Gå til innhold

Hvilken router skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så mye peiling på nettverk at det gjør noe, men routeren jeg har nå fulgte med en pakke fra Telenor, å den går ikke gjennom 3vegger engang.

 

Jeg har sett på denne :

 

https://prisguiden.no/product.php?p...4196#userReview

 

-Avstand fra PC til Router - 10-12M i luftlinje, om ikke mindre.

- Formål : Ikke noe over the top krevende..

-Antall vegger: 2stk 30cm betongvegger.

 

Er det noen som kan anbefale noe andre, eller er den bra?

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv 635 og kan anbefale denne på det varmeste :)

 

Takler mye trafikk, QOS fungerer fint og rekkevidden er helt kurant. Har også støtte for pre-n (300mbps) og leveres med grei dokumentasjon. Enkel å sette opp, men er likevel godt pakket med avanserte funksjoner ;)

Lenke til kommentar
Har selv 635 og kan anbefale denne på det varmeste :)

 

Takler mye trafikk, QOS fungerer fint og rekkevidden er helt kurant. Har også støtte for pre-n (300mbps) og leveres med grei dokumentasjon. Enkel å sette opp, men er likevel godt pakket med avanserte funksjoner ;)

 

Ja, men da blir det den. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye de avanserte funksjonene, men mer om rekkevidden..

 

 

Hvilken, router, ikkje hvem. HVILKEN!

 

Kunne ikkje dy meg.

 

haha, takk : ) hehe

Lenke til kommentar

Kan være verdt å merke seg at routeren har instillinger for "transmit power" under "advanced wireless" i routerens navigasjonsmeny. Her kan sendestyrke økes/senkes etter behov. I tillegg kan sende intervall (Short GI) endres dersom du skulle ha problemer med nettforstyrrelser :)

Lenke til kommentar
Kan være verdt å merke seg at routeren har instillinger for "transmit power" under "advanced wireless" i routerens navigasjonsmeny. Her kan sendestyrke økes/senkes etter behov. I tillegg kan sende intervall (Short GI) endres dersom du skulle ha problemer med nettforstyrrelser :)

 

Noen tips til hva som kan være feil hvis man har meget fra signalstyrke én dag for så å ha under middels bra den neste?

 

Eller hvis man får store laggspikes med forholdsvis jevne mellomrom? Hvert 5. minutt kanskje?

 

Har det noe med Auto Channel detect å gjøre f.eks? Eller noe annet?

Lenke til kommentar

Mitt tips er å sjekke kanalene som du nevner dersom du befinner deg blandt mange andre trådløse nettverk eller andre enheter som kan virke forstyrrende ( trådløse telefoner o.l )

 

NetStumbler kan gi deg en pekepinn på hvilke kanaler som er belastet i ditt område.

 

Ville i tillegg begrenset tilkoblingstype til den maskinen din bruker. ( A/B/G/N - 54 - 300mpbs )

 

Dersom du heller ikke kommer noen vei med transmit power eller sendeintervall kan du enten anskaffe ett aksesspunkt som fungerer som "forsterker" evnt. bytte ut antennene. Rimeligeste vil vel i imidlertid være å legge opp kabel :)

Lenke til kommentar

Skal sjekke kanalene ja, DIR-635'en stod på Auto Channel Scan og hadde merkelig nok valgt en kanal med minst 2 andre trådløse nettverk. Satte den på manuell og prøver på kanal 11 til å begynne med. Skulle ikke være så mange nettverk i nærheten, så krysser fingrene.

 

Signalstyrken gikk fra Veldig Bra (4 stolper i Vista) til Ganske Bra (2 stolper) og Bra (3 stolper i dag. Noen dager går veldig fint uten mye fjas, men noen dager (som i dag) får jeg spikes i spill som CS:S. Går fra 15 i ping til 200 i 30 sec eller no slikt med jevne mellomrom.

 

Transmit Power er på High, Transmission Rate på Best.

 

Har det noe å si hva slags kryptering jeg bruker? Har såvidt lest noe om nettopp dette... men fikk ikke så mye ut av det. I så fall er WPA mode på Auto, cipher er på TKIP and AES.

 

Hva vil Channel Width si? Står på 20 MHz, men slås over til Auto 20/40 MHz.

 

Tilkoblingstypen er på mixed N/G/B, forandret dette tidligere til B/G men så ut som om det ble dårligere. Kan jo være tilfeldigheter dog.

 

Prøver også å slå av Wi-Fi protected, så få vi se... Takk for råd og vink uansett! Begynner å bli frustrert på dette trådløse, men kan ikke legge kabel selv om det kun er 10 m avstand router til stasjonær pc med DWL-547.

 

EDIT: Sikker på at man kan ha accesspoint to DIR-635? Var det ikke noe med at den mangler WDS (eller noe liknende).

Endret av Janniz
Lenke til kommentar

Skal ikke si med sikkerhet hvor godt 635 fungerer med aksesspunkt, for det har jeg ikke prøvd selv :)

 

De fleste korter er jo operative nok til å takle WPA, men enkelte trøbler litt ved bruk av WPA2. Kjører selv WPA Personal som virker å være middelveien mellom sikkerhet og kompabilitet.

 

DWL-547 kortet støtter jo pre-n standarden og kortprodusent er samme som routerprodusent, så da kan du jo likegodt benytte deg av det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...