Gå til innhold

Hva vil det si at studiet blir trolig ikke etterfylt?


vrg89

Anbefalte innlegg

Hei

 

har søkt på økonomi og administrason i universitetet i Agder. Når jeg fikk tilbakemelding om studieplass, fikk jeg beskjed om at jeg var nummer 6 på ventelisten. under på siden stod det: Studiet blir trolig ikke etterfylt, men du kan fortsette å stå på venteliste hvis du ønsker det.

Hva vil dette si, har jeg ikke en sjanse på å komme inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Samordna opptaks hjemmeside (her):

 

Til studier hvor det er konkurranse om studieplassene, er det vanlig at lærestedene gir flere tilbud enn antall studieplasser (overbooking), dvs. at flere søkere enn forventet må trekke seg før det blir opprykk fra ventelistene.
Lenke til kommentar

På de fleste høgskolene i norge kan man få plass hvis noen ikke møter første skoledag og dermed mister plassen sin.

Derimot på noen skoler er det slik at de ikke tar inn fler studenter selv om mange faller fra første dagen.

NTNU og sikkert UIA tar inn fler studenter enn de egentlig har plass til, da de forventer at en viss andel av studentene ikke møter / faller fra tidlig.

Dermed er de "sikret" å ha fulle klasser.

 

Derimot så er det vanlig at du vil kunne få studieplass om 6 andre takker nei til studieplassen.

Så sjansene er ikke kjempegode for at du kommer inn, men de er fortsatt tilstede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...