Gå til innhold

Olympus E-P1 35mm-ekvivalens


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli nokså innstilt på Olympus E-P1 nå, og - selv om jeg ikke skal bestille det riktig ennå - prøver jeg å finne ut om jeg kan klare meg med 17mm-linsen, eller om jeg må gå for 14-42mm. Det jeg ikke er helt sikker på, er hvilket field of view man får med disse linsene, og hvordan jeg kan sammenligne det med mitt EOS 400D i dag.

 

DPreview.com leser jeg: "Multiply focal length by 2 for 35 mm equiv. FOV". Jeg regner dermed med av 17mm-linsen tilsvarer en 34mm-linse på et 35mm-kamera. På EOS 400D er vel denne faktoren 1,6? Vil det da si at 17mm på Olympus E-P1 tilsvarer 17mm * 2 = 34mm / 1,6 = 21,25 mm på mitt Canon-kamera?

 

Alle innspill på hvilken linse som er lurest å kjøpe tas gjerne imot. Hovedgrunnen til at jeg vil ha E-P1 er å kunne ha et kamera som leverer god bildekvalitet uten at det er så stort som speilrefleksen, og i så måte vil jo kameraet bli endel mindre med 17mm. Men er det verdt å ofre zoom-mulighet (og bedre vidvinkel) for å få et mindre kamera?

Synes også 14-42-millimeteren høres så komplisert ut, med at den "kan kollapses og bli liten" etc.. Tar det lenger tid for brukeren å få kamera "skyteklart" om man bruker 14-42mm fremfor 17mm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk klå litt på en EP-1 tidligere idag. Bærre lekkert.

 

Regnestykket ditt er riktig. Om du skal velge zoom-objektiv eller fast 17mm kommer an på hva du tar mest bilder av. For min del, så blir det nok en 17mm.

 

Zoom-objektivet virker helt OK. Mekanismen for å pakke den sammen ser helt grei ut. Og den er så letthåndterlig at det bør ikke være et problem. Har du dårlig tid og trenger at kamerat skal være skyteklart, så har du det påslått og objektiv i klar-modus.

Tom

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg får ta den endelige avgjørelsen når jeg får klådd på det i butikken selv... men foreløpig heller jeg mot 17mm (i første omgang ihvertfall). Tenker litt av sjarmen (og utfordringen) er å kun ta bilder på én brennvidde.

Printet et bilde av kameraet i profil i 1:1 nettopp, og med 14-42-objektivet ble det ganske stort synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...