shakur Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 (endret) Jeg har tidligere blitt lært at det er mer "riktig" å bruke aptitude kontra apt-get til å innstallere nye programpakker, da aptitude takler dependencies o.l bedre. F.eks.: sudo aptitude install vim-full Men alle guider ser fortsatt ut til å bruke apt-get. Hva er egentlig det riktige? Bruker Ubuntu btw. Endret 13. juli 2009 av shakur
AlecTBM Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 Så vidt jeg vet så er aptitude "bare" et front end. Alle dependencies blir innstalert på begge, for de trengs jo uansett. Altså, ingen stor forskjell, men hvis du skriver kun aptitude så får du opp et fint ncurses grensesnitt som har bra søking
Sokkalf™ Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 Har opplevd at aptitude, spesielt ved fjerning av pakker, opptrer mer "aggressivt" (dvs, tar bort pakker som ikke lenger er i bruk osv). Ellers har jeg ikke merket så mye forskjell på dem, bruker som regel aptitude fordi det er den jeg har blitt vant til.
AlecTBM Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 Stemmer det, aptitude er flinkere til å fjerne pakker som ikke trengs lengre, på både godt og vondt
RattleBattle Skrevet 13. juli 2009 Skrevet 13. juli 2009 Aptitude installerer også "anbefalte" pakker som vises når du bruker apt-get.
Smif Skrevet 14. juli 2009 Skrevet 14. juli 2009 Aptitude er helt korrekt et front-end til apt. Det blir dermed helt galt å sammenligne apt med aptitude. Blir som å sammenligne bil med motor. Bil benytter seg av en motor. Sammenlign heller bil og traktor. Øhm... ja. En sammenligning av synaptic og aptitude er mer på sin plass. Begge benytter apt som backend. De er begge kun brukerinterface , den ene "penere" enn den andre. Prøv deg på en "aptitude" i terminalen (som root). Da vil du se aptitude i hele sin praktfulle form. Et ncurses basert program. Funksjonene aptitude da har er helt opp til de som lager det. Synaptic har noen fine funksjoner for opprydding og behandling av dependencies, aptitude kan ha andre. Og de er ofte litt mer behjelpelig ved installasjon, og går hardere til verks ved avinstallasjon. Apt er i "direkte" kommunikasjon med pakkesystemet og dermed det laveste og minst automatiserte man får.
Varj Skrevet 14. juli 2009 Skrevet 14. juli 2009 tidligere trengte du aptitude for å fjerne ekstra overflødige pakker når du fjernet hovedpakken, men denne funksjonen har også kommet direkte i apt-get, så per idag har jeg ikke lagt merke til noen forskjeller, bruker apt-get av gammel vane.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå