Gå til innhold

Gels til blitz


Anbefalte innlegg

God morgen.

 

Jeg bladde litt i vol3 av Scott Kelbys foto for amatører boka og bet meg i merke at han også i denne utgaven skrev om "gels" for blitzbruk og tilsvarende. Jeg har ingen erfaring med dette, og kan heller ikke se at det er et populært emne her inne (skal tilstå at jeg ikke har brukt søkefunksjonen mer enn en liten gang :) ) Men er gels et hjelpemiddel som er ofte brukt?

 

Uansett så ble jeg litt inspirert når jeg først leste om dette, at jeg like godt bestilte noe småflak på ebay for en måneds tid siden. Men det ble så "mye" dill med de små borrelåsgreier du skulle feste så jeg ga litt F.

Istedenfor så bestilte jeg meg heller noen softboxes i forskjellige farger. Hva jeg skal med det, vet jeg ikke. Men det gjør ikke noe så lenge jeg er nysgjerrig.

 

Noen som kan gi meg en pekepinn på om disse boksene fungerer lige godt/dårlig som disse gelgreiene?

 

Takk for oppmerksomheten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker gels til å balansere blitslyset med det naturlige lyset.

Du kan også bruke gels for å forandre fargen på en bakgrunnen.

Har skrevet noe om det her

 

Color-shifting er ganske kult. Ta f.eks. bilde av en person i solnedgang med windowgreen filter og hvitbalansen i kamera til lysrør/flouresent. Da vil person du lyser opp med blits bli normal og skyene etc. vil bli lilla eller noe.

På bildet øverst til høyre har jeg gjort dette. Jeg satt hvitbalensen til tungsten/glødelampe og hadde CTO filter på blitsen.

Lenke til kommentar
Du bruker gels til å balansere blitslyset med det naturlige lyset.

Du kan også bruke gels for å forandre fargen på en bakgrunnen.

Har skrevet noe om det her

 

Color-shifting er ganske kult. Ta f.eks. bilde av en person i solnedgang med windowgreen filter og hvitbalansen i kamera til lysrør/flouresent. Da vil person du lyser opp med blits bli normal og skyene etc. vil bli lilla eller noe.

På bildet øverst til høyre har jeg gjort dette. Jeg satt hvitbalensen til tungsten/glødelampe og hadde CTO filter på blitsen.

 

Interessant. Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...