Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]CPU på 100 grader!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Windows XP

ASUS Rampage

Corsair Dominator 2x 2GB

Intel Core 2 Duo E8500

Heisann!

Jeg leverte inn HK og RAM-brikker for en stund siden til service, siden noe var galt. Fikk for litt siden tilbake ett splitter nytt HK og RAM-brikker. Flott synes jeg :) Når jeg skulle sette i sammen maskinen fant jeg ut at jeg hadde sendt ved CPU'en min også, og fikk faktisk en helt ny den også, hakket sprekere enn hva jeg hadde. Fantastisk service!

Men til saken!

Nå har jeg satt sammen maskinen igjen, og mener på at alt sitter som det skal. Men etter kort tid så bare slår maskinen seg av. Jeg klarte å komme meg inn i BIOS og fant ut at CPU låg på 100grader :ohmy: og lyste imot meg med rød skrift. CPU-viften hadde en fart på litt over 16000RPM.

Hva er det som gjør at den blir så varm? Delene er jo splitter nye.

Takker for alle svar!

Endret av Ludvig86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjølepasta har jeg faktisk ikke tatt i bruk, siden det allerede var på viften. Og det fungerte helt fint med de forrige komponentene.

Skrevet (endret)

Kjølepastaen kan ha dårlig kontakt, (Er smurt på for tynt eller for tykt) det er jo ikke så veldig mange feilkilder til en varm prosessor.

Man kontroller jo bare:

Vifte.

Støv.

Passiv Kjøler.

Kjølepasta.

Det er jo egentlig de eneste feilkildene til en varm prosessor.

Endret av fenderebest
Skrevet

Jeg hadde også problemer med temp på orginal viften, det endte med at jeg kjøpte helt ny.

Hver gang jeg spilte gta iv ble temp 97-100 og i idle var det 87C i gjennomsnitt.

Tror det beste er å kjøpe ny kjøler.

Skrevet

Jeg klarte faktisk å fikse det.

Jeg byttet ut den nye viften med den gamle. Jeg sjekket de, og de er faktisk helt like. Så kanskje det kan vere noe med kjølepastaen på den nye som hadde blitt ujevn e.l? Temperaturen har hvertfall sunket til 45 grader :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...