Gå til innhold

[Løst]Ubuntu automatisk oppstart av fil?


Anbefalte innlegg

ja titelen sier seg selv nesten men jeg sitter da med en ubuntu 9.04 for å prøve meg litt frem med hosting av server før jeg går over til ubuntu server 64 bit.

 

JEg skal starte en fil med i windows metoden så lager du en snarven og putter inn eks. + port + ip olanordman.com + playesr osv

 

er det noen som veit hvordan dette funker har prøvd start fil automatisk med da kommer ikke opp + ip osv bare selve filen starter noen som har noe hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat hva ønsker du å starte? Hvilket program?

 

GNU/Linux-kommandoer har som regel mange argumenter du kan bruke. Du finner dem som regel ved å kjøre "<dinkommando> --help" eller "<man> kommando" for hele manualen. Dette må kjøres i terminalen.

 

Eksempel:

 

df -h

 

df viser ledig diskplass på de forskjellige partisjonene, og -h sier at den skal vise det i "human-readable format"

 

Programmer som skal starte når desktopen starter kan du legge i System > Preferences > Startup programs

 

Kommandoer som skal kjøres når systemet starter kan legges i /etc/rc.local

Endret av oj88
Lenke til kommentar
takk skal du ha:D dete r HLDS som skal kjøre server for cs å sånne spill:P

 

HLDS bruker vel samme argumenter på Linux og Windows.

 

Nyere versjoner kjøres vel som regel med steam og så argumenter.

 

Hvis det er snakk om Counter-Strike så gir et Google-søk mye hjelp:

http://www.google.no/search?hl=no&clie...3%B8k&meta=

 

Hvis du vil lage en fil som skal kjøre kommandoer når du dobbeltklikker på den i desktop-versjonen av Ubuntu, så bare lager du en vanlig tekstfil, og kaller den f.eks

 

hlds.sh

 

og starter første linje med:

 

#!/bin/bash

 

Deretter skriver du inn de kommandoer som skal kjøres, og lagrer. Høgrekikk så på filen og velg Properties > Permissions, og velg "Make this file executable" (eller noe sånt). Så er det bare å dobbeltklikke på filen og velg "Run in terminal" for å kjøre den og få opp output.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...