Gå til innhold

Treg bærbar med Vista -- hva skal jeg forbedre?


Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som har en Acer Aspire 5101AWLMi som kjører Vista Home Premium. Maskinen går ulidelig tregt. Følgende specs:

 

- AMD Turion 64 MK-36 (2.0 GHZ)

- ATI Radeon Xpress 1100

- 120GB HDD

- 1GB DDR2 (766 MB ifølge Vista)

 

For meg virker det som om Vista blir for tungt for denne maskinen, samtidig som den burde ha mer minne. Tror dere oppgradering til 2 GB (støtter den 4 mon tro?) vil gjøre den vesentlig raskere, eller bør jeg (også) nedgradere til XP? Harddisk bør også byttes, men målet er i første omgang å gjøre maskinen tilstrekkelig rask.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 GB er for lite til Vista, og 2GB er vel litt i grenseland også, du vil uansett merke stor forbedring om du installerer XP, så er bare til å gjøre det først som sist. Eventuelt kan du prøve Windows 7 RC (betaen som er gratis) dersom du kjøper en GB ekstra med ram. Jeg har det på min laptop og det er superbra design/komfort (det er veldig brukervennlig og du slipper å installere mange drivere, etc) og mye raskere enn Vista :) (Men må ta forbehold om at det er dårligere kompatibilitet til diverse programmer enn XP såklart)

 

Det holder sikkert å oppgradere med 1GB ram, da er det nok andre ting, som harddisk prosessor, etc, som blir større flaskehals, og disse tingene er vel såpass dyre å oppgradere at det kan være bedre for vennen din å vente til han/hun har råd til en ny billig maskin med core 2 duo, 4gb ram, etc.. Men det kommer jo an på hvor god råd en har og hvor stor "affeksjonsverdi" laptopen har for vedkommende :D

Endret av bme081
Lenke til kommentar

Kan være en fordel å skru av Windows Aero. Eller gjøre andre endringer på det visuelle. Kanskje kjøre windows 2000 theme.

 

Gå igjennom legg til/fjern programmer i kontrollpanel, og rens ut det du ikke trenger. Eller sjekk ut programmer som kjører med maskinen i oppstart, da disse kan ligge i bakgrunnen og "stjele" cputid og minne.

 

Samt kjøre ccleaner evt. ad-aware.

 

Som nevn tidligere, mer minne. Eller teste ut win7 :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...