Gå til innhold

Freeware suger! Mitt ”gratisprosjekt” gikk til Blokksberg!


Anbefalte innlegg

Jeg startet et lite personlig prosjekt som jeg kalte for ”gratisprosjektet” for å se om jeg kunne sette opp et komplett system med OS og programvare som en erstatning til Windows Vista og en del kommersielle dataverktøy.

 

Det hele begynte med at jeg la inn Linux. Man trenger et OS, og jeg trengte et gratis OS. Men den opplevelsen ble ikke særlig positiv.

 

For det første er Linux bygget på omveier. Det vil si at for å gjøre det samme som du ville ha gjort i Windows, må du gå en lang og slitsom omvei med mange hindre. Bare det å installere drivere og få komponenter til å fungere tok flere timer, i motsetning til noen få minutter i Windows, og når jeg først fikk alt til å fungere, var det flere ting som fungerte begrenset.

 

For det andre føltes brukergrensesnittet som å gå 10-15 år tilbake i tid. Det finnes ikke en eneste Linuxutgave som ligner Windows Vista. Når det gjaldt det å jobbe med systemet på et daglig nivå, føltes det å gå 20-25 år tilbake i tid med tanke på at veldig mye må kjøres fra konsoll dersom du skal gjøre litt utenom det vanlige.

 

For det tredje ble det veldig tidkrevende og problematisk å finne programvare. Faktisk er det masse gratis programvare for Linux, men det å installere disse krever en eller annen doktorgrad. Jeg fikk det faktisk til, men jeg måtte søke meg halvt i hjel på Google og til og med spørre i ymse fora for å få vite hvordan man la enkelte ting inn. Ikke alt lå inne i katalogene, og det meste som lå der var utdatert med hensyn til nyere versjoner. Selvsagt ville en Linux-nørl ha gjort det fortere, men til og med han hadde tapt kampen mot Windows sitt dobbeltklikk-og-installer system.

 

For det fjerde var ikke gratisutgavene av de kommersielle programmene som jeg bruker til kryptering/privatliv, dataverktøy, media, mediaproduksjon, 3D/CAD, musikkproduksjon, bildebehandling, kontorapplikasjoner, programmering engang så mye som halvparten så dugbare og gjennomførte som de kommersielle utgavene. De fungerte selvsagt, men jeg begynte å savne de pene brukergrensesnittene, de ekstra funksjonene og ikke minst mulighet for support. Hehe, prøv å få support til TrueCrypt når programmet streiker, når du ikke engang kan registrere deg i forumet dems med gratis e-postkontoer (som 99% av befolkningen bruker). Jeg stod fast på grunn av en banal feil i programmet deres som hindret meg og gå videre. Trenger jeg hjelp hos DriveCrypt (som jeg ente opp med å kjøpe istedenfor og er 1000x mer fornøyd med, fordi der fungerte det som ikke fungerte i TC) får du nesten mer support enn du trenger. Faktisk så ringte de meg opp på tlf litt senere, da jeg en gang trengte support til noe, og spurte om jeg hadde fått løst problemet! Securstar er ekstreme på support, men totalt sett ser man forskjell mellom freeware og payware på alle mulige områder.

 

Hvem bruker Linux egentlig? Jeg kan tenke meg at de som absolutt må kjøre Unix-programmer kan trenge det eller bedrifter som må ha det til noe helt spesielt. Hva angår sikkerhet har jeg aldri hatt noen problemer med Windows siden MS-DOS 5.22 og Windows 3.1 fra 80/90-tallet og helt opp til nå. Så eneste grunnen til å kjøre Linux er dersom jeg har masse tid til overs som jeg VIL kaste bort og dersom jeg vil torturere meg selv med omveier og hindrer. Ikke minst bruke annenrangs programvare.

 

Når Linux ble dødfødt så tenkte jeg at jeg kanskje kunne kjøre Vista Home Premium OG freeware for å spare penger. Men da kommer vi tilbake til punkt 4 igjen! Freeware suger, og ingen kan snakke seg rundt det faktumet! Iallfall hvis du har vent deg til payware med deilige grafiske grensesnitt, profesjonalitet og ikke minst god support om du skulle stå fast. Det blir bare så mange småirritasjoner og den hele tiden følelsen at du driver med noe som er antikk og/eller ”halvveis” så å si.

