Gå til innhold

Forsterker til Klipsch


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hva slags forsterker burde jeg kjøpe til Klipsch RF-35? (Se link nedenfor)

Har snakket med noen,og iogmed at Klipsch er så lettdrevent så trenger jeg ikke en forsterker til mer enn 2-3 tusen.

Skal ha forsterker på et nivå der den ikke svekker potensialet i høytalerne lenger. Altså, skal ikke ha en psycho forsterker som drar alle høytalere,men en bra forsterker til en bra pris som passer til disse Klipsch høytalerne. Kom gjerne med brukt tilbud!

 

Link til høytalerne:

 

http://www.klipsch.com/na-en/products/rf-35-overview/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Har snakket med noen,og iogmed at Klipsch er så lettdrevent så trenger jeg ikke en forsterker til mer enn 2-3 tusen.

Klipsch er lettdrevne, ja, og det er lett å få lyd fra dem. Men en forsterker til 2-3 tusen har jeg vanskelig for å tro kan drive dem med den kontrollen høyttalerne trenger.

Skal ha forsterker på et nivå der den ikke svekker potensialet i høytalerne lenger. Altså, skal ikke ha en psycho forsterker som drar alle høytalere,men en bra forsterker til en bra pris som passer til disse Klipsch høytalerne. Kom gjerne med brukt tilbud!

Avtorget.no har mye, men det hjelper å vite hvor mye du er villig til å gi.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

RF35 er vel relativt lette å kontrollere. Legger inn et sitat fra Haakon Rognlien i Fidelity:

Det dreier seg om å skille mellom de to begrepene "lettdreven" og "lettstyrt".

Lettdreven består i at høyttaleren spille høyt med lite effekt. Alle Klipsch høyttalere gjør dette.

Lettstyrt består i at høyttaleren er en lett last for forsterkeren; at den kan styre og kontrollere start og stopp uten nevneverdige problemer. Dette har lite med fenomenet "høytspillende" å gjøre. Lettstyrte høyttalere kan f.eks. være høyimpedante og ha enkle delefiltre, små elementer etc...

RF 82 er den største av høyttalerne i dagens RF-serie som har en typisk lettstyrt natur. RF63 er noe mer komplisert, RF 83 enda mer. De to sistnevnte trenger gode utgangstrafoer (på rørforsterkere) eller kraftig powersupply og dugelig dempefaktor (på transistorforsterkere) for å beholde kontrollen. RF 5 var nevnt her; den var klart mer krevende enn RF 3, men lot seg styre av relativt små forsterkere, gitt at de hadde en viss styringskraft. RF 7 var mye mer komplisert, denne er faktisk ikke enkel å kontrollere i det hele tatt. Så man må være klar over at ikke alle Klipsch er like enkle å ha med å gjøre.

 

RF35 ligger i samme klasse som RF82 og RF3.

 

Frode

Lenke til kommentar
Hei

 

Hva slags forsterker burde jeg kjøpe til Klipsch RF-35? (Se link nedenfor)

Har snakket med noen,og iogmed at Klipsch er så lettdrevent så trenger jeg ikke en forsterker til mer enn 2-3 tusen.

Skal ha forsterker på et nivå der den ikke svekker potensialet i høytalerne lenger. Altså, skal ikke ha en psycho forsterker som drar alle høytalere,men en bra forsterker til en bra pris som passer til disse Klipsch høytalerne. Kom gjerne med brukt tilbud!

 

Link til høytalerne:

 

http://www.klipsch.com/na-en/products/rf-35-overview/

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok kjøpt en god rørforsterker til disse høyttalerne. Finnes mye rimelig i rørverden, tro det eller ei. :)

 

Sjekk ut:

http://www.hi-end.on9mart.com/

http://avforum.no/forum/receivere-forsterk...forsterker.html

 

Flere rimelige forsterkerforhandlere:

www.nysound.com

www.ornec.com

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg trodde 2-3k var greit for en forsterker var fordi en ekspert jeg snakket med viste meg et tilbud på en Denon PMA 1500 R til 1500 kr(brukt). Tenkte som så at det var den prisklassen en brukt forsterker til klipsch RF-35 lå i.

Hadde vært greit om dere ga meg konkrete linker til gode forsterkere,for helt ærlig har jeg ikke peiling på hva som er gode tilbud og ikke. Kjøper helst brukt!

 

Og svennson,hvordan fungerer rørforsterkere i forhold til vanlige? Kan du gi meg link til en som passer til Klipsch RF-35?

 

Med tanke på at jeg kanskje må utvide budsjettet mitt,kan jeg vel bruke 4 lapper,men helst ikke noe mer,for jeg vet at det er mye brukt der ute til en ekstremt billig penge.

 

Setter pris på flere forslag:)

Lenke til kommentar

Music Angel er en god forsterker for pengene..

 

Forskjellene på rørforsterker og transistor er hva som forsterker selve signalet. Tradisjonelt sett trenger du ikke like mange watt i en rørforsterker, men det er ofte fordi rørforsterkere har gode strømforsyninger.

 

Hørte Klipsch Forte 2 med en 2A3-rørforsterker nå i helgen, og det spilte sinnsykt bra med to watt som maks utgangseffekt fra forsterker... Hørte også Heresy med hele 9 watt fra en 300B-forsterker, rør her også, spilte virkelig musikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...