Gå til innhold

Hjelp til soligor blits


Anbefalte innlegg

Heisann.

Fikk låne med meg en blits fra fader'n i dag, en Soligor mz 340 af. Prøvde å finne litt info på nett, men den gang ei. Han har et canon 300 kamera , så den er vel kjøpt rundt 'de tider'. Noen som kan si meg noen ord om denne saken. Selv bruker jeg canon 450d, og når jeg prøver å gå inn på blits menyen i kameraet går jeg bare beskjed om at blitsen ikke er kompatibel, eller slått av.

 

Om noen kan gi meg noen tips om bruken av denne sammen med 450'n så hadde det vært flott.

 

 

Takk for titten

post-31116-1248040547_thumb.jpg

post-31116-1248040554_thumb.jpg

Endret av sollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der benytter seg av trysistorautomatikk. Det er et annet system enn TTL-opplegget som brukes nå for tida, men det kan ofte være minst like bra, bare litt mer styr.

 

Du må sette bryteren øverst til samme ISO-innstilling som du har på kameraet, og stille blenderen til riktig verdi avhengig av distansen til motivet. Avstandsskalaen på objektivet kan være nyttig til det.

 

Den nederste bryteren antar jeg at er for å justere det motoriserte zoomhodet. Det er for å kontrollere spredningen av lyset - når du for eksempel setter den på 35mm, skal lyset i prinsippet dekke hele bildet en 50mm tar på fullformat. Dette tar naturlig nok ikke hensyn til cropformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...