Gå til innhold

Pre-emptive multi-tasking i Linux (alle distrubusjoner)


Anbefalte innlegg

Hvorfor støtter ingen Linux disturbusjoner pre-emptive multi-tasking?

Dette var noe AmigaOS (som nå er på vei til versjon 4.0) hadde i versjon 1.0 i 1985! og da var det også 100% 32-bit!

 

Skjønner ikke at de fremdeles ikke klarer å lage gode operativsystemer til PC, her er det Amiga som slår alt! Ingen over - Ingen ved siden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer i kernel 2.6 (hvis du var i tvil om det)

hva som står i help'en:

Preemptible Kernel (PREEMPT)

 

This option reduces the latency of the kernel when reacting to

real-time or interactive events by allowing a low priority process to

be preempted even if it is in kernel mode executing a system call.

This allows applications to run more reliably even when the system is

under load.

 

Say Y here if you are building a kernel for a desktop, embedded

or real-time system. Say N if you are unsure.

Lenke til kommentar

Kort sagt, uvitenhet.. det er grunnen til at det er få som bruker Amiga.

En annen grunn er markedsføringen og at det er vanskelig å finne hardware og mye er gammelt og begynner å bli tregt.

 

Men nå er alle problemer løst ettersom Amiga Inc. skal slippe AmigaOne en ny maskin med AmigaOS 4.0!

 

Les mer på www.amiga.com

Lenke til kommentar
Det finnes til 2.4 ja. Patch i vei, slutt og klag.  

 

Amiga er dødt, kaputt, finito. Synd, men sant. At det skal komme en ny amiga-maskin har vi vel hørt i 10 år nå...

 

 

Amiga er IKKE død! Hvis du sjekker www.amigaworld.net og amiga.org

så vil du se at det skjer mange ting rundt Amiga!

Dessuten er det flere her til lands som allerede har fått den nye Amiga maskinen AmigaOne, men man må slite med Debian Linux PPC foreløpig ettersom AmigaOS 4.0 ikke er ferdig ennå, og i OS4 vil de slutte å bruke 68k kode som i de eldre versjonene å gå 100% over til PPC (PowerPC).

 

De som påstår at Amiga er død er bare noen retardede fjortis PC-brukere!

Lenke til kommentar

Buzzword propagana.

Det virker som du enten påstår at win95 multitasker bedre enn linux, i såfall har du ikke sammenligna. Win95 multitasker IKKE. Eventuelt innrømmer du at pre-emptive multitasking bare er et begrep som ikke sier noe om hvor bra det fungerer. Begrepet betyr forøvrig bare avbrytende, og jeg tror linux/unix faller under definisjonen, bare ikke internt i kernelen. Det er i alle fall ikke co-operative multitasking, som vi så i win3.

 

Forøvrig, det er jo ganske ille når et system fra midten av 80tallet ikke greier å beskytte programmer fra å skrive under hverandres minne, slik andre systemer da hadde gjort i et par tiår. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor sier du ingen linux distribusjoner? Er jo samme kjerne heh.

Uansett, den er pre-emptive, les det xeon skrev for å finne ut hva patchen gjør.

 

".. to be preempted even if it is in kernel mode executing a system call."

 

Og ja, amiga er dødt. Fjortis pc-brukere? heh, jeg hadde amiga en gang jeg og, men det skjer ikke mye på den fronten. Du må gjerne leve i håpet dog... Tittet litt på screenshots, det er ikke så mange lysår bak andre os grafisk sett lenger, men så fortsatt fryktelig stygt ut :roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor sier du ingen linux distribusjoner? Er jo samme kjerne heh.  

Uansett, den er pre-emptive, les det xeon skrev for å finne ut hva patchen gjør.

 

".. to be preempted even if it is in kernel mode executing a system call."  

 

Og ja, amiga er dødt. Fjortis pc-brukere? heh, jeg hadde amiga en gang jeg og, men det skjer ikke mye på den fronten. Du må gjerne leve i håpet dog... Tittet litt på screenshots, det er ikke så mange lysår bak andre os grafisk sett lenger, men så fortsatt fryktelig stygt ut  :roll:

 

 

Amiga 1200 og Amiga 4000 lever i beste velgående ennå, men de begynner å dra litt på årene selv om det fremdeles lages mye nytt utstyr til dem, b.l.a nye lydkort til Zorro som f.eks. Delfina.

Man kan også bruke PCI kort som Voodoo 5 5500 som forøvrig er et godt kort.

 

Men nå kan man jo glemme gamle Amiga'er ettersom AmigaOne er her!

Endelig en RASK amiga, AmigaOS gikk jo fantastisk på de gamle trege maskinene, blir spennende å se hvordan os'et vil gå på den nye raske maskinene, det sies at Os'et vil starte på 3-5 sekunder!!!

 

Slå den Linux!

Lenke til kommentar

Lett å slå, linux trenger sjelden startes på nytt ;-)

 

Åja, det lages nytt utstyr til amiga. Dessverre er det overprisa greier kun laget for å tyne ut mer penger av de få halleluja-ropende amiga-folkene som er igjen. våkn opp ;P

Amiga var knall. For ti år siden.

Lenke til kommentar

cooperative multitasking : OS'et kan ikke avbryte prosesser, de må selv "frivillig" gi fra seg CPU'en før OS'et kan gi den til neste prosess. Win 3.x, Win 95, MacOS 8.x

 

preemptive multitasking : OS'et switcher mellom prosesser uten at disse gjør noe for det - eller merker det. Dette har Linux hatt siden fødselen. Alle andre UNIX-varianter likeså.

 

preemptive kernel : Dette kommer i kernel 2.6. Det innebærer at prosesser kan avbrytes selv når de kjører i kernel-modus, f.eks. under systemkall. Vil kunne gi mye bedere skalering når antallet aktive prosesser blir stort. Dette kan ingen Windows-variant, og definitivt _ikke_ AmigaOS.

Lenke til kommentar
cooperative multitasking : OS'et kan ikke avbryte prosesser, de må selv "frivillig" gi fra seg CPU'en før OS'et kan gi den til neste prosess.  Win 3.x, Win 95, MacOS 8.x

 

preemptive multitasking : OS'et switcher mellom prosesser uten at disse gjør noe for det - eller merker det. Dette har Linux hatt siden fødselen. Alle andre UNIX-varianter likeså.

 

preemptive kernel : Dette kommer i kernel 2.6. Det innebærer at prosesser kan avbrytes selv når de kjører i kernel-modus, f.eks. under systemkall. Vil kunne gi mye bedere skalering når antallet aktive prosesser blir stort. Dette kan ingen Windows-variant, og definitivt _ikke_ AmigaOS.

 

Men uansett så er ikke Linux så gammelt, og jeg tviler STERKT på at Unix systemer fra 1985 hadde multi-tasking i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Men uansett så er ikke Linux så gammelt, og jeg tviler STERKT på at Unix systemer fra 1985 hadde multi-tasking i det hele tatt!

 

Som flere andre har påpekt: UNIX hadde multi-tasking fra dag 1, men det var ikke det jeg skulle si...

 

Dette multi-tasking snakket minner meg om da TCP/IP ble introdusert på Mac...

Det "fungerte" sånn at dersom man åpnet en meny og så på den en stund, så hang alle andre maskiner på nettet til du endelig fikk trykka på knappen. :lol:

Stor ingeniørkunst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...