Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til Router.. må skru av firewall


Anbefalte innlegg

Forwarding av porter i NAT er det essensielle her, men det kan også hende at du har en firewall ( enten i ruteren, eller på PC'en som skal fungere som server ) som sperrer tilgang til bestemte porter. Og da blir du nødt til åpne porter i firewallen og i tillegg forwarde disse i NAT. Legg merke til at det sjelden er noen form for firewall aktivert på en bredbåndsruter du har kjøpt selv.

 

I feltet for DMZ kan du sikkert skrive inn IP'en til en server som skal stå utenfor firewallen som alle porter ( alle du ikke har forwardet til andre maskiner ) blir forwardet til. Her og nå kan du la det stå tomt, selv om det er greit når man skal teste litt.

 

Btw. synes bildene du har lagt ut er alt for små, meget vanskelig å se de på skjermen. Du bør pyre opp ett eller annet greit bildeprogram ( selv en ny versjon av Paint duger ) klippe og lime litt, samt øke størrelsen 3 - 4 ganger :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forwarding av porter i NAT er det essensielle her, men det kan også hende at du har en firewall ( enten i ruteren, eller på PC'en som skal fungere som server ) som sperrer tilgang til bestemte porter. Og da blir du nødt til åpne porter i firewallen og i tillegg forwarde disse i NAT. Legg merke til at det sjelden er noen form for firewall aktivert på en bredbåndsruter du har kjøpt selv.

 

I feltet for DMZ kan du sikkert skrive inn IP'en til en server som skal stå utenfor firewallen som alle porter ( alle du ikke har forwardet til andre maskiner ) blir forwardet til. Her og nå kan du la det stå tomt, selv om det er greit når man skal teste litt.

 

Btw. synes bildene du har lagt ut er alt for små, meget vanskelig å se de på skjermen. Du bør pyre opp ett eller annet greit bildeprogram ( selv en ny versjon av Paint duger ) klippe og lime litt, samt øke størrelsen 3 - 4 ganger   :wink:

så hvis jeg skal være utenom firewallen må jeg skrive routerns ip i DMZ vinduet.. eller MIN ip som jeg har på dataen min? hvordan kan jeg fjerne firewall på 2 dataer?

Lenke til kommentar

så hvis jeg skal være utenom firewallen må jeg skrive routerns ip i DMZ vinduet.. eller MIN ip som jeg har på dataen min? hvordan kan jeg fjerne firewall på 2 dataer?

 

Nei, meningen med DMZ på slike bredbåndsrutere er at alle porter som du ikke har forwardet selv skal bli forwardet mot den IP'en du skriver inn, altså i praksis IP'en til en maskin på ditt lokale nett. Siden hver port bare kan forwardes mot én maskin, er det dermed kun plass til én IP i det feltet. At IP'en du skriver inn her kommer utenfor brannveggen kommer i tillegg til dette. Bruk heller de feltene under for å åpne porter mot de maskinene du vil.

 

Som sagt, det er lite sannsynlig at det er en aktiv brannvegg i din ruter. Hvis det er det, blir konfigurasjonen gjort et annet sted i menyen. Brannveggen har ingenting med NAT å gjøre. I brannveggen kan du f.eks sperre/åpne samme port mot flere maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...