte i kabinettet. Er det ikke plass til ekstra vifter, kan du skaffe en PCI kjøler også kalt systemkjøler. Zalman ZM-SC100 tror jeg er en av de beste.

Du har også 5.25" kjøler som eksempelvis Scythe Kama Bay og Cooler Master 4-in-3 Device Module

Uten at jeg har bekreftet tall selv, så sies det at på nyere CPU og GPU kjølere at positiv luftflyt er bedred enn negativ luftflyt. Så en 5.25" kjøler vil være et bedre valg, om du har en PC av nyere dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...