Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge ny EL-Gitar!?


fredrija

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en El-gitar som nå er blitt ødelagt og vil derfor kjøpe meg en ny. har hatt gitaren min i 3 år, men spiller ikke så veldig ofte (det er bare hobby)

 

Jeg trenger hjelp til å få valgt meg en gitar. jeg har null peiling på hva som er bra og hva som ikke er bra :roll: jeg har lest til meg litt info på nettet, men det er så mye å velge mellom og siden jeg vil ha en som er litt rimelig i pris så vet jeg iallefall ikke hva som er bra for å koste rundt 2500 - 3500 kr.

 

jeg spiller for det meste rock (metallica/guns n' roses/ Iron maiden og litt fra den gode gamle glam rock'ens tid)

 

har dere tips/erfaringer så setter jeg stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få seg en bra gitar er ikke noe man kan lese seg til, du må nesten gå i en butikk å prøve. Spesielt i denne prisklassen kan kvaliteten variere svært på identiske modeller.

 

Det viktigste for min del er å sjekke at halsen er behagelig og at størrelsen på frettene (bredde og høyde) passer din spillestil. Videre kan du spille igjennom hver enste fret for å sjekke at det ikke er noe fretbuzz.

 

Som sagt kvaliteten er det viktigste å sjekke, dog synes jeg Yamaha Pacifica 112V generelt sett er en favoritt, den har et rimelig enkelt design men det betyr også at pengene har gått til å forbedre kvaliteten.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Selv har jeg en Fender Mexican Stratocaster, og er kjempefornøyd med den.

 

Du bør gjerne finne ut om du vil ha humbucker eller single coil mikrofoner. De låter ganske forskjellig, uten at jeg skal prøve å forklare forskjellen, lyd er en subjektiv sak :p Ta en titt på youtube, og hør forskjellen selv. Single coil er typisk for tele- og stratocastere, og humbuckere er typisk for les paul, sagt veldig enkelt. Det finnes også gitarer med begge typer mikrofoner. Finn ut hvilken sound du liker, så har du i hvertfall avgrenset mulighetsområdet litt ;)

Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige størrelser og former på halsen. Ellers finnes det også gitarer i 3/4 størrelse. Les gjennom dette:

Profiles: A "C," "U," or "V?"

Neck profile (the "shape" of the neck) is probably the most personal element of a guitar. It affects how your hand and fingers "fit" the neck and how easily you can move from fret to fret. From early on acoustic guitars employed some variation of a "C" shape. Electric guitar makers have experimented extensively and a variety of profiles have evolved with the preferences of players. Jeff Beck's favorite Fender Stratocasters had a very fat "C" shape; current models of Fender's Custom Artist Jeff Beck Signature Strat have a smaller "C" to be more player-friendly.

 

Similar to the "C" is the oval neck profile. This offers a less pronounced curve at the back and has its followers. On the other side is the "U" - an almost-rectangular shape that appeared on many Fenders - perhaps best for players with long fingers. And Eric Clapton has favored a "V" neck that provides a comfortable groove down the middle. A variation on this is the "inverted V," that is thicker on the bass side and thinner on the treble side.

 

Width is as much a factor in the neck profile as shape, leading some guitar makers to abandon the letter analogy and begin describing profiles as "wide-fat" or "regular-thin" and so on, in which widths are "wide, regular or narrow" and depths range from "fat to regular to thin." This often provides a clearer description of the profile and can help you when you're shopping for guitars online. Parker and Paul Reed Smith use these types of descriptions.

 

Håper dette kan hjelpe litt:) Ellers kan du jo lese gjennom hele guiden, her: http://www.sweetwater.com/shop/guitars/ele...uying-guide.php

Lenke til kommentar
Det finnes forskjellige størrelser og former på halsen. Ellers finnes det også gitarer i 3/4 størrelse. Les gjennom dette:
Profiles: A "C," "U," or "V?"

Neck profile (the "shape" of the neck) is probably the most personal element of a guitar. It affects how your hand and fingers "fit" the neck and how easily you can move from fret to fret. From early on acoustic guitars employed some variation of a "C" shape. Electric guitar makers have experimented extensively and a variety of profiles have evolved with the preferences of players. Jeff Beck's favorite Fender Stratocasters had a very fat "C" shape; current models of Fender's Custom Artist Jeff Beck Signature Strat have a smaller "C" to be more player-friendly.

 

Similar to the "C" is the oval neck profile. This offers a less pronounced curve at the back and has its followers. On the other side is the "U" - an almost-rectangular shape that appeared on many Fenders - perhaps best for players with long fingers. And Eric Clapton has favored a "V" neck that provides a comfortable groove down the middle. A variation on this is the "inverted V," that is thicker on the bass side and thinner on the treble side.

 

Width is as much a factor in the neck profile as shape, leading some guitar makers to abandon the letter analogy and begin describing profiles as "wide-fat" or "regular-thin" and so on, in which widths are "wide, regular or narrow" and depths range from "fat to regular to thin." This often provides a clearer description of the profile and can help you when you're shopping for guitars online. Parker and Paul Reed Smith use these types of descriptions.

 

Håper dette kan hjelpe litt:) Ellers kan du jo lese gjennom hele guiden, her: http://www.sweetwater.com/shop/guitars/ele...uying-guide.php

 

 

oi! takker for denne :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...