Gå til innhold

Dere som har olympus e-520


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo se på tester av Zuiko 50mm f/2 og Sigma 30mm f/1.4. Det er kvalitetsobjektiver som gir deg mye for pengene. 50mmeren lar deg komme veldig nært det du tar bilder av i tillegg..

 

Du burde spare opp til en fl-50r blits. Den er dyr, men f-36 (som er det rimeligere alternativet) er ulidelig treg og går fort fri for strøm. Jeg vil kalle det er dårlig blits.. Har den selv og liker den ikke!

Lenke til kommentar

Hva slags objektiver du får glede av kommer jo mye an på hva slags bilder du liker å ta, og hva du føler begrensningene blir med kitobjektivet. Mange liker lyssterke, små fastobjektiver, og der har du de to som Ingardj nevner, samt Sigma 50/1.4 og Panasonic/Leica 25/1.4 (litt dyr dessverre). 70-300 er en fin telezoom når det er godt lys ute, så den er nok også rimelig populær. Skulle du trives i den korte enden av 14-42 og vil ha mer vidvinkel er 9-18 og 11-22 ikke langt fra hverandre i pris, men ganske forskjellige for det. Sigma 10-20 mener jeg er for nær i pris til å kunne konkurrere med 9-18, som er mye bedre optisk (ref. dpreview). En mindre kostbar måte å få macroegenskaper på enn 50/2 er 35/3.5. Det koster under 2000.

 

 

Når det gjelder blits, så er det riktig at FL-36 bruker tid på å lade seg om man tømmer den helt fordi den bare har to batterier. Særlig om man bruker vanlige batterier. Så om man har bruk for å bruke blitsen på full styrke og har hastverk, så bør man kanskje se etter noe større. FL50 er som nevnt kostbar, men mellom de to finnes Metz 48 AF-1. Jeg har ikke prøvd den, eller lest noen tester av den, men en skulle tro den var rimelig brukbar. Man må bare passe på å få Olympus-versjonen.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Hvis du allerede har 14-42mm, ville _jeg_ antagelig ha kjøpt en 40-150/70-300. Men det spørs litt på hva du ønsker å bruke kameraet ditt til. Det gjelder egentlig bare å finne ut hva du ønsker å fotografere, så er det lett. Du har ikke så veldig mye å velge mellom i hver prisklasse og hver type objektiv, men du finner et objektiv til de fleste behov og fleste prisklasser, og det de har er av god kvalitet.

 

EDIT: Forøvrig er jeg uenig i at FL-36( R) er en dårlig blits. I forhold til prisen, synes jeg du får svært mye. Kanskje viktigst av alt, den er svært liten og lett, perfekt til et kamerahus som E-520. Men den er nok ganske treg, ja. Tar vel en 6-8 sekunder å lades opp etter du skrur den på/utlader den helt.

Endret av Msurai
Lenke til kommentar

Jeg har også Olympus' egne 35mm makro og 70-300, det er to objektiver jeg har mye glede av, se noen eksempler på min kameraside (se menyen). Når det gjelder FL36R-blitsen er jeg også i den gruppen som er fornøyd med denne. Jeg kjøpte en 4-pakk med Duracell oppladbare AA-batterier med svært god kapasitet, det er "innerlomme" i medfølgende veske, så jeg har derfor alltid med de to ekstra. Likevel har jeg hittil klart meg godt med ett sett i familieselskap, konfirmasjoner o.l., der det jo gjerne blir en del blitsbilder. Og med innebygget zoomreflektor som følger objektivzoomen er dette for meg en meget god blits. Kan også si meg enig i Metz-anbefaling. Jrg har en Metz 36-C2 til mitt ultrazoom, den er litt litt slappere enn 40-seien, men likevel svært god, så det er også et godt alternativ. Dog har FL36R jo støtte for trådløs kobling mot kamerahus av nyere dato, så om du går for denne og senere skifter til nyere hus har disse støtte for dette.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Dog har FL36R jo støtte for trådløs kobling mot kamerahus av nyere dato, så om du går for denne og senere skifter til nyere hus har disse støtte for dette.

 

E-420/E-520 støtter trådløs blits, ikkeno problem :)

 

 

Og angående ladetid, så er det liksom ikke om å gjøre å tømme blitsen så mye som mulig, tvert imot prøver jeg å bruke den på så svak styrke som mulig, men det har selvfølgelig vært anledninger der det hadde vært kjekt med noe sintere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...