 

Alternativet er jo å kjøre ulovlig warez, men 90% av all warez inneholder rootkits som ikke antivirus eller du selv klarer å oppdage, så det føles både godt og trygt å holde seg unna det og heller betale.

 

Jeg har betalt noen tusenlapper nå for noen grunnleggende programmer sammen med fullversjonen av Vista. Jeg gidder ikke bruke XP mer og gidder ikke vente på Win7, så jeg heller oppgraderer når den tid kommer. Og jeg er strålende fornøyd! Ikke et eneste kompromiss er inngått og alt er bare superb!

 

BETAL, sier jeg bare, og unn deg litt LUKSUS! Bedre å fare nedover veien i en god Porsche istedenfor en rusten og gammel Opel. Jo da, Opelen får deg fra A til B den også, men Porscha gjør det både fortere, mer komfortabelt og med mer style! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du generaliserer litt vel mye her.

 

Det er sånn at på noen områder så finnes det fantastisk software som er fri og åpen, f.eks Firefox, Miranda, OpenOffice (det er smak og behag om man liker dette eller MS Office best), uTorrent, VLC, Eclipse. I tillegg finnes det plenty gratisprogrammer som er på høyde med det beste av betalvare, f.eks iTunes, Opera, Safari, Foxit Reader. På andre områder ligger fortsatt betalt software foran, som f.eks OS X, (deler av) Adobe-pakken.

 

Det kan virke som om du ikke har helt kontroll nok på Linux til å få det til, evt. at du ikke orker å sette deg inn i ting. Forstår deg godt, det gjør ikke jeg heller :) Jeg er utvikler på heltid, og bruker OS X med nesten bare gratisprogrammer på jobb. Funker som en drøm. Openoffice, Firefox Eclipse, Adium, Cyberduck, Thunderbird, Skype, Textwrangler. Tror eneste betalingsprogrammene jeg bruker jevnlig er Keynote og Coda, faktisk. Men dette er jo i macverdenen.

Endret av skeib
Lenke til kommentar

Skal ikke kommentere hele teksten selv om jeg er delvis enig og for det meste uenig i det du skriver, men når det gjelder freeware vs. shareware så må jeg si at gratis alternativer som oftest er minst like gode som de andre alternativene.

 

Jeg har ganske høye krav på at programvare skal gjøre det jeg vil og at ikke jeg skal måtte gjøre det programvaren vil (for eksempel utelukker dette programmer som itunes). De eneste programmene jeg har betalt for (i tillegg til selve operativsystemet, XP) er MediaMonkey som jeg faktisk valgte å betale for og Adobe CS3 Web Premium. Det skal nevnes at jeg ikke har et eneste piratkopiert program på denne pc-en.

 

Det finnes veldig mye god gratis programvare. Kan nevne noen av programmene jeg bruker: Firefox, Opera, Thunderbird, Pidgin, 7-zip, OpenOffice, VirtualBox, VLC, TrueCrypt (funker forøvrig ypperlig), Comodo, Avira, Cobian, EAC, InfraRecorder, Skype, Recuva og CCleaner.

 

Alle anses som fullgode alternativer til eventuelle kommersielle løsninger! Dog skal jeg gå med på at du ikke alltid finner gratis alternativer til mange av programmene fra selskap som Adobe og lignende.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du (tilsynelatende) ikke spurt kompetente brukere av GNU/Linux om råd når du står fast? Vi har egen forumkategori her, og er ganske hjelpsomme.

 

GNU/Linux er ikke Windows2 free edition, det er et fundamentalt anderledes OS. Dersom du ikke er interessert i å lære noe nytt vil du sannsynligvis ikke få noen fordeler ved å bruke det.

 

Forøvrig savner jeg detaljer i posten din. Det er mye mulig at du er inne på noe, men når du holder ting på et så generelt nivå ser jeg ikke helt den store verdien. Dersom du hadde dokumentert hva som ikke var tilfredstillende av open source/freeware og hvorfor ville andre kunne nyttet seg av dine erfaringer direkte, og kanskje foreslått alternative applikasjoner som du ikke hadde forsøkt enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...