Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LCD-baklys fungerer ikke - ikke første gang


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i mai i fjor en Acer Aspire 8920G bærbar pc. Den fungerte helt utmerket frem til i vår da strøminntaket (i selve pc-en) ble dårligere og dårligere. De byttet da en del de kalte "DC-IN".

 

Da jeg fikk den tilbake fra Acer, fungerte ikke LCD-baklyset. Ved oppstart av Windows kunne man i skjermen såvidt skimte bildet, men det var ikke noe lys. Den vart da sendt inn igjen for andre gang, og problemet ble løst. Både baklyset og strøminntaket var i orden.

 

Nå (19.07.09) kom problemet med LCD-baklyset tilbake.

 

Når jeg slår på pcen, kommer ikke lyset på, men resten av systemet er åpenbart i orden. Jeg får såvidt på lyset ved å bruke tastaturkommandoen Fn+F6. Da er lyset vanligvis på i 2-3 sekunder, før det igjen slår seg av. Av og til flimrer lyset såvidt nede i høyre hjørne.

 

Så jeg lurer på hva problemet er.

- Vet egentlig ikke hva som ligger under lokket. Kan det være dårlig kontakt, eller noe?

- Maskinvarebasert eller programvarebasert?

 

- Hva om det ikke kan fikses, hvilke retter har jeg? (Reklamasjon, heve kjøpet, osv.)

- Sende inn til reperasjon hos Acer for tredje gang?

 

 

Vil gjerne ha tilbakemeldinger, meninger og erfaringer på hva jeg bør gjøre.

Alle svar tas imot:D

 

 

 

- Benjamin

Endret av Benjamin Alexander
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte i mai i fjor en Acer Aspire 8920G bærbar pc. Den fungerte helt utmerket frem til i vår da strøminntaket (i selve pc-en) ble dårligere og dårligere. De byttet da en del de kalte "DC-IN".

 

Da jeg fikk den tilbake fra Acer, fungerte ikke LCD-baklyset. Ved oppstart av Windows kunne man i skjermen såvidt skimte bildet, men det var ikke noe lys. Den vart da sendt inn igjen for andre gang, og problemet ble løst. Både baklyset og strøminntaket var i orden.

 

Nå (19.07.09) kom problemet med LCD-baklyset tilbake.

 

Når jeg slår på pcen, kommer ikke lyset på, men resten av systemet er åpenbart i orden. Jeg får såvidt på lyset ved å bruke tastaturkommandoen Fn+F6. Da er lyset vanligvis på i 2-3 sekunder, før det igjen slår seg av. Av og til flimrer lyset såvidt nede i høyre hjørne.

 

Så jeg lurer på hva problemet er.

- Vet egentlig ikke hva som ligger under lokket. Kan det være dårlig kontakt, eller noe?

- Maskinvarebasert eller programvarebasert?

 

- Hva om det ikke kan fikses, hvilke retter har jeg? (Reklamasjon, heve kjøpet, osv.)

- Sende inn til reperasjon hos Acer for tredje gang?

 

 

Vil gjerne ha tilbakemeldinger, meninger og erfaringer på hva jeg bør gjøre.

Alle svar tas imot:D

 

 

 

- Benjamin

 

Kan være dårlig kontakt til lcdpanelet. Men som regel så har du vel krav på nytt produkt som er tilsvarende eller bedre etter tredje gangs rep.

Acer er normalt ikke så veldig vrange på dette når den har vært inne til rep såpass nylig for omtrentlig samme feil.

Lenke til kommentar
Det kan godt være konverteren som er defekt. Regner med du får den på haste oppdrag fra Acer siden det er nylig og samme feilen nesten.

 

Takk for svar.

 

Jeg har senere gjort litt research på symptomene, og jeg mener jeg har funnet ut hva som er feil, nemlig, som du sier: konverteren. Hadde vanskelig for å oversette det til norsk, så jeg kaller det bare LCD Inverter.

 

- Lyset var av, men skjermbildet lå i bakgrunne uten lys

- Toner ut 2-5 sekunder etter oppstart.

- Kan tvinges på i 2-5 sekunder ved hurtigtast Fn+F6.

- Svak summelyd der inverteren ligger mens lyset er på.

- Fungerer ved tilkobling av ekstern skjerm.

 

Alt dette er typisk for denne feilen. Så da konkluderer jeg med det.

 

Jeg håper (og regner med tror jeg) jeg slipper å betale for det. Garantien gikk nemlig ut i mai.

 

Igjen, takk for svar :)

 

-Ben

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...