Gå til innhold

Hvilket chipset bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere PC'en. Det eneste jeg har valgt meg ut så langt er en Intel Core 2 Quad Q9550 CPU. Det neste blir å plukke ut et hovedkort. Jeg har et GeForce 6800GT kort som jeg kommer til å bruke litt til, derfor trenger jeg et hovedkort som støtter det.

 

Jeg har tenkt å bruke 1500-1800kr. Ut i fra hva jeg har lest så får X48 chipset flere anbefalinger enn P45, men kan jeg bruke et X48 med GeForce kort eller er dette forbeholdt ATI?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha q9550 og ikke kjøre crossfire eller SLI, ville jeg klart valgt P45. 

 

 

 

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price

 

 

 

Skal du ha det billigst mulig, og ikke krever så mye når det gjelder fancy funksjoner og overklokking, vil de fleste av produsentenes billigkort trolig være ett godt valg.

 

 

 

Vil du ha ett litt heftigere kort kan f.eks Asus P5Q Pro eller Deluxe være verdt å se på.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Vel SLI er kjent for å fungere veldig bra. SLI er tilgjengelig på mange andre chipset enn X48 - her var det en del feilinformasjon. 6800GT vet ikke jeg hva er (hvis ikke det er det gamle da - ), men håper det et 9800GT eller 8800GT skjermkort du har?

 

Siden du har 520W strømforsyning så antar jeg at det uansett ikke spiler noen rolle om du har hovedkort som støtter SLI eller ikke.

 

Hva brukes PCen til - 6800GT - håper jeg misforstår - er jo ikke egnet til mye - rart da med en oppgradering til Q9550. Håper jeg har gått glipp av noe her.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Nei, du har nok ikke gått glipp av noe, men som jeg skrev tidligere: "Jeg har et GeForce 6800GT kort som jeg kommer til å bruke litt til". Med andre ord: Jeg skal ha meg nytt, men det blir ikke enda.

 

Brukte PC'en mye til spill før, men har ikke så mye tid til det nå om dagen. Ønsker egentlig bare å ha en kraftig PC som takkler det meste de neste 3-4 årene før jeg skal oppgradere på ny.

 

Jeg kunne egentlig godt tenke meg å ha støtte for SLI, selv om det ikke blir aktuellt å kjøre 2 grafikkort i nærmeste fremtid. Men kjøper jeg et kort til 2000kr til høsten så koster det meg kanskje 500kr å kjøpe et likt kort om 2år. Da har jeg jo en ganske billig oppgradering dersom jeg trenger mer kraft.

 

Hvilke andre chipset er det som støtter SLI?

Lenke til kommentar

Veldig mange Nvidia nForce feks støtter SLI. Det å planlegge 3-4 år frem i tiden med SLI - kan virke noe vanskelig. Hva skal du egentlig bruke PCen til - det er vel hovedspørsmålet her - og det har du ikke besvart. Du må gjerne kjøpe et SLI-kort, men det du kanskje ønsker er støtte for flere skjermer? Som sagt så antar jeg at du ikke spiller noe særlig - og da har du ikke bruk for hverken SLI eller CF. Forøvrig kan du aldri kjøre det 6800 kortet i SLI. Har du bestemt deg for et nytt NVidia kort da eller er det åpent?

 

Dersom det er støtte for flere skjermer så støtter de fleste skjermkort det. Mange av dem har 2 DVI+ HDMI ol, så du lett kan sette inn 3 skjermer eller hva du ønsker.

 

Altså du må gjerne kjøpe SLI-støtte, men det virker ikke som du vet hva du trenger. Legg ut litt mer informasjon om ditt eget system og hva du skal bruke det til. Da antar jeg at det kan komme noen gode forslag.

 

Forøvrig er det bare å kjøpe et vilkårlig kort med SLI støtte dersom det er det du vil ha, men jeg er ikke så overbevist om at dette er gjennomtenkt...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke så mye nei, men det hender at jeg kjøper et spill i ny og ne. Har tenkt til å kjøpe Mafia II når det kommer. Forøvrig så redigerer jeg litt videofilmer, men det går egentlig fint med det systemet jeg har pr i dag.

 

6800GT kortet mitt skal fornyes til høsten. Ettersom jeg må bruke det frem til høsten så er jeg jo ganske låst til å køpe et system hvor jeg kan bruke NVidia kort. Jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å trenge SLI støtte. Min tanke var bare at dersom jeg skal spille, la oss si, Mafia III når det engang kommer så kan jeg bare kjøpe grafikkort nr 2 (som da vil ver ganske billig) istedenfor å kjøpe det nyeste på markedet. Håper du skjønner tankegangen min her.

 

Er det forresten noen HK som støtter både ATI og NVidia nå? Det hadde passet meg utmerket. Da kunne jeg brukt kortet mitt en stund til og likevel hatt muligheten til å velge mellom ATI og NVidia når jeg skal ha meg nytt grafikkort.

