Gå til innhold

Solid 15-17" med matt skjerm, 4-5k


Anbefalte innlegg

Faren min vil ha en bærbar. Budsjett 4-5000.

 

Den skal brukes blandt annet som kartverk i båt, derfor ett krav om matt skjerm. Helst ikke celeron/turion*, og helst ett "OK" skjermkort. Har ikke fulgt med det siste året og kjenner ikke til hva som finnes på markedet for low-end bærbare. Skal ikke dra noen veldig tunge spill, muligens noe såpass avansert som Ship Simulator 2008/Landwirtschafts Simulator 2009 - ellers type Settlers 3 og andre gamle spill.

 

(Minimumskrav nevnte spill: 6800/X850/430GT, min. 128 MB VRAM)

 

*celeron/turion var, når jeg ga meg som "IT-guru" for ett par år siden, unødvending nedrigget og leverte svært dårlig ytelse per Hz sett mot en CD/C2D, og ble vurdert ubrukelige til spill. Jeg er i dag helt utdatert på forbrukermarkedets lavere sjikter; såvidt jeg holder oversikten i highend-segmentet og da hovedsakelig Intel og nVidia. Det er godt mulig disse "billigkjærnene" nå er fullt gangbare.

 

Minne er ikke så farlig med dagens minnepriser, har også en del brikker liggenes.

 

Harddisk er også relativt uproblematisk å fikse, men det meste med over hundre GB og minimum 5400RPM skulle gjøre susen. Han er ikke noen storbruker på lagringsplass og throughput er ikke kritisk.

 

Problemet er egentlig den matte skjermen, er det ingen som selger disse lengre?

 

Størrelse er ikke så farlig, 15-17"-området - forventer dog ingen kurante 17" til den prisen.

 

Fordel om den tåler litt røff behandling, skal bo i båt hovedsakelig. Ikke så mye vannbeskyttelse (48 fot husbåt, lite sjøsprøyt inn i styrhus..) men mtp vibrasjoner og forflyttnings-skader i sjøgang osv.

 

Kunne egentlig tenkt meg noe ala "gamle" Lenovo ThinkPad R60, de de hadde solide chassi og matt skjerm. Har anbefalt disse til flere jeg kjenner, og de få gangene jeg tar service/rep på disse virker de like solide.

 

Er det fremdeles noen solide arbeidsmaskiner der ute, eller er det bare designerplastikk å oppdrive?

 

Fordel om systemet kommer med win7 eller har en oppgraderingsavtale.

 

Beklager de typoene jeg ennå ikke har fått ut, sitter med ett tyskt diNovo Mini og tomlene begynner å bli lei.

 

Regner egentlig med at svaret blir å kjøpe brukt - kraftig prisfall etter første året sørger for en del mulige gode kjøp, men har ikke kommet over noen ennå og er usikker på hvilke krav jeg skal stille til skjermkort.

 

 

Edit:

Valget falt til slutt på DELL Vospro 1720 med blandt annet 9600M GS og antirefleks-skjerm. Fungerer helt supert, selv i direkte sollys.

Endret av DOD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...