Gå til innhold

Hva inkluderes i gratis sykkelservice hos XXL?


sola66

Anbefalte innlegg

XXL har tre års gratis service på sykkel når man kjøper sykler over en viss sum. Jeg kjøpte sykkel for et par år siden og har benyttet meg av denne servicen noen ganger, men jeg får spørsmål hver gang om hva jeg vil at de skal gjøre. Jeg ber de gjøre det servicen inkluderer, men da ser de liksom litt spørrende på meg.

 

Hva er det egentlig meningen at denne gratis-servicen inkluderer? I mitt hode tenker jeg at det er stramming og justering av gir og bremser, evt. annen justering og/eller smøring av wire hvis behov. Hvis det skal byttes deler beregner jeg at det ikke er gratis selvsagt.

 

Skal levere sykkel på ny i dag fordi justering av gir ikke ble gjort ved forrige service (for noen uker siden) så hvis noen vil svare meg hadde det vært fint. Begynner å lure på om justering av gir ikke er inkludert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
<snip>

Hva er det egentlig meningen at denne gratis-servicen inkluderer?

</snip>

 

Det er i det minste ikke lov å reklamere for denne gratisservicen slik de gjør uten at den også gir deg rett til å motta ekstra ytelser utover hva loven allerede sikrer deg. (Det er heller ikke lov å frarøve deg eller få deg til å frasi deg retter loven gir).

 

Kort og enkelt ser jeg da for meg at slikt som justering og ting som ikke krever store og langtekkelige demonteringer selv om det ikke kan regnes som reklamasjon dekkes av denne avtalen/tjenesten. Andre ting som naturlig følger avtalen (nevner ikke ting normal reklamasjon garantert dekker) slik JEG ser det:

 

- Bytte av slite/bruksdeler (bremseklosser, vaiere o.l.)

- Justering av gir-/bremsesystem, så vel som tilpassing av flyttbare deler som sete/styre/holker/gir- og bremsesjalter

- Smøring av bevegelige deler

- Tips og råd til ekstra vedlikehold og bemerking av nødvendig betal-vedlikehold m/tilhørende råd o.l.

 

 

Eksempler på ting som IKKE nødvendigvis følger med:

 

- Deler (bremseklosser, bremseskiver o.l.)

- Retting av hjul utover førstegangsservice, hvor dette enkelte ganger kan trenges

- Tidsforbruk på bytte av deler/utbedring av feil forårsaket av uvitenhet, uhell eller overlegg så lenge dette tar særlig lengre tid enn det tar å forklare hvorfor det ikke dekkes ovenfor en kravstor kunde :p

 

 

 

Hvorfor spør han/hun som tar i mot sykkelen etter hva som skal gjøres spør du?

 

Jo det er jo ganske logisk.. De ønsker jo ikke å måtte teste ALT hver eneste gang du som forbruker finner det for lurt å (mis)bruke service-avtalen. Gir du et par hint om hva som lager lyder, kjennes rart ut etc. får de gjort det som trengs MYE raskere.

Selvfølgelig går de alltid over alt småtteri før de sier seg ferdig. (sjekker girene, bremsene, sliterdeler generelt, at hjulene ruller greit, at ingenting er løst, at alle kule/rullelagere ikke har fått en eller fler kuler knust, at det ikke er store skader i rammen, at du ikke har andre farlige skader).. Finner de noe som bør utbedres og det dekkes/er forhåndsavtalt fixer de det. Dekkes det ikke og de KAN fixe det for deg så ringer de som regel for å gi pristilbud/prisoverslag og søker aksept for dette før det påbegynnes og utbedres. Har de uansett ikke tid til påvist nødvendig arbeide som IKKE dekkes/ikke er avtalt står det en notis som f.eks "NB NB bakhjulet ditt er værre enn tårnet i Pieza.. Må fixes..." på kvitteringen/arbeidsorderen.

 

 

Alt dette sag; Jeg står ikke til ansvar for om min tolkning av XXL's avtale. Prøv gjerne å spørre de som får deg til å reise spørsmålet, om det du lurer på. Spør du rolig og vennlig har du en utrolig stor sjangse til å få en forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...