Gå til innhold

BK: Lilla lyn


Anbefalte innlegg

Prøvde meg på lynbilder for et par uker siden. Bildet er tatt uten stativ, og kontraster, lys og fargetoner er gjort om i photoshop for å få det til å se mest mulig likt ut i det lynet slår ned, selve motivet er ikke gjort noe med.

Vet at lynbilder er et sjansespill, men prøver meg her på BK for å høre hva andre mener likevel :)

 

Bildet er tatt med:

Canon EOS 450D

Canon EF 18-55 mm.

 

 

Endret av Zolex-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvde meg på lynbilder for et par uker siden. Bildet er tatt uten stativ, og kontraster, lys og fargetoner er gjort om i photoshop for å få det til å se mest mulig likt ut i det lynet slår ned, selve motivet er ikke gjort noe med.

Vet at lynbilder er et sjansespill, men prøver meg her på BK for å høre hva andre mener likevel :)

 

Bildet er tatt med:

Canon EOS 450D

Canon EF 18-55 mm.

 

Flott bilde. Hva har du brukt i lukkertid?

Endret av aR_
Lenke til kommentar
Meget kult, men har du brukt litt høy iso?

Han må vell bruke høy iso for og få kortere lukkertid?

 

Lykke til med å ta bilder av lyn med rask lukkertid.

 

The average peak power output of a single lightning stroke is about a terawatt (1012 W) and the stroke lasts for around 30 microseconds.
Lenke til kommentar
Meget kult, men har du brukt litt høy iso?

Han må vell bruke høy iso for og få kortere lukkertid?

 

Lykke til med å ta bilder av lyn med rask lukkertid.

 

The average peak power output of a single lightning stroke is about a terawatt (1012 W) and the stroke lasts for around 30 microseconds.

Hehe, trodde du måtte ha det for og "oppfatte" lynet, men da er det bare jeg som er helt på jordet sry :p

Lenke til kommentar

Når du tar bilder av lyn er det beste og mest vanlige å bruke forholdsvis lang lukkertid. Avhengi av lysforhold og hvor lenge du tror det er til neste lynnedslag. Ettersom lyn genererer så utrolig mye lys, så vil det vises godt på et bilde med 30 sekunders lukkertid, selv om lynet bare varer 30 microsekund. Da kan du bare skyte, for så å sette deg ned å vente på et lynnedslag. Kanskje slår det ned bak deg eller utenfor bilderammen, så mye tolmodighet og flaks skal til. Du kan sammenligne det med en teknikk kalt "lystegning", hvor du setter kameraet på et stativ med lang lukker (f.eks 30 sek), så tegner du noe med en lommelykt, laser e.l foran kameraet.

 

http://images.google.no/images?hl=no&q...sa=N&tab=wi

 

 

Sorry for off-topic :p

 

Jeg har fortsatt ikke fått svar på om støyen i bildet er fra høy ISO eller om det bare kommer av regnskura?

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry for at jeg drar opp denne så lenge etter siste svar.

 

ISO er 1600 eller 800, husker ikke i farta, og lukkertiden var nesten så kort som mulig. Har skjønt at det ikke er den optimale måten å ta lynbilder på, men det går om du gidder å slette et par hundre bilder uten lyn senere.

 

Mesteparten av støyen er nok fra regnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...