Gå til innhold

Lavere fart etter bytting av modem, Zyxel P660


Anbefalte innlegg

Har hatt et Speedtouch 546 adsl2 modem i alle år, men det var opp mot umulig å få åpnet porter på det, så vi fikk i dag ett nytt Zyxel P660 Adsl2 modem fra Nextgentel.

 

I dag tidlig hadde jeg 12mbit ned og litt over 1mbit opp på Speedtouch modemet, og det er den vanlige farten som den har ligget på de siste årene.

 

Men etter at jeg byttet til Zyxel modemet i dag, så får jeg ikke mer enn 8,5mbit ned, og 750kbit opp. Har vært på tråden med NGT kundeservice, og de sier at alt er normalt. Modemet er også satt opp riktig.

 

Noen som vet hva dette kan skyldes? Kan det være at Zyxel modemet ikke klarer å gi meg mer enn 8,5 mbit, mens Speedtouchen klarer 12mbit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker om sånne vanlige hastighets tester ala itavisen. Har testet mange forskjellige nå, og alle viser 8,5mbit ganske nøyaktig. Fikk 12mbit på de samme hastighetstestene før.

 

Har også prøvd å laste ned fra en ftp som jeg kunne maxe linjen min på før, fikk 1,5 mbyte/s der før, og får sånn ca 1 mbyte/s der nå.

 

Også når jeg laster opp filer, så ser det ut som at de hastighetstestene stemmer ganske bra, 700kbit.

Lenke til kommentar

Samma hva speedometer testene viser, i dag kan jeg laste ned og opp ting i halvparten av farten jeg fikk i går. Altså skjedde dette når jeg byttet modem.

 

Har fri fart, og har hatt 12/1,5 mbit konstant i 3 år, plutselig når jeg byttet modem har jeg 8/0.7mbit.

 

Er vel ikke så mye jeg kan gjøre i instillingene her for å få opp farten, så tror jeg sender det nye modemet i retur.

Lenke til kommentar

Tok poenget ditt i første posten din, men når jeg laster ned ting fra ftp'en min i 1MB/s nå, og laster ting opp i 85KB/s max. Og før jeg bytta modem gikk det i 1,5MB/s nedover, og 180kb/s oppover, så ser det jammen ut som at jeg har mista litt fart.

Endret av anibanani
Lenke til kommentar

Det er litt forskjellig hastighet på forskjellige routermodem og firmware til de. Ser ut som du har vært uheldig med Zyxelboksen hvertfall. Normalt vil jeg anta at endringer i hastighet bør være under 10% eller der omkring fra modem til modem.

 

Når det gjelder portåpning på 546i så kan det hende at dette må gjøres med telnet.

Du går da i Start, Kjør... CMD og skriver inn telnet 10.0.0.1 for å logge inn på 546i.

 

Det står mere om dette på http://ngtforum.net. Der står det også om hvordan du kan sette 546i i bridgemodus og da kan du logge på med router bak 546i.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan de P660 modemene er nå for tiden, men for ett års tid siden gikk jeg fra P660 til 546i modem etter å ha klaget på att modemet krashet/hang seg opp/mistet forbindelsen hele tiden og 99% av tiden låg cpu i modemet på full last og det om jeg gjore så enkle ting som å laste ned en enkelt fil... fikk aldri over 10Mbit med det modemet, ei heller de 8 neste like modemene, som dog også NGS sin support sa att ikke taklet ADSL2+ serlig bra men likevell sendte meg nye av, selv testet jeg naboens 516i på linjen og det var som natt og dag, så til slutt sa jeg att enten fikk jeg en SpeedTouch 516i/546i som jeg viste de hadde å velge av eller så byttet jeg ISP. 2 dager senere fikk jeg en 546i og må si att dette er et mye bedre routermodem. har du problemer med å åpne porter og slikt på disse er det bare å legge inn ny firmware og bruke default interface, har aldri hatt noen problemer med å åpne porter på disse.

Lenke til kommentar

Hei, ja jeg tenkte på det nå faktisk, jeg har aldri oppdatert firmwaren på Speedtouchen, og det er vel en 3 år siden jeg fikk det. Så det kan jo hjelpe. Jeg fikk til å åpne porter for stasjonære pc'en min, som går rett til speedtouchen, men for de trådløse pc'ene og PS3'en som gikk via en Dlink, så fikk jeg det aldri til. Mulig jeg gjorde det litt feil, men jeg gikk inn i speedtouchen og åpnet f.eks. port 6881-6889 for Dlinken, også gikk jeg inn i Dlinken og åpnet samme portene for laptopene.

 

Men det så ut som at UpNp ikke fungerte helt som det skulle på Speedtouchen. Med Zyxel modemet, så fikk jeg med en gang Nat 2 tilkobling på PS3, og ble connectable på Torrentprogrammet uten å trenge å åpne porter eller noe sånt.

 

 

Eller så tenker jeg på å kjøpe meg en Dlink ADSL2/2+ Router ala den her http://www.dlink.com/products/?pid=567, da slipper jeg å ha 2 routere i huset. Men må nesten være sikker på at Dlinken er bra og kan gi meg samme farten som Speedtouch ga meg.

Endret av anibanani
Lenke til kommentar

Sansynligvis ligger det i at du tidligere sto på en instilling med lavere marginer. Det gir bedre utnyttelse av linjen (og litt større sjanse for ustabilitet for noe linjer). Kan tenke meg at under feilsøkingen som følge at du kontaktet NGT så satte de deg på en standardprofil med vanlige (høyere) feilmarginer.

 

Jeg ville annbefalt at i første omgang sjekker du først hva du faktisk syncer på i ruteren. Ta 85% av det taller som står i ruteren, og det er det du bør kunne måle. Om det da stemmer med de dårligere målingene du nå får så bør du høre med NGT om du nå står på en profil med høyere støyfilter, og høre om de evt. kan teste å sette det på en profil uten støyfilter. Hvis derimot tallene ruteren din syncer (ganget med 85%) er betydelig høyere enn det du måler i praksis, så er det sansynigvis noe annet, mest sansnlig i ditt lokale nettverk.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...