Gå til innhold

Hvorfor har sms og mms overlevd så lenge?


Anbefalte innlegg

Jeg undres over dette. Har støtte for push mail på mobilen, men det er ingen vits, da nesten ingen av de jeg kjenner bruker det. Mail er så og si gratis. Man kan nesten skrive ubegrenset med tekst i en melding uten merkbar kostnad. I tillegg er det en rekke mobiler som har støtte for push mail, slik at telefonen gir beskjed med en gang man får en mail. En sms melding koster vel fra 30-40 øre og oppover, og da er det svært begrenset hvor mye tekst man kan skrive. Teleoperatørene tjener grovt på dette. Sms er ikke framtiden. Mail kommer sterkere og sterkere. Hva skal de grådige tele- selskapene gjøre da? Gleder meg! Synes det også er kjipt å sitte med et 5 mpx kamera i mobilen, hvor du ikke kan sende bilder i råformat via mms, fordi begrensningen er på latterlige 300 kb.

 

Sms er steinaldersk. Like teit oppfinnelse som CD platen, men det er blitt en standard som oss stakkars forbrukere godtar, uten å mukke;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Agrument mot :Man må ha mailkonto, ikke alle har dette.

Løsning: Dette kunne evt vært en del av et nytt abonnement.

 

Agrument mot:I en overgansperiode må du vite hvem som har støtte for denne løsningen, du må velge mellom sms og mail hver gang du skal sende en melding

 

Argument mot: Du må ha mailadressen til mottakeren i tilegg til mobilnummeret.

Løsning: Man fikk en mailadresse som var lik mobilnummerett.

Agrument mot: Dette hadde nok kostet litt da det hadde krev at alle adressene var tilknyttet samme domene for å få det uniformt.

 

Argument mot: Det er mer krevende oppsett

Løsning: Det ble en integrert del av abonnementet, man kunne kanskje få en mss som satt opp settingene.

 

 

Uansett, det er litt som skal til for å flytte en hel nasjon fra et system til et annet. Når standarden først er satt er det vanskelig å flytte alle over på noe nytt. Omtrent som å innføre venstrekjøring:-)

Lenke til kommentar

Jeg også ønsket en stund at alle kunne bytta over til og bruke epost, selv det er greit at SMS og MMS fortsatt er der i enkelte tilfelder.

 

Agrument mot :Man må ha mailkonto, ikke alle har dette.

Løsning: Dette kunne evt vært en del av et nytt abonnement.

Syntes egentlig ikke operatøren skal styre med epost kontoene, er ikke som telefon nummer, og blir fort problemer dersom man skal bytte operatør. En epost adresse som heter [email protected] er teit og ha som f.eks telenor kunde.

 

Argument mot: Du må ha mailadressen til mottakeren i tilegg til mobilnummeret.

Løsning: Man fikk en mailadresse som var lik mobilnummerett.

Agrument mot: Dette hadde nok kostet litt da det hadde krev at alle adressene var tilknyttet samme domene for å få det uniformt.

Hvorfor må man ha mobilnummeret for å sende epost? Mottakeren trenger vel strengt tatt ikke ha et mobilnummer i det heletatt?

 

Uansett, det er litt som skal til for å flytte en hel nasjon fra et system til et annet. Når standarden først er satt er det vanskelig å flytte alle over på noe nytt. Omtrent som å innføre venstrekjøring:-)

Dette ser jeg på som en av de største hindringene til epost på mobilen, det, og det at mange fortsatt har telefoner som SMS virker mye bedre enn epost på. Den eldre genereasjonen som ikke er så "data" dyktige har ikke altid epost, men har ofte mobiltelefon, men de er jo ikke så aktive på SMS uansett (som regel)..

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Sms er steinaldersk. Like teit oppfinnelse som CD platen, men det er blitt en standard som oss stakkars forbrukere godtar, uten å mukke;-)

Godtar? Det passer perfekt til mitt bruk og alle telefoner har støtte for det, uten å måtte laste ned en eneste innstilling. Enkelt og forbrukervennlig. Hva skal vi med champagne og kaviar når øl og pølser gjør samme nytte?

Lenke til kommentar
Syntes egentlig ikke operatøren skal styre med epost kontoene, er ikke som telefon nummer, og blir fort problemer dersom man skal bytte operatør. En epost adresse som heter [email protected] er teit og ha som f.eks telenor kunde.

 

Som jeg skriver:

Dette hadde nok kostet litt da det hadde krev at alle adressene var tilknyttet samme domene for å få det uniformt.

 

 

 

Hvorfor må man ha mobilnummeret for å sende epost? Mottakeren trenger vel strengt tatt ikke ha et mobilnummer i det heletatt?

 

Eieren må ha et abonnement som støtter datatraffik. Mest sannsynlig får man et nummer uansett.

De fleste er interessert i å ha et nummer regner jeg med.

 

Når enten må man da har 2 "adresser" (en for å ringe og en for å melde) eller så må det settes inn i et system hvor man kan knytte disse sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...