Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flislegging av terrasse


Anbefalte innlegg

Har en terrasse over garasjen uten støpt dekke som jeg har tenkt å flislegge. Har sett litt på forskjellige løsninger og vurderer å legge Litex eller Wedi-plater over gulvspon/tjærepapp som ligger der nå, eventuelt Hey'di Klar bane avspenningsmatte. Er det noen som har erfaringer med dette og som kan komme med tips i denne forbindelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe kunskap om litex men wedi har jeg jobbet mye med.

Får å bruke Wedi balco på treunderlag må du lime samt skru en standard Wedi plate ned til underlaget, deretter lime Wedi Balco på den andre platen. Wedi Balco finnes i plater med fall eller rette plater.

Plate tykkelse avgjøres av kunstruksjonen under men hvis det er "stabilt" i dag ville jeg tatt minimum 10 mm plate i bunn og 10mm Balco oppå.

Skjøtene på Balco tettes med sement membran som kan brukes utendørs sammen med fiberarmering.

Dette blir en vanntett konstruksjon.

Heydi klar bane blir brukt som en sekunder membran( "dreneringsmatte") utendørs får å hindre att vannet blir liggende under flisene.

Klar bane kan ikke brukes som membran.

Litt usikker på om du kan bruke klar bane rett på takpappen da det er vanskelig å få fliselim( som klarbane festes til underlaget med) til å sitte på bituminøse underlag.

 

Håper dette gjorde deg litt klokere :)

Endret av eimo99
Lenke til kommentar

Takk eimo, jeg ble mye klokere. Har vært inne å sett på Balco og det er det jeg trenger. Men fra det jeg kunne lese er det ikke nødvendig å legge standardplater under Balco; det finnes en spesialgrunning for asfaltholdige underlag. Antar at jeg kan bruke den og så legge Balco rett på. Hva tror du om det? Kanskje jeg da skulle velge en tykkere plate enn 10 mm?

Noen tips om hvor jeg kan få tak i rimelige plater?

 

Mvh

RuL

Lenke til kommentar
Takk eimo, jeg ble mye klokere. Har vært inne å sett på Balco og det er det jeg trenger. Men fra det jeg kunne lese er det ikke nødvendig å legge standardplater under Balco; det finnes en spesialgrunning for asfaltholdige underlag. Antar at jeg kan bruke den og så legge Balco rett på. Hva tror du om det? Kanskje jeg da skulle velge en tykkere plate enn 10 mm?

Noen tips om hvor jeg kan få tak i rimelige plater?

 

Mvh

RuL

 

På tre underlag skal alltid balco legges på en annen plate.

Info fra min levrandør av slike plater:

"På et treunderlag skal alltid Balco limes til et underlag av wedi.

 

Oppbygging som følger:

 

 

 

Wedi, minimum 10mm, limes og skrus til underlaget

 

Balco limes til vanlig wedi med hurtiglim, vått i vått

 

Skjøtene mellom Balco-platene tettes med 2k sementmembran og wedi tettebånd

 

 

 

Balco-platene er pålagt en coating som overhodet ikke suger vann, men som er damptett!

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Nordic Tools AS

 

Geir Hellerud

 

Daglig leder"

 

Platene kan du kjøpe i alle flisekompaniet butikker i landet.

 

Hvor bor du?

 

Plate størrelsen avgjøres av underlaget som det skal settes på.

Balco finnes i str 10-20-50 mm tykkelse.

 

Den primeren du nevner er det Wedi Combit?

Den er ikke lovlig i norge, men vet at noen andre levrandører har hatt nesten lik primer før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...