Gå til innhold

Ikke tilgang til sikkerhetskopierte filer etter reinstallasjon


Anbefalte innlegg

Saken er denne:

 

* Problem med Vista SP2, så ille at eneste utvei var backup for så å reinstallere

* Tok backup av alle filer

* Reinstallerte Vista

* La tilbake de sikkerhetskopierte filene

 

Når jeg nå aksesserer de filene jeg har lagt tilbake fra sikkerhetskopi får jeg melding om at de enten er kryptert eller ikke tilgang, bla bla. Det jeg kan gjøre er å gå inn på hver enkelt mappe og fil, sikkerhet, legge til meg selv - da fungerer det. Men, det er jo snakk om tusenvis av mapper/filer under \Users\<mittnavn>

 

Så spørsmålet blir:

 

Finnes det noen måte (program?) for å sette meg selv som eier el.l. på ALLE filer i en gitt mappe og derved også sette på ALLE undermapper og filer...??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

På øverste mappen i din struktur.

Under egenskaper og sikkerhet.

Setter du deg selv som eier og velger at eierskapet skal arves i strukturen din. DVS det skal gjelde på alle mapper og filer nedover i treet..

Lenke til kommentar
På øverste mappen i din struktur.

Under egenskaper og sikkerhet.

Setter du deg selv som eier og velger at eierskapet skal arves i strukturen din. DVS det skal gjelde på alle mapper og filer nedover i treet..

 

Takk for svar!

 

Jeg velger Egenskaper på mappen \Users\<mittnavn>,

* Sikkerhet

* Avansert

* Velger <minbruker>

* Rediger

* Velger <minbruker> (igjen)

* Kryssfor "Inkluder arvbare tillatelser fra dette objektets overordnede"

* Kryss for "Erstatt alle eksisterende, arvbare tillatelser til alle etterkommere med arvbare tillatelser fra dette objektet"

* Rediger (igjen)

* Sjekker at det er kryss på alle Tillatelser samt valgt "Bruk på: Denne mappen, undermapper og filer"

* OK

* OK

 

Den pøser gjennom ganske mange filer så kommer følgende feilmelding:

 

"Feil ved bruk av sikkerhet"

"Det oppsto en feil mens sikkerhetsinformasjonen ble tatt i bruk for:"

"C:\Users\<mittnavn>\Desktop\Diverse programmer\20081006 - Fame\DSC_6106.jpg"

"Ingen tilgang."

 

<Fortsett> <Avbryt>

 

Trykker jeg Fortsett så hopper den til "neste fil" og gir samma feil, hundrevis av filer. Trykker jeg Avbryt får jeg en advarsel om inkonsekvens, så avbryter den.

 

Har forsøkt å gjøre dette rett etter en omstart og også i Sikkerhetsmodus.

 

Har også forsøkt via arkfanen "Eier"...

Endret av kentauren
Lenke til kommentar

Jeg tror problemet bunner i det faktum at <mittnavn> FØR og ETTER reinstallasjon er identisk.

 

Når jeg går inn på en av filene jeg ikke greier å ta over eierskap på så ser jeg at det står en SID der hvor det normalt skal stå <mittnavn>.

 

Når jeg manuelt sletter denne "ukjente" (for Vista) SID og legger til <mittnavn> så får jeg aksessert filen uten problemer...

 

Det rare er at din oppskrift har fungert på en hel del filer, men laaangt fra alle...

Endret av kentauren
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg velger Egenskaper på mappen \Users\<mittnavn>,

* Sikkerhet

* Avansert

 

Det er rett, men så må du først ta eierskap over filene.

 

etter avansert, velger du fanen eier..

Klikk så på edit eller rediger.

Klikk så på navnet ditt og velg og skifte eier på underliggende kataloger og filer..

 

Så skal filene være dine, men husk at c:\users\"ditt navn" har system som eier, så fo å være sikker, bør du kun ta eierskap på filer inni katalogen...

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar.

 

Ja, jeg har forsøkt det med å sette eierskap. Som jeg nevnte over så tror jeg at problemet bunner i det faktum at <mittnavn> FØR og ETTER reinstallasjon er identisk.

 

Når jeg går inn på en av filene jeg ikke greier å ta over eierskap på så ser jeg at det står en SID der hvor det normalt skal stå <mittnavn>.

 

Når jeg manuelt sletter denne "ukjente" (for Vista) SID og legger til <mittnavn> så får jeg aksessert filen uten problemer...

 

Det rare er at din oppskrift har fungert på en hel del filer, men laaangt fra alle...

Endret av kentauren
Lenke til kommentar

Sikkerhet i Vista er komplisert.

 

Du kan gå til CMD as admin og skrive

 

icacls

 

Deretter kan du kjøre

 

icacls X:\backupfilen din (x:\backupfilen din er directory eller noe filer i den hvis du vil)

 

Du vil få output av permitions.

 

Jeg tror du vil få mer av det med å prøve selv på det, det kan være svært nyttig for senere, fordi det er ikke bare til det du kan bruke det. Eller finne gjerne mer info rund det.

 

 

edit: ja jeg tenkte at i det minste vil du få nytte av

 

whoami /all commando og.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ok, du har sikkert kommet litt skjevt der du.

 

Men for å forstå omfanget av det:

 

-hvor mange GB det dreier seg om?

 

Uansett:

For at du ikke skal komme enda mer galt ut, tenker da at du skal restore det du ønsker mest fra backup til en eget folder med original plassering enabled, slik at alt kommer til riktig plassering, slik som om det var plassert til gjeldende User.

 

Derfra skal det være nok tror jeg å:

 

-1) å bli eiger på hovedfolder du har lager med takown command

-2) bruke icacls command for å sette permitions på alle filer og subfolders. Da skal du stå på feks:

 

F:\proviso\user>icacls * /grant Vista-2\kentauren:()() /T

 

*Proviso er folder du har laget før du bruker restore backup.

Her vil det havne alle backup folders, og bla User.

*Vista-2\kentauren er din user id, som du har lagt inn når du utfører takeown commando. (type takeown /? for å se hva du kan bruke. (takeown /F directoryname /R /D Y (Y for yes N for NO)

*() () skal inneholde parameter for permitions (det finner du når du kjører icacls /?)

 

Slik vil du få litt kontroll over det, dvs filene skal være tilgjengelig. Som sagt det ikke være så enkelt i Vista, men du har nok vært uheldig med det.

 

Prøve, eller spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...