Gå til innhold

Noe galt med skjermkortet?


Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg kjøpte meg nytt skjermkort for en stund siden, for det gamle holdt ikke mål lenger. Jeg kjøpte PowerColor HD 4850 som bruker ATI Radeon drivere. Når jeg spiller funker det helt perfekt.

Men problemet er at ved noen spill så skjer et noe rart med grafikken etter hvert. På alle folkene stikker det ut "pinner" på forsjellige steder hver gang det skjer.

Hittil har det bare skjedd på 2 spill (Call of Juarez og The Sims 3).

Alle disse "pinnene" strekker seg langt bortover mot ett punkt. Det kan være på deg selv, på hånda di når du holder våpenet eller på alle andre som er der.

Disse "pinnene" stikker ut på samme sted på alle sammen (får jeg det på foten, gjør alle andre det).

Det er veldig vansklig og forklare dette så jeg kaller det bare "pinner".

 

Jeg kan laste opp et bilde senere hvis det er nødvendig.

Ganske irriterende med disse "pinnene" da jeg ikke kan se gjennom dem så jeg ikke alltid ser fiendene mine.

 

Kanskje er det noe som er feilinnstilt i ATI Catalyst Control Center? (det fulgte med på cden jeg fikk med skjermkortet)

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

liten tipp kan være at skjermkortet ditt blir for varmt. slitt med litt av samme problemet selv. men jeg får masse streker osv over skjermen. som oftest røde eller grønne. vet at det kan forekomme ved oc, men i dette tilfellet gikk korta på orginal frekvens. Men allikevel så dukket de opp. øket hastigheten på vifta på skjermkortet og da har jeg ikke hatt problemet etterpå.

 

Last ned rivatuner eller evga precision. begge er enkle og greie program å justere det meste du kan tenke deg på skjermkortet ditt.

 

og prøv å last ned en oppdatering til skjermdriverene dine. greit å holde seg til de helt nyeste.

Endret av Gsx1000r
Lenke til kommentar

Høres ut som kortet blir for varmt ja. Hvilken temperatur ligger kortet på når du spiller? Det kan du se i Catalyst Control Center, i ATi Overdrive seksjonen.

 

Hadde selv et 4850 og har opplevd det samme til tider, sammen med temperaturer på oppmot 98 grader i the sims 3.

 

Hvis det viser seg at kortet er konstant veldig varmt kan du prøve å øke hastigheten på vifta manuelt ved hjelp av programmene Gsx1000r nevnte. Jeg satte mitt på 55% fan speed og det kombinert med god ventilasjon i casen senket temperaturen på kortet fra 87grader i idle til 35 grader.

 

edit

Kanskje er det noe som er feilinnstilt i ATI Catalyst Control Center? (det fulgte med på cden jeg fikk med skjermkortet)

 

Om du ikke har gjort det, Oppdater CCC og driverne til skjermkortet ditt her http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Endret av Kz0r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei :) Takk for svarene. Når jeg kjenner på kabinettet mitt er det ganske varmt hele tiden. Nesten hele kabinennet er varmt konstant når maskina står på. Det pleide og være kaldt før jeg kjøpte kortet :p Så er nok der problemet ligger.

Takk skal dere ha for svar=) Sorry at jeg bruker så lang tid på og svare, glemmer som regel og se på trådene jeg har skrevet :p

Tenkte jeg skulle kjøpe ny vifte også, har bare 1 på sida av kabinettet.

Pcen jeg har var egentlig ment som office pc. Jeg bare konfigurerte en jeg fant på komplett.no

 

Temperaturen når jeg ikke spiller ligger på 58 grader.

Når jeg spilte call of juarez nå, var det bare på 70 grader.

Endret av Villa_Sempre
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det høres ut som et varmt skjermkort.

 

Om jeg har forstått deg rett så er det 'modelsa' ingame hvor det stikker ut slike streker\pinner. Vil tippe det er driverene sitt problem.

 

Om det var grønne\røde streker som gikk rett over skjermen osv så hadde det nok vært defekt skjermkort\varmt skjermkort.

 

Uansett, last ned GPU-Z så sjekk skjermkort-temperaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...