Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av nettverkslagring


Anbefalte innlegg

Har lyst til å sette opp nettverkslagring, men jeg lurer på hva jeg skal velge. Skal jeg kjøre Windows Home Server, FreeNAS, Windows 2008 server, eller skal jeg investere i noen av de forskjellige NAS-løsningene som er på markedet?

 

Noen som har noen tips?

 

Det jeg er ute etter er følgende:

 

Dette MÅ løsningen ha/være:

- Stillegående

- Minst 2 TB harddiskplass

- Liten

- Fin å se på (ingen blinkende dioder hvis mulig)

- Et forholdsvist greit GUI

- Koste mindre enn 5000,-

 

Bonus hvis den har noen av disse tingene:

- Utskiftbare harddisker

- BitTorrent-støtte

- Mulighet for automatisk backup

 

Har skaffet meg et TechNet abonnement, så lisenser til MS-programvare er ikke et problem. Har også hørt mye bra om FreeNAS (FreeBSD-basert), men vet ikke hvor lett denne er å sette opp.

Lurer også på om noen har prøvd Apples Time Capsule. Denne ser jo veldig fin ut, og kostet ikke avskrekkende mye til å være et Apple-produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan nok se ganske langt etter hot-swap støtte til den prisen om du bygger selv, men alle andre punktene innfris lett.

 

mht hardwarestøtte ville jeg dog heller valgt openfiler enn freenas, men dette er et produkt som i utgangspunktet legger lista litt høyere, fc/iscsi støtte etc.

Lenke til kommentar
du kan nok se ganske langt etter hot-swap støtte til den prisen om du bygger selv, men alle andre punktene innfris lett.

 

mht hardwarestøtte ville jeg dog heller valgt openfiler enn freenas, men dette er et produkt som i utgangspunktet legger lista litt høyere, fc/iscsi støtte etc.

 

Trenger ikke hot-swap, men muligheten for å sette inn en større harddisk eller to når tiden kommer hadde vært fint. Derfor jeg egentlig heller litt mot å bygge selv. Liten vits i å kjøpe en fin liten NAS-disk hvis det viser seg jeg må skifte den ut etter et halvår fordi jeg er tom for harddiskplass.

Det eneste problemet jeg ser for meg med å bygge selv, er at det er få stilrene kabinetter og støysvake produkter ute på markedet. Jeg er VELDIG opptatt av at lagringsløsningen skal støye så lite så mulig.

 

Jeg skal se på Openfiler. Har ikke hørt om det før. Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...