Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det regner i dag og jeg kjeder meg. I den forbindelse, sammen med at jeg plutselig har funnet ut at fotografering er litt gøy, kom jeg på at jeg fikk et kamera av far min for en haug med år siden. Etter litt leiting fant jeg det i en skuff sammen med noen andre pensjonerte kamera.

Det var en Olympus 35 RC.

Jeg måtte jo surfe litt rundt på nettet for å finne ut om det var noe interessant jeg hadde funnet. Etter som jeg forstår er det mange som skryter av dette, blant annet Ken Rockwell. Han hadde til og med laget en slags bruksanvisning til det. Jeg husker jo ikke hvordan jeg brukte det når jeg var liten så en bruksanvisning hjelper. Det jeg husker er at jeg har brukt det og jeg blir bittelitt nostalgisk av å tenke på det.

 

Spørsmålet blir da.

Bør jeg finne ut om det fortsatt fungerer fint? Eller er det for mye styr med å få tak i film samt å få den fremkalt etterpå?

Alternativet er å stappe det tilbake i skuffen igjen og vente 20 år til.

post-195799-1247168199_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, hvis jeg var deg ville jeg slengt i en film og kjørt på. Film er ikke akkurat komplisert så lenge en fremkaller på japan photo e.l. Jeg forsøkte en stund å få tak i en 35 RC på eBay til en fornuftig pris, men det viste seg vanskelig. Tipper vår venn Ken Rockwell hadde noe med det å gjøre...

Lenke til kommentar

Hei.

Legg inn en 100ISO B&W Foma, Efke, Ilford eller en Rollei film fra Stasi i Bergen( Han er vel Norges nye importør av Agfa/Rollei).

 

Resultatene vil tale for seg selv. Fremkall selv hjemme på badet !!

Johs

Endret av 3G
Lenke til kommentar
Det regner i dag og jeg kjeder meg. I den forbindelse, sammen med at jeg plutselig har funnet ut at fotografering er litt gøy, kom jeg på at jeg fikk et kamera av far min for en haug med år siden. Etter litt leiting fant jeg det i en skuff sammen med noen andre pensjonerte kamera.

Det var en Olympus 35 RC.

Jeg måtte jo surfe litt rundt på nettet for å finne ut om det var noe interessant jeg hadde funnet. Etter som jeg forstår er det mange som skryter av dette, blant annet Ken Rockwell. Han hadde til og med laget en slags bruksanvisning til det. Jeg husker jo ikke hvordan jeg brukte det når jeg var liten så en bruksanvisning hjelper. Det jeg husker er at jeg har brukt det og jeg blir bittelitt nostalgisk av å tenke på det.

 

Spørsmålet blir da.

Bør jeg finne ut om det fortsatt fungerer fint? Eller er det for mye styr med å få tak i film samt å få den fremkalt etterpå?

Alternativet er å stappe det tilbake i skuffen igjen og vente 20 år til.

 

Jeg kjøpte meg et brukt, defekt Olympus-35 SP i vinter. Det fungerer brillefint nå, etter litt hjemmereparasjon.

Kan forøvrig anbefale 1.4V Rayovak Acoustic batterier (675) som du får på Claes Ohlson for en rimelig penge. Dette er sink-luftbatterier for høreapparat, og har en spenning som er veldig lik PX-625 (som nå er ulovlige). Ulempen er at når du først åpner forseglingen så varer de kun i seks måneder.

 

Original manual finner du her: http://mcfaddenphoto.com/camera_manuals/olympus35rc_man.htm

 

MVH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...