Lenke til kommentar

Der fikk vi god informasjon. Jeg tipper at når du evt skal oppgradere, så vil feks GTX295 (som i dag er to skjermkort) sikkert koste i prinsippet like lite som et ekstra la oss si GTX275. Det du trenger er et godt hovedkort som har plass til minst et skjermkort. Det spiller ingen rolle om det støtter SLI eller CF, fordi jeg tror ikke du har bruk for to skjermkort i forhold til spillytelse. Et GTX275 eller HD4890 vil mer enn nok dekke ditt behov i lang tid. HD 4870 er også billig nå og er kanskje mest fornuftig?

 

Da er vi der sindre nevnte tidliger om P45 - foreslår dette til 1000,- hos Amentio.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Er det forresten noen HK som støtter både ATI og NVidia nå? Det hadde passet meg utmerket. Da kunne jeg brukt kortet mitt en stund til og likevel hatt muligheten til å velge mellom ATI og NVidia når jeg skal ha meg nytt grafikkort.

 

Alle hovedkort med PCI-e 16x slot støtter både ATI og nVidia skjermkort. Hva alle hovedkort ikke støtter er SLI eller CF. En del støtter ikke SLI eller CF i det hele. Hovedkort for 775 sokkel basert på Intel brikkesett støtter bare ATI i CF, for nVidia kreves hovedkort basert på nForce brikkesett. X58 hovedkort støtter begge deler for de fleste hovedkortene.

Lenke til kommentar
Er det forresten noen HK som støtter både ATI og NVidia nå? Det hadde passet meg utmerket. Da kunne jeg brukt kortet mitt en stund til og likevel hatt muligheten til å velge mellom ATI og NVidia når jeg skal ha meg nytt grafikkort.

 

Alle hovedkort med PCI-e 16x slot støtter både ATI og nVidia skjermkort. Hva alle hovedkort ikke støtter er SLI eller CF. En del støtter ikke SLI eller CF i det hele. Hovedkort for 775 sokkel basert på Intel brikkesett støtter bare ATI i CF, for nVidia kreves hovedkort basert på nForce brikkesett. X58 hovedkort støtter begge deler for de fleste hovedkortene.

 

Ja selvsagt det glemte jeg å si. Sålenge du ikke benytter SLI eller CF-støtte, så spiller det ingen rolle hva slags chipset du har. Det er kun krav til 1 stk PCIeX16 som Bolson sier.

 

Grunnen til at jeg foreslo det hovedkortet, var støtten for 16 GB. 16 GB er jo sinnsykt mye, men det er minne jeg tror du kan få mest bruk for. 64-bit OS utnytter mer ram enn 4GB, og redigering støtter/krever mye ram.

 

DDR3 kan være et argument for å kjøpe et annet hovedkort. Har du derimot DDR2 fra før, så hadde jeg valgt et hovedkort med DDR2 støtte. Skal du kjøpe ny ram, bør du vurdere DDR3.

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål, er det AGP eller PCI-E skjermkort du har? .. 6800GT er ikke akkuratt nymotens. Hvis du sier at maskinen du har nå holder til forbruket ditt. Sparer du heller pengene til du kan bytte ut hele systemet. Sånne små oppgraderinger er utrolig ulønnsomme og vanskelige. Tenke 2 år fram i tid.. nesten umulig. Jeg tenkte faktisk likt som deg for 4-5 mnd siden. Men det er ikke noe vits.

 

For den gjennomsnittlige pc bruker er det best å bruke maskinen til den ikke holder må lengre. Også legge inn en god slant (faktisk kommer du deg langt med 6-8k hvis du beholder kabinett og drev/HDD) Og bruker den nye maskinen til den igjen ikke holder, 2-4 år..

Lenke til kommentar

jeg er enig med foregående - har vel prøvd litt i tråden. Har du egentlig kjøpt Q9550? Hva har du av utstyr/pc nå; kabinett, skjerm, strømforsynng (520W var det ikke) osv. Du får jo en helt ny PC for 2-3 K i dag dersom du har Kabinett, dvd, harddisk og strømforsyning.

 

Bare et eksempel:

 

CPU, HK og RAM 1250,-

 

Skjermkort HD 4870 1099,-

2GB ekstra 250

 

Sum: ca 2500,-

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg kom nettopp på det samme. Grafikkortet er AGP så det kan ikke brukes. Jeg kommer derfor til å bestille nytt når jeg bestiller de andre delene. Da vil jeg ende opp med å bytte ut hele systemet utenom kabinett (Lian Li), Mist vannkjøling, strømforsyning og HDD.

 

Jeg kommer til å legge litt penger i det når jeg først oppgraderer, ca 5-6.000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...