Gå til innhold

Stoort Windows/hardware problem!


Anbefalte innlegg

Har en annen PC en signaturen min, med:

 

Asus A7V8X hovedkort

AMD Athlon XP 2000+

512mb RAM (DDR TwinMOS(1 brikke))

ATi Radeon 9500 PRO

Qtec 350w psu

 

Denne maskinen har blitt formatert 10-12 ganger og lagt inn XP med 4 forskjellige CD'er. Hver gang så virker det en stund, og så kommer plutselig feilmeldingen "explorer.exe has generated problems and will be shut down"

 

uansett hva jeg velger her, kommer så alle programmene jeg kjører med samme feilmeldingen og jeg må reboote. etter at dette har skjedd må jeg reboote ca 10 ganger før jeg kommer inn i Windows uten feil, dvs uten "explorer.exe..."

 

Har flasha BIOS, har nyeste drivere på alt, vet at OS fungerer.

 

vær så snill å hjelp hvis du vet hva som kan være feil, og si ifra hvis dere trenger mer info!!!!

 

btw: får også "DURING THE LAST BOOT-UP, YOUR SYSTEMS HUNG FOR AN OMPROPER CPU SPEED SETTING. YOUR SYSTEM IS NOW SAFE MODE.

TO OPTIMIZE THE SYSTEM PERFORMANCE AND RELIABILITY, MAKE SURE THE CPU SPEED CONFORMS TO THE SPECIFICATIONS OF YOUR CPU."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du. Har vært borti dette før. Det viser seg at problemet ligger helt i oppstarten. i master boot record...

Finn en oppstartdisk, gjerne Win98 eller noe..

Kjør Fdisk, og fjern alle partisjoner.. reboot.. sett disken opp slik du skal ha den.. og prøv igjen :D

Da skal det fungere.

Lenke til kommentar

Det er min pc vi snakker om her....

 

Jeg hadde kanskje tenkt å update driverne til hovedkortet?

 

eg mener en annen som har samme hovedkort som meg har samme probbet...

 

Iblant rebooter den av seg selv oså

 

Ikke noe feil med minne eller for mye varme i CPU :shrug: :-?

Lenke til kommentar

Etter jeg den har reboota seg. kommer det en feilmelding hvor det står: "The system has recovered from a serious error" Da tar jeg send error report, da kommer dette: "Error Caused by a Device Driver

 

Thank you for submitting an error report to Windows Online Crash Analysis. Unfortunately, we cannot provide you with specific information about how to resolve this problem at this time. The information that you and other users submit will be used to investigate this problem.

 

Analysis

 

A device driver installed on your system caused the problem, but we cannot determine the precise cause.

 

Getting Help

 

Depending on which situation is applicable to you, do one of the following:

 

If this problem occurred after you installed a new hardware device on your system, the problem might be caused by the driver for the device. If you know the manufacturer of the device, contact the manufacturer's product support service for assistance.

Some software, such as firewall and anti-virus software, also installs drivers. If this problem occurred after you installed new software, the software might have installed a driver that caused the problem. If you know the manufacturer of the software, contact the manufacturer's product support service for assistance.

If you don't know the driver's manufacturer and need help diagnosing and resolving this problem, contact your computer manufacturer's product support service.

Updated drivers might be available on the Microsoft Windows Update Web site. At Windows Update, you can have your computer scanned and, if there are updated drivers available, Windows Update will offer a selection of drivers that you might be able to use. To learn more about updated drivers that might be available, visit Microsoft Windows Update.

For information about Microsoft support options, visit Microsoft Product Support Services.

You can track this error report by clicking the Track this error report link. If you choose to track your error report, you will be notified of resolutions to this problem as they are identified.

Lenke til kommentar
Hei du. Har vært borti dette før. Det viser seg at problemet ligger helt i oppstarten. i master boot record...  

Finn en oppstartdisk, gjerne Win98 eller noe..

Kjør Fdisk, og fjern alle partisjoner.. reboot.. sett disken opp slik du skal ha den.. og prøv igjen :D  

Da skal det fungere.

 

 

Åssen gjør jeg dette?

 

Steg for steg plz?

Lenke til kommentar

Jeg betviler egentlig at dette kan fixes med noen drivere eller enkelt dill, men eg kan ta feil. Jeg vet desverre for lite om problemet.

 

-Det hadde vært greit å vite om all hardware i pc'en...ikke bare HK og cpu.

-Det hadde også vært greit å vite hvilke program du kjører

-om feil oppstår i bestemte program, eller tilfeldigt.

-Hvor lang tid tar det før problem oppstår, du nevner bare at det tar tid, ikke hvor lenge

 

Det som bør gjøres:

oppdatert bios drivere og sett alt i bios til standard instillinger

fjern alle partisjoner, dette gjøres med fdisk

Så lag 1 partisjon.

Så formater

så installer winXp med standard instillinger.

installer så de nyeste driverene til de forskjellige tingene.

 

Med denne fremgangsmåten så SKAL pc'en kjøres 100% stabilt. Viss ikke så har vi mest sannsynlig maskinvare feil.

 

Det jeg gjør etter en slik grunninstallasjon for å finne ut om pc'en er stabil, så kjører eg gjerne 3D mark i 24 - 48 timer, henger han seg så har vi feil et sted. Det finnes også andre programmer som kan slure og gå i et sett.

 

Viss fremgangsmåten over ikker fører til noe, så er det beste er å rippe alt ut av maskinen slik at du står kun med det aller nødvendigste for å installere winxp... HK, 1 HDD, 1 floppy ( viss nødvendig ), 1 cd-rom ( viss nødvendig ), 1 minnebrikke, 1 cpu ( rimelig opplagt med mindre du kjører dual...eg tviler du gjør ) etc ...du skjønner poenget.

 

Så starter du med oppgradering og resetting av bios, og bios på andre lure ting viss mulig ( skjermkort ).

Viss du fremdeles har problemer etter install av XP, så bytt cpu, minnebrikker,HDD og sjonglere rundt med de delene du har. Viss du er så heldig at du kan teste enkelt komponenter på en annen pc ( som kjører XP ) så er det maks.

Sjongler med settingser i bios også, som minne innstillinger og frontsidebuss settingsene....++ sånne lure ting.

 

Poenget mitt.....ved å gjøre dette så kan du eliminere vekk ting...den funka her men ikke der, den funka...etc etc.... til slutt så vil du stå igjenn med den tingen som føkker. Du har størst sukse med denne metoden viss du har tilgang på 1 frisk pc nr 2 og tilgang til "reserve deler". Prøv deler fra pc nr 2 i din etc...

 

Eg vet ikke hvor lang tid eg brukte forrige gang, men endte opp med en konklusjon at mitt HK fikk problem når den kjørte 133 frontsidebuss på en Athlon 1,4Gig ( som også er amd's tyngste/harddeste/værste cpu ). Men det tok endel tid og masse krangling med psdata ( for de fikk ikke samme feil som meg, de prøvde ikke med samme deler heller...og ikke leste de min snirklete og særdeles lange rapport ) tok tid, men nå er alt ok.

 

...det vil det gjøre for deg og.

 

 

Viss du ikke skjønte noe av dette, ta da problemet og anbefalingen med deg til en databutikk som kan hjelpe deg, for dette ekke noe for amatører...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...