Gå til innhold

2 hardisker, 2 os hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bare ett lite spørsmål ang kontoer i windows 7, jeg lurte på om det er mulig å lage 2 separerte windows kontoer, altså vi har en laptop, jeg har ett firma, fruen har masse bilder og rot, jeg lurer på om det er mulig at jeg kan ha en egen konto sånn at der ligger det bare firmating og mine internett sider osv, så har fruen en egen med bildene sine osv?

 

så vi slepper å blande alt, har mapper å sånn nå, men det blir bare rot, vist det er mulig, finnes det en guide til det?

 

 

takk for svar :)

Endret av Roug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Win 7 går du inn på Control Panel -> User Accounts, der etter 'Manage Accounts' og 'Create a new account'. Skriv inn navnet på kontoen og velg 'Standard user' og trykk 'Create account'. (Jeg kjører en prøveverson av Win 7 så vet ikke hva det blir hetende på norsk).

Den nye kontoen får sin egen 'Mine dokumenter' og har ikke tilgang til din konto sine dokumenter.

Lenke til kommentar
Takk for info.

vurderer også å sette inn en hardisk til å ha en hardisk for hver windows 7 vist det er mulig da :p

vist jeg ikke må installere to windows 7 versjoner da?

 

det går helt fint å bruke den harddisken du har nå, så lenge det er god plass på den. det eneste du trenger å gjøre er å enten laste ned et program som deler opp harddisken i forskjellige partisjoner, eller så har windows en slik funksjon innebygget i operativsystemet. kan være litt vanskeligere. dette med å installere to windows versjoner er også helt mulig, men er en mye mer vrien løsning enn å lage forskjellige brukere.

 

partition logic er et enkelt gratis program. der velger man enkelt og greit harddisken øverst i programmet, så får man opp hvor stor del av disken som blir brukt. så er det bare å velge "new", finne et navn og dele disken opp i så mye man vil. jeg har 500gb og har delt min harddisk opp i 7 partisjoner. utrolig greit å kunne gjøre dette, så slipper mann å miste alt hvis mann skal reinstallere operativsystemet, eller evt. installere et nytt. eneste problemet er programmer, som ofte trenger filer inne i operativsystemet for å kjøre, så disse programmene må installeres på nytt.

 

hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har 2 hardisker nå, kan man ha dual boot med windows 7 og windows 7? skal ha en windows for fruen min, og en windows for meg å jobb, er det mulig å lage 2 hardisker separet fra hverande så man ikke kan se den andre i det heletatt? installerte windows 7 på den nye hardisken nå, men da ser jeg alle partisoner som den andre windowsen har:S

Lenke til kommentar

1. Napp ut disk 2 og installer W7.

2. Napp ut disk 1 og koble til disk 2.

3. Gjenta punkt 1 for disk 2.

4. Koble til disk 1 og sett denne til å stare først i BIOS. (Dette er selvsagt fruens W7 installasjon.)

5. Når du kommer på jobb, gå inn i BIOS og sett disk 2 til å starte først, eventuelt hvis maskinen støtter det, finnes det en tast/taste-kombinasjon (f.eks F2) som gir deg mulighet til å velge hvilken disk/usbdisk/cd/dvd-rom maskinen skal starte ifra.

 

Håper det fungerer for deg.

 

atlef.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1. Napp ut disk 2 og installer W7.

2. Napp ut disk 1 og koble til disk 2.

3. Gjenta punkt 1 for disk 2.

4. Koble til disk 1 og sett denne til å stare først i BIOS. (Dette er selvsagt fruens W7 installasjon.)

5. Når du kommer på jobb, gå inn i BIOS og sett disk 2 til å starte først, eventuelt hvis maskinen støtter det, finnes det en tast/taste-kombinasjon (f.eks F2) som gir deg mulighet til å velge hvilken disk/usbdisk/cd/dvd-rom maskinen skal starte ifra.

 

Håper det fungerer for deg.

 

atlef.

 

Takk skal prøve det :)

 

har nå fått inn hardisk nr2, når jeg starter maskinen kan jeg enten velge windows 7 1 eller 2

 

så det jeg kan gjøre nå er bare å velge hvem som skal starte først i bios, så skal det fungere? har også vurdert å gjemme partisjonene i windows, altså mine partisjoner vises på min windows og hennes er skjulte, og motsatt, men finner ingen mulighet til å gjøre det